Mallis95 Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 I samfunnet vårt kan vi kritisere alt fra politikere til tv-serier til hva folk går med. Noen kan kanskje ta det litt for ille opp av og til, og mange er ganske hårsåre når det gjelder kritikk, men det mottas som oftes bare med en furten mine, ett trekk på skulderen eller ett høffelig svar. Men om noen kommer og kritiserer noens tro bryter helvete løs. Tydelig vis mener mange, ikke bare de som tilhører religionen som blir kritisert, at å si negative ting om hva folk tror på er fy fy. For det første; de gjør det jo så enkelt for andre å kritisere troen deres at man nesten må gå med munnkurv for å holde munn. For det andre; religion er ikke et mer sårbart tema enn noe annet som er personlig. Jeg har fått høre fra, mer eller mindre, kristne venner og (dessverre) familie at jeg ikke skal være så "fordomsfull" mot kristne (og andre religiøse, men tydeligvis er det ikke like galt å kritisere muslime når du prater med en kristen. Så lenge du holder deg unna religionen til den du prater med er det helt greit å snakke stygt om en trosretning), men kristne er jo ganske fordomsfulle selv; de er i mot homofile og for undertrykking av kvinner (vet det er forskjellige meninger blant "kristne", men jeg nevner det som står i bibelen og det som de skikkeligkristne mener)+ andre ting som kanskje ikke er like viktige eller ikke gjelder spesielt for kristendommen. Som Richard Dawkins skrev i boka "The God delusion"; samfunnet vårt har en overdreven respekt for religion. Hvorfor skal vi respektere folk som ikke respekterer andre? De troende kommer med en eller annen idé og sier at vi ikke får si noe vondt om den. Og vi respekterer det... Hvorfor? Jo, fordi religion har dominert de fleste samfunn i verden i lang tid, og vi har problemer med å komme oss vekk fra den tiden hvor det var best å holde munnen lukket om man hadde en annen mening om religion enn de med makt. Men vi blir ikke akkurat hengt eller halshugget for våre meninger lengre, så hvorfor ikke kritisere religion like mye som vi kritiserer politikere? Det finnes jo nesten ingen grenser for hvor hardt man kan gå løs på en person som har andre meninger når det gjelder politikk, sport, biler, klær, eller lignende. Så hvorfor i alle dager skal det være annerledes med folk som tror på Gud? Vel, det er jo ganske logiske grunner for at vi ikke skal begynne å kritisere religionen til folk (spesielt ikke Islam) sånn helt plutselig, fordi de troende har blitt veldig temperamentfulle med tiden. De har stengt seg inne i en boks og forventer respekt fra andre, uten å gi noe tilbake... Jeg tror faktisk det er mer vanlig at en religiøs person kristiserer en ateist enn omvendt. Hva mener dere? Skal religiøse få større respekt enn "vanlige" mennesker bare fordi de tror veldig sterkt på Gud? (Det går jo ann å ha en sterk mening, men allikavel vil folk kritisere og være fordomsfulle.) 8 Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 For det første reagerte jeg det du skrev på slutten, religiøse mennesker er normale mennesker, akkurat som ateister er normale mennesker. Religioner fortjener ikke respekt i det hele tatt, med alt det religion har gjort med samfunnet og hvordan det har påvirket verden er jeg overrasket over at noen som helst beskytter religion. Man burde kunne kritisere folk sine religioner uavhengig av hva de menneskene synes om det. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 For meg har det å gjøre med å ta hensyn, uansett hvilket tema det handler om. Jeg personlig kan ikke fordra black og death metal, men jeg legger ikke ut i det vide og det brede om det til venner jeg har som liker den type musikk. Og spør de meg direkte så gir jeg et ærlig, men saklig formulert svar. F.eks sier jeg heller "Det er ikke min type musikk" enn "Jeg synes det er jævla stygt, og kan ikke forstå at noen orker å høre på det." Det er når man snakker direkte med mennesker, når det gjelder generell kritikk så kan man så absolutt bedrive det. Se på dette forumet, her kritiseres religion sønder og sammen (og svært ofte ikke særlig saklig