Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU låst på 100%?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått et problem på min Dell XPS Studio 1640.

Etter at PC har vært slått på en liten stund og kjørt "tyngre" applikasjoner (spill) så låser CPU seg plutselig på 97% - 100%, da hjelper det ikke om jeg slår av alle programmer osv. Jeg må restarte for at problemet skal forsvinne og få normal CPU. Når dette skjer går viften også for fullt, kan det være kjøle problemer?

Dette startet for et par måneder siden og jeg har lett endel etter løsninger, prøvd å endre diverse strøm å ytelses innstillinger, formatert og reinstallert, og fått Dell service til å kjøre diagnose av komponenter (noe jeg også har gjort selv). Ingenting hjalp og alt skal fungere 100%.

Jeg har lest at flere har hatt problemer jeg har, og endel tror det er CPU som blir for varm og går da ned til 5% av CPU ytelsen, og task manager da viser 100% av den 5% jeg får totalt.

Er det noen som har forslag til løsning på dette? Det begynner å bli veldig irriterende..

Mvh

Choo.

PC:

Dell XPS 1640

Windows 7 Home Premium 64 bit

CPU: Intel® Core2 Duo CPU P8600 @ 2.40GHz

Ram: 4.00 GB

Skjermkort: ATI Mobility Radeon HD 4670

- Jeg er veldig usikker på resten av spesifikasjonene men kan finne liste fra kjøpet om nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Da har jeg sjekket med HWmonitor og det virker som det blir ganske varmt ja.. Bilde er vedlagt.

Dette er etter en 20 minutters spilling men PCn hadde stått på et par time før det, med bare surfing (firefox) og spotify.

Skal prøve å rense PCn men, hva kan jeg bruke til det? trykkluftboks og q-tips?

Eller hårføner i korte intervaller så lufta ikke blir varm? Siden det er søndag og jeg vil få ordnet dette asap, kan jeg bare prøve å plukke bort det værste av støv(baller) med fingrene, av det som ikke ligger på f.eks. hovedkortet/cpu? Bare det i inntak/uttaket?

Antageligvis kommer jeg til å kveles i forsøket på å blåse ut lufta, har ikke åpnet laptopen siden jeg fikk den.. :p

Mvh

Choo.

Edit: Hva er TZ00, TZ01 og TZ02? De ble jo desidert værst av tempraturene. Er det hovedkortet?

post-25163-0-96772600-1303046675_thumb.jpg

Endret av Choo
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har nettopp åpnet laptopen og sjekket for støv på vifta og det va ca ingenting der... så blåste litt på vifta og vifte ristene (luft- inn og uttak). Her er foresten tempraturene nå da PC nettopp er startet, samt bildet fra forrige post, nettopp startet er til høyre, så alt blir nesten dobbelt så varmt etter en stund...

Skal prøve å spille litt igjen nå og se, kanskje det gjorde noe forskjell at jeg blåste litt!

Mvh

Choo.

post-25163-0-06516600-1303048252_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det håper jeg virkelig ikke. Føler meg ikke helt trygg på den prosessen :p

Uansett, alt gikk bra og tempraturene holdt seg lave, så satte jeg i laderen.

Med det samme jeg satte inn laderen så steg tempraturene på alt med en 5-8 grader C.

Og stiger fortsatt sakte men sikkert oppover.

Mvh

Choo.

Lenke til kommentar

Hei!

Det ser ut til at temperaturproblemet har løst seg etter at jeg åpnet PC og lukket igjen,

etter en natt der PCn stod på med msn, firefox og diverse andre småprogrammer + 1 time spilling etter at jeg våknet, så var ingen av tempraturene over 60 grader C.

Problemet kommer fortsatt. CPU låser seg på 100%. MSN med web samtale bruker en ca. 60%, Audiodg (windows audio device Graph isolation??) på 24%, og 4-6 andre applikasjoner bruker noen % hver. (Firefox, Teatimer, DMW, HWMonitor, Task manager, + noen til og endrer seg kontinuelig).

Noen andre forslag som ikke er temperatur relaterte da dette ser ut til å ha løst seg?

Jeg har også sjekket for virus etc. Med Ad-Aware, Spybot SD, Norton IS 2011, og Housecall online scan.

EDIT: Jeg sjekket Resource monitor, og i CPU tab så stod det låst på 33% Maximum frequency. Etter en restart av PC så er nå denne på en 90% - 99%. Så da er det antageligvis CPU som ikke får brukt mer en 33% av total ytelse, men hvordan fikser man nå det? :S Alle drivere er oppdatert, BIOS oppdatert og alt funker fint (bortsett fra CPU problemet da), men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram for å finne ut hva problemet er?

Mvh

Choo.

Endret av Choo
Lenke til kommentar

Har nok ingenting med temp å gjøre, når tempen har noe å si, da nermer den seg 90*C å da er det fare på ferde. Men den tempen du har nå, er så og si normalt på en bæbar pc.

Hva som gjør at pcen din låser seg på 100% vet jeg ikke.

Installert nyeste drivere på alt?

Bios oppdatering hvis det er ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...