Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som liker motorsykler?


Anbefalte innlegg

Hei.. håper det er noen motorsykkelinteresserte folk på forumet her som kan guide meg litt. Jeg er i midten av tjueårene og har planer om å skaffe meg motorsykkel og lappen for motorsykkel. Men problemet er at jeg aldri har kjørt hverken moped eller motorsykkel før i hele mitt liv. Det sier seg selv at jeg ikke har en dritt peiling på motorsykler, har aldri hatt interesse for det før nå. Så jeg har lest til rundt på nettet for å innskaffe meg litt kunnskap. Men lurer fortsatt på en god del..

 

Så spørsmålene mine er:

1. Hva er forskjell på lett, mellomtung og tung motorsykkel?

2. Er det bare farten som er forskjellen, eller er det kjøremessig forskjell på dem også?

3. Kan alle av dem kjøres på motorveien?

4. Hva står Kw for og definisjonen på det er?

5. Hva burde jeg som en helt nybegynner satse på?

 

Håper på noen hjelpende svar :D

Endret av d-e-x-t-e-r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Lett motorsykkel er opp til 125ccm eller 14,7hk. Kan tas når man er 16.

Mellomtung motorsykkel er opp til 35,6hk. Kan tas når man er 18.

Tung motorsykkel er det ingen grense på. Kan tas etter 2 år uavbrutt med mellomtung lappen eller etter fylt 21 år.

 

2.

Farten er en vesentlig forskjell, men også kjøreegenskapene. En Yamaha R1 (1000ccm) er selvfølgelig en vanskeligere sykkel å kjøre på grunn av ekstreme krefter og tyngden på sykkelen. En Kawasaki Ninja 250R er en lett og grei førstegangssykkel med nok av krefter for en fersk og uerfaren kjører.

 

3.

Alle kan kjøres på motorvei. Moped (50ccm) kan ikke.

 

4.

Kw står for Kilowatt. En Kw tilsvarer ca 1,34 hestekrefter. Her er en fin "kraft kalkulator" "LINK"

 

5.

Det du som ny bør se etter er en lett sykkel og ikke nødvendigvis den sterkeste med x-antall hester.

Det er farlig å utale seg her om hvilken sykkel som er best til førstegangsbruk, men jeg tror kawasaki Ninja 250R veldig godt. Det er en veldig lettkjørt og billig sykkel. Her er et fint eksempel på sykkelen.

 

Ut fra dette.

Se gjennom tester osv og velg en lettkjørt sykkel. Ikke gå etter det største og sterkeste fra starten av. De første sesongene handler bare om å utvikle seg teknisk.

 

 

Håper dette hjalp litt :thumbup:

Endret av heh115
Lenke til kommentar

Tusen takk for et utfyllende svar :thumbup:

 

Som du sier så er det best å starte forsiktig til man tilegner seg nødvendig kunnskap og ferdigheter som trengs for å ferdes sikkert i trafikken. Hadde jeg vært yngre så hadde jeg sikkert gått for den kjappeste motorsykkelen og muligens havnet i ulykke etter noen dager og settet både mitt og andres liv i fare, men heldigvis så har jeg vokst fra meg slike uvaner.

 

Men til saken igjen..Hvordan er det å kjøre motorsykkel for første gang? Er både spent og litt redd siden jeg aldri har kjørt før som sagt. Er det noe som kan være vanskelig? Kan det sammenlinges med å sykle vanlig sykkel? Om jeg tar lappen for tung motorsykkel, stiller da kjøreskolen opp med en kraftig eller en snillere motorsykkel?

Endret av d-e-x-t-e-r
Lenke til kommentar

Hvordan er det å kjøre motorsykkel for første gang?

Er nok ikke så vanskelig. Det verste er nok å øve seg opp til å greie gode og smoothe svinger, men det kommer med tiden. Man får også veldig god og rolig opplæring av teknikk hos de fleste kjøreskolene.

 

Er det noe som kan være vanskelig?

Bortsett fra det som er nevnt over, er det ikke så mye som er vanskelig. Det jeg syns var vanskelig når jeg startet å kjøre (r-moped) var forholdet mellom clutch og gass. Gir systemet er ikke noe å grue seg over. Tegnet opp det normale systemet og legger det til som bilde under.

 

Kan det sammenlignes med å sykle vanlig sykkel?

Både ja og nei. En ting som er viktig å huske på er at frambremsa er på høyre "spak" på styret og ikke vestre som på vanlige sykler. En annen ting som er ulikt er at man hovedsaklig skal bruke frambremsa på motorsykkel og ikke bakbremsa.

 

Om jeg tar lappen for tung motorsykkel, stiller da kjøreskolen opp med en kraftig eller en snillere motorsykkel?

Du tar lappen for tung motorsykkel automatisk siden du er i midten av 20-årene, men det vil ikke si at kjøreskolen stiller med en 1200ccm ;) Mest sannsynlig har de en mellom 600 og 750 ccm.

 

Kjøreskolen har nok en kraftig sykkel, men de stiller mest sannsynlig ikke med noe sportsykkel. Du skal alltid ha en kjørelærer bakpå når du har kjøretimer og under mesteparten av oppkjøringa, så alt kommer til å gå rolig for seg.

 

 

Vet du hvor de forskjellige funksjonene er? Gir, gass, fram/bakbrems osv?

post-178810-0-02359700-1303042368_thumb.png

Endret av heh115
Lenke til kommentar

Vet du hvor de forskjellige funksjonene er? Gir, gass, fram/bakbrems osv?

 

Nei det er jeg ikke kjent med enda, men det vil nok kjørelæreren lære meg så det skal sikkert gå bra.

 

Du nevnte istad ordet ccm, jeg har skjønt at det betyr kubikkcm. Men hva tilsvarer ccm i kw eller hk da? Eller kan det i det hele tatt sammenlingnes? F.eks når det står 600ccm..hva blir det i kw eller hk og hvordan regner man det ut? Fant det ikke på den siden du linket til, så det hadde vært fint å få en forklaring på det også.

 

Utenom det så syns jeg du har gitt meg masse god informasjon, så stor takk til deg "heh115". Nå får jeg vel bare stikke innom noen kjøreskoler imorra og sjekke litt rundt med dem.

Lenke til kommentar

Den Kawasaki ninja 250r sykkelen som ble henvist var stilig. Har tittet litt på den på youtube og lurer på en ting. Det er folk som har puttet på nytt eksosrør, da lurer jeg på hva vitsen med det er? Er det bare den dype deilige lyden som er fordelen med å sette inn nytt eksosrør, eller går sykkelen kjappere av det? Eller er det andre grunner? Den ser og høres ihvertfall fett ut :D Noen som kan forklare hva fordelen med den er?

 

Her er eksemplet på hva slags eksosrør jeg snakker om:

 

http://www.youtube.com/watch?v=6NQpv7AAAqc

Lenke til kommentar

Den Kawasaki ninja 250r sykkelen som ble henvist var stilig. Har tittet litt på den på youtube og lurer på en ting. Det er folk som har puttet på nytt eksosrør, da lurer jeg på hva vitsen med det er? Er det bare den dype deilige lyden som er fordelen med å sette inn nytt eksosrør, eller går sykkelen kjappere av det? Eller er det andre grunner? Den ser og høres ihvertfall fett ut :D Noen som kan forklare hva fordelen med den er?

 

Her er eksemplet på hva slags eksosrør jeg snakker om:

 

http://www.youtube.com/watch?v=6NQpv7AAAqc

 

 

Det er stort sett bare lyden som er forskjellig. Yoshimura Slip on (som du viste til) er den vanligste, men noen velger også Twin Bros (Tvilling potte, ganske stilig lyd og utseende den og).

 

Problemet er bare det at i Norge kommer 250R med Injection, altså vanlig sprut styrt av en data, mens den i USA og store deler av Asia kommer med forgasser. Yoshimura potta (Slip-On'en) vil ikke gjøre så stor forskjell for deg ettersom Injection systemet vil stille seg selv inn automatisk etter hvor mye motstand eksosen får.

 

Kort sagt, lite vits på en norsk utgave! :)

Ser bedre ut da, det skal den ha :D

 

Prøvd å forklare så enkelt som mulig, si ifra om noe var uklart!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg startet på kjøreskole. I'm so excited! Skal ha min første kjøretime neste uke. Og det blir første gang jeg kjører en motorsykkel. Har null erfaring fra før, hverken på mc eller moped så dette kommer til å bli spennende.

 

MEN jeg sliter med å finne hjelm..

 

Var innom en butikk idag og prøvde en kbc hjelm til ca. 1500 kr. på salg. Men har fått beskjed av kjørelæreren min om å investere i en hjelm til ca. 3000 prisklasse for å få en god hjelm siden hjelm er det viktigste når det gjelder sikkerhet. Har surfet på nettet og fått med meg mange forskjellige meninger om hvilken hjelm av fiber og plast som er best eller ikke, men føler ikke at jeg har blitt noe smartere. Så jeg spør dere her.. hvilken hjelm hadde DU anbefalt? Som kan kjøpes i Oslo. Skal i hovedsak brukes til rolig kjøring ute i varme sommerkvelder.

 

Skal kjøpe den på mandag, så noen gode svar her hadde seriøst vært ypperlig.

Endret av d-e-x-t-e-r
Lenke til kommentar

Den første linken var god, har faktisk vært innom den før en gang også :thumbup:

 

Men hjelm og utstyr fikk jeg låne av kjøreskolen, så jeg venter med å kjøpe selv. Hadde altså min første kjøretime idag da, og det gikk skuffende dårlig :(

Betalte for dobbeltime, men bare etter 15-20 minutters krypkjøring så klarte jeg å miste balanse og veltet sykkelen. Klutsj-spaken løsnet av og da fikk jeg ikke kjørt no mer. Naturlig nok ble jeg svært skuffet over meg selv. Hadde dette skjedd i høyere fart så kunne jeg ha skadet meg selv alvorlig, og det gjør meg faktisk litt usikker på om det er verdt å satse på mc-lappen. Men det var tross alt min aller første gang på mc, så skal ta noen kjøretimer til og se hvordan ting ligger ann. Så får jeg ta ting derfra.

 

Er det noen her som vil dele sin historie om sin første gang på motorsykkel?

Endret av d-e-x-t-e-r
Lenke til kommentar

Det er slik man lærer! Ikke noe å stoppe for :thumbup: Det er ikke mange som ikke har bikket/krasjet med sin første mc. Har selv vært nede noen ganger :thumbup:

 

Takk for oppmuntringa! Skal prøve å oppdatere innimellom om hvordan kjøringa går fremover ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjelm kan jeg anbefale å kjøpe fra eBay! Finner mange kjente merker til halvparten av prisen :)

 

Hvis prisen kommer på over 200 NOK må man betale toll + moms. Lønner seg ikke.

 

I tillegg må hjelmen være godkjent.

Lenke til kommentar

Hjelm kan jeg anbefale å kjøpe fra eBay! Finner mange kjente merker til halvparten av prisen :)

 

Hvis prisen kommer på over 200 NOK må man betale toll + moms. Lønner seg ikke.

 

I tillegg må hjelmen være godkjent.

 

Ofte sender folk fra eBay som gift eller low value.

 

Jepp. 98% av hjelmene er godkjent.

Lenke til kommentar

Vil absolutt ikke anbefale deg og bestille hjelm over internettet, fordi hjelmer har forskjellige fasonger og diverse, så en hjelm som kanskje passer perfekt til mitt hue, passer ikke nødvendigvis så bra til ditt :p Og forskjellige merker har forskjellige størrelser, og plutselig sitter du med en hjelm fra USA som du fikk 200 kroner billigere som ikke passer/eller er vondt å bruke, og da må du sende tilbake osv.

 

Dette er MIN mening. Hjelm er viktig, så håper ingen starter å kverulere dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil absolutt ikke anbefale deg og bestille hjelm over internettet, fordi hjelmer har forskjellige fasonger og diverse, så en hjelm som kanskje passer perfekt til mitt hue, passer ikke nødvendigvis så bra til ditt :p Og forskjellige merker har forskjellige størrelser, og plutselig sitter du med en hjelm fra USA som du fikk 200 kroner billigere som ikke passer/eller er vondt å bruke, og da må du sende tilbake osv.

 

Dette er MIN mening. Hjelm er viktig, så håper ingen starter å kverulere dette.

 

I do. Det du gjør, er jo å finne samme hjelmen her i Norge. Eller samme serien. Jeg prøvde en random crosshjelm, størrelse L. Fant en jeg syntes så bra ut på eBay, sørget for at den var godkjent og ekte FOX, og fikk den på døra en uke etter.

 

1000kr billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...