eller nyansert heller), uten at det har fått noen voldsomme konsekvenser. Men, ja, det er enkelte som har reagert med vold når religion har blitt kritisert, det mener jeg selvsagt er hårreisende galt. Men det er også mulig å kritisere religion i det offentlige rom på en nyansert og saklig måte. Da er det større sjansen for at man faktisk når frem. Hvis man glir over i en "rant" så vil som oftest de man faktisk kritiserer gå i forsvarsmodus og man taler egentlig bare til eget publikum (og hauser opp stemningen). Så spørsmålet blir jo hva som er formålet med kritikken og hva man ønsker å oppnå med den. Ellers synes jeg du generaliserer ganske så mye om hvordan kristne og troende er eller ikke er. De er like forskjellige som alle andre. Noen mennesker er tolerante og hensynsfulle, andre er ikke, uavhengig av tro eller ikke tro. 2 Lenke til kommentar
Mallis95 Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 For det første reagerte jeg det du skrev på slutten, religiøse mennesker er normale mennesker, akkurat som ateister er normale mennesker. Mente ikke at de troende var unormale. Jeg skriver "normale" fordi jeg mente (i denne sammenhengen) vanlige mennesker som ikke er troende. Det er bare en måte jeg sir ting på, men det var vel feil ordvalg. Lenke til kommentar
Mallis95 Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 For meg har det å gjøre med å ta hensyn, uansett hvilket tema det handler om. Jeg personlig kan ikke fordra black og death metal, men jeg legger ikke ut i det vide og det brede om det til venner jeg har som liker den type musikk. Og spør de meg direkte så gir jeg et ærlig, men saklig formulert svar. F.eks sier jeg heller "Det er ikke min type musikk" enn "Jeg synes det er jævla stygt, og kan ikke forstå at noen orker å høre på det." Det er når man snakker direkte med mennesker, når det gjelder generell kritikk så kan man så absolutt bedrive det. Se på dette forumet, her kritiseres religion sønder og sammen (og svært ofte ikke særlig saklig eller nyansert heller), uten at det har fått noen voldsomme konsekvenser. Men, ja, det er enkelte som har reagert med vold når religion har blitt kritisert, det mener jeg selvsagt er hårreisende galt. Men det er også mulig å kritisere religion i det offentlige rom på en nyansert og saklig måte. Da er det større sjansen for at man faktisk når frem. Hvis man glir over i en "rant" så vil som oftest de man faktisk kritiserer gå i forsvarsmodus og man taler egentlig bare til eget publikum (og hauser opp stemningen). Så spørsmålet blir jo hva som er formålet med kritikken og hva man ønsker å oppnå med den. Ellers synes jeg du generaliserer ganske så mye om hvordan kristne og troende er eller ikke er. De er like forskjellige som alle andre. Noen mennesker er tolerante og hensynsfulle, andre er ikke, uavhengig av tro eller ikke tro. All kritikk burde være saklig og ikke bare dritt slenging om andre. Men dessverre tror jeg ikke religions kritikk når like lett frem som annen kritikk. Og jeg mener så klart ikke alle de troene er like,og at alle ateister er like. Jeg nevner de meningene osv. som er mest utbredt blandt religiøse, og når de er en "gruppe" mennesker som har samme livssyn og tror på det samme har de lett for å gjøre det samme også, og da er det veldig lett å si at de kristne er sånn og sånn, eller muslimene gjør det og det. Jeg tror de fleste er klar over at det finnes forskjellige mennesker i ulike folkegrupper selv om man snakker om dem som om alle var helt like. Når det gjelder formålet med kritikken så mener jeg at man burde kunne kritisere religion (blant annet) for å få de til og f. eks. slutte med diskriminering, unødvendige kriger eller forkynning. Og å kritisere en religion så kanskje noen begynner å skjønne hva som er galt med livssynet deres eller hva som burde forandres, burde vært mere vanlig. Men religiøse har for vane å skyve fra seg konstruktiv kritikk, og det tror jeg er på grunn av at de er så mange og tenker; når de er så mange som tror på det samme kan ikke alle ha ta feil. Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) Å snakke stygt om andres tro er nok ikke det beste fôret i en religionsdiskusjon, da dette kan oppfattes som krenkende. Jeg som kristen tar derimot varmt imot konstruktiv kritikk, og selv om noen derimot vil hevde at provokativ kritikk er konstruktivt, har jeg erfart at med en slik retorikk følger ofte et høyt antall emosjonelle aksjer, og at det derfor er fullt mulig å taktisk føre diskusjonen inn på mer konstruktive stier ved å styre unna aksjemegling. Endret 17. april 2011 av Dr. Van Nostrand 5 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Å snakke stygt om andres religion er en absolutt nødvendighet for å ha en friskt sinn, så lenge man blir påvirket av alt andre gjør på grunn av sin tro. Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Jeg personlig prøver og holde meg unna religionsdiskusjoner fordi det kan egentlig ikke diskuteres da det bare er tro. Det er og vanskelig og ta religiøse personer seriøst da de tingene de sier for å forsvare religionen sin strider mot alt som heter common sense og viser hvor sta mennesket kan være. Husker bestemoren min, som er kristen, fortalte meg hvor fæle andre religioner var mot hverandre, og at kristendommen var den eneste "gode" religionen der ute. Heldigvis greide hun ikke "verve" meg til den religionen med snakket sitt. Man skal respektere at andre har en annen tro enn en selv, men det er absolutt lov til å ha en usunn holdning til det, bare man ikke snakker høyt. Endret 18. april 2011 av kidio007 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 "Du skal ikke snakke stygt om andres religion!" Hvor ikke ? Hvis de andres religion er "djeveldyrkelse" Må være lov å avsløre dette. 2 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Er det greit å snakke stygt om din tro, IHS? I mine øyne er den kristne gud ond og djevelsk, og all tilbedelse av han blir djeveldyrkelse. 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Er det greit å snakke stygt om din tro, IHS? I mine øyne er den kristne gud ond og djevelsk, og all tilbedelse av han blir djeveldyrkelse. Ditt bilde av Gud er feil. Jesus Kristus har vist, at Gud er god. 3 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Hva om jeg mener ditt bilde er feil? Gud er kanskje god i følge seg selv, men ikke min moral. Du svarte ikke på spørsmålet. Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Å snakke stygt om andres religion er en absolutt nødvendighet for å ha en friskt sinn, så lenge man blir påvirket av alt andre gjør på grunn av sin tro. Hvordan forholder du deg da til eventuelle troende innenfor din vennekrets? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Skal en se på forumet her som representativt vil en fort se hvilken vei kritikken går. En ser også fort at kritikken stort sett er meget banal. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Ditt bilde av Gud er feil. Jesus Kristus har vist, at Gud er god. Hva om jeg mener ditt bilde er feil? Gud er kanskje god i følge seg selv,... Nei, i følge Jesus Kristus som klart og tydelig viste alle og enhver at Gud virkelig er god. Det er sant. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Jeg gidder ikke slikt flisespikkeri nå, så hva med å svare på spørsmålet du inngår? Er det greit å snakke stygt om din tro, IHS? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Er det greit å snakke stygt om din tro, IHS? Det må du neste spørre de som gjør det, om. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Misforsto du med vilje? Mener du at det er greit at andre snakker stygt om din tro? Hvorfor/hvorfor ikke? Lenke til kommentar
MrBadger Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Å snakke stygt om andres tro er helt greit. Du kan hate det så mye du vil, det forandrer ingenting. Lenke til kommentar
H3N Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 De fleste religioner kommer med gigantiske påstander med absolutt ingeng bevis, det er bare rett å rimelig at det kritiseres. De fleste religioner kommer med gigantiske påstander med absolutt ingeng bevis, det er bare rett og rimelig at det kritiseres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå