student1992 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Heisann Jeg er russ i år, og som russebil bruker gjengen jeg kjører med en gammel Mercedes Benz 608D fra 1980. Den ser sånn ut. Vi har den siste tiden hatt noen små problemer med at motoren på bilen rett og slett kveler seg selv når man ikke gir gass (den kveler seg selv altså selv om man holder inn kløtsjen). Noen som har en ide om hva som kan være galt? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Clutchen er gåen? Kveler den seg i Nøytral også? Endret 16. april 2011 av Priim Lenke til kommentar
student1992 Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 Clutchen er gåen? Kveler den seg i Nøytral også? Clucthen har nok sett bedre dager ja. Og ja, den kveler seg i nøytral! Kan dette ha noe med at motoren trenger konstant tilgang på diesel eller noe sånt? er egentlig ganske grønn når det kommer til det tekniske på biler.. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 En diesel bil tenner jo på kompresjon. Men viss bilen kveler seg i Nøytral skal det ikkje ha noke med clutchen og gjøre. Bremses motoren ned før den dør eller hoster den før den dør ut? alle detaljer er viktig. Lenke til kommentar
student1992 Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 (endret) En diesel bil tenner jo på kompresjon. Men viss bilen kveler seg i Nøytral skal det ikkje ha noke med clutchen og gjøre. Bremses motoren ned før den dør eller hoster den før den dør ut? alle detaljer er viktig. Er nok en slags hostelyd som kommer før den dør ut, som fører til en ganske voldsom risting. Tror ikke motoren bremses noe særlig ned, men det kan tenkes at den bremses litt. Motoren kveler seg nemlig ikke om bilen holder relativt høy fart i forhold til giret den er i. Det er først når den nærmer seg turtallet som er mer eller mindre ideelt for et tilfeidig gir at den begynner å hoste! Endret 16. april 2011 av student1992 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Alså vanlig feilsøking av en bil som dør ut på tomgang er vertfall; Ladder den? Får den drivstoff? Trekker den falskluft? Siden bilen fungerer heilt fint i drift og det er bare på tomgang den dør ut så kan det være at den får litt lite diesel eller at den rett og slett har for lav tomgang, det kan være en regulator, sikring, kan være mye. Lenke til kommentar
student1992 Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 (endret) jeg skjønner. Men den dør ikke ut bare på tomgang, men også når man kjører den i gir og ikke gasser (da begynner den å hoste nesten med en gang, om farten ikke er sånn at vi kjører på ganske høyt turtall). Vi sliter mest med situasjoner der vi må bremse f.eks inn mot rundkjøringer / lyskryss, fordi når vi bremser så begynner motoren å fuske ettersom det selvfølgