Alastor Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Aller først - jeg har IKKE peiling på dette her. Så go easy on me. Reiser på påskerferie i mårra, og håper å få fikset ting innen da *evig optimist* Har fått hivd ut den gamle stockspilleren og skal nå få satt inn en MVH-8300 fra Pioneer. Har kjøpt iso-adapter på torshov bilrekvisita, som passet flott - og har koblet på spilleren og alt. Men spilleren er dau, null og niks liv, uansett trinn på tenninga. Hva kan dette være? Ifølge all info jeg klarer å lese meg opp om på nett så er rød kabel strøm, og gul kabel lagringsstrøm - men om jeg følger kabelstrekket over på bilens egen kontakt så blir gul til blå, mens rød fortsetter. Kontakten til carismaen (de to i midten, blå og rød, er de som går videre til gul og rød på iso-adapteren og videre inn i bilstereoen). Resten av kablene til spilleren. Tipper de to andre er til kjørecomputeren, som fungerer som display for stock-stereoen. Den blå går egentlig ingen steder..ligger bare løst midt i bilen faktisk. Så.. Hva kan egentlig være feil? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Har du multimeter og kan måle spenningen på kontakten? Sjekk at Rød faktisk er strøm, og sjekk at den forferdelige og ekle strømtyven som er satt på kabelen ikke ødelegger for noe... Det er lett at det blir dårlig kontakt i sånne! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Ikke multimeter tilgjengelig dessverre.. skal jeg fjerne de klipsene, mener du? Ser ikke at de har noen funksjon jeg heller, egentlig.. Lenke til kommentar
enden Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Kjenner ikke bilen, men på mine biler er det et jordingspunkt på den ene skruen som må kobles til før det blir særlig med liv. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) Klipsen består av to "kabelganger". I den ene legger man en eksisterende, gjerne strømførende ledning. I den andre legger man kabelen man vil koble på systemet, gjerne for å gi strøm til noe annet. Så lukker man klipsen, og klemmer en liten metallbit ned igjennom begge kablene for å skape kontakt mellom disse. En ustabil og tullete løsning. Om du fjerner den, må du erstatte klipsen med en kabelsko. Er du sikker på at det ikke er en jordingskabel du har oversett? Jeg hadde også, nå som enden nevner det, en sånn løsning på ene bilen min... En kabel som skal skrus fast på baksiden av radioen. Synd du ikke har multimeter, det gjør feilsøkingen enklere... Ser på bilde nummer to at det ser ut som om du har en egen liten jordingssnutt på den sorte pluggen... Eventuelt den blå som kommer ut fra ingensteds. Passer den noe sted? Endret 17. april 2011 av Osse-Mon Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Det på bildet 2 var koblet til den gamle spilleren, så passer ikke på den nye. Men, iso-adapteren jeg har kjøpt har også en jordingskabel ser det ut til: http://bilradiospes.no/img.php?bilde_inn=2008/09/19/148d345cd47f5e.jpg&bredde=605&rot=0&i=ok Mao, denne må kobles til jord for å funke? Den blå kabelen kommer ut nede under rattet og går faktisk ut i ingenmannsland i midtseksjonen i bilen, ligger en løs ledning der..vanlig høyttalerkabel ser det neste ut som. Er koblet av forrige eier, ikke original fra bilens side er jeg temmelig sikker på. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 (endret) http://www.tehnomagazin.com/Auto-radio-car-connector/MITSUBISHI-Car-Radio-Wiring-Connector.htm Da fant jeg koblingsskjema. Ser ut som om strøm og tenning er koblet korrekt. Hmmmmm... EDIT: I tillegg leser jeg nå med minimal skrift i monteringsanvisningen at jeg burde fjernet minuskoblingen på batteriet før jeg startet.. Kan dette ha fått konsekvenser for noe? (Har ikke fått støt ) Endret 17. april 2011 av Alastor Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Trolig er det bare sikringen som går om det skjer noe.. ta en titt på den lille, røde flatsikringen på baksiden Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Og den må da byttes om den har gått..? Da er jeg fked Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Ny sikring koster ikke mange kronasjer på bensinstasjon. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Nå har jeg et mulig forslag til løsning. Rød = Accessory, ikkesant? Vel..ifølge koblingsskjemaet til carismakontakten (og bilstereoen) så er rød og gul det motsatte. Med mindre jeg ser helt feil. Og det ser ut som om bilstereoen min har mulighet for å bytte om gul og rød. Får dra ned og teste om jeg er inne på noe . Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Før du gjør noe drastisk så vil jeg anbefale deg å koble til antennekontakten. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Den må stå i for at ting skal starte? Har prøvd med, mener jeg. Ting var uansett koblet korrekt. Og jeg fikk kobla til jord (Da kom det en liten gnist på punktet jeg kobla til når jeg vred om tenningen, faktisk...) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Sukk. Koblet opp igjen den gamle spilleren, og den virket strålende. Mens pioneeren er dau. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Du burde nok hatt noen til å se på dette.... hvor i landet holder du til? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) Mener å huske at han bor i trondheim, noe som stemmer bra med hva som står på profilen. I noen biler er minnestrømmen og en annen strøm skiftet om (tenning?), disse må snus om spilleren mister innstillingene sine når du skrur av bilen. Dog så vil spilleren fungere som normalt så lenge bilen er på. Har nettopp gjort samme skiftet i min bil (fra original til pioneer) og siden jeg har VAG så måtte disse to byttes om på, nettopp fordi VAG stort sett alltid har dem byttet på. Endret 17. april 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Har prøvd å bytte om på minnestrøm og tenningstrøm, det ga ikke resultat. Men de er ikke koblet om i denne bilen, dobbeltsjekka det også. Er på vei på påskeferie nå, så om folk i trondheim har lyst til å hjelpe så går det dårlig . Men, skal til bygda, og der er det folk som kan bil. Så finner nok ut av det med litt hjelp der satser vi på ^^. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Har etterhvert tenkt/lest meg fram til at problemet må være med jordingen, at jeg ikke får koblet den skikkelig . Kan jeg være.inne på noe da montro? Jordkontakten er fryktelig kort, så lurer litt på hvordan løse dette. Kan legge ut bilder fra inni dash senere. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 For å teste ut dårligjordinger denbeste måten å dra en ledningfra - pol på batteriog fram til jordingsledningog koble dette sammen på en midlertidig måte. Uansett må du få fjernet de røde strømtyvene, enten bruker du klemhylse med smelteplast, eller så lodder du og trekkeren krympestrømpe over. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 (endret) Klemhylse med smelteplast? Krympestrømpe? Jeg vet hva å lodde er, wohoo! Er det ikke bare å bruke et eller annet jeg får jekkekraft med og brekke de av? EDIT: Erm. Trekke kabel fra batteriet og til bilstereoen? Hvordan trekker man en kabel så langt montro? Og hva slags kabel? Endret 17. april 2011 av Alastor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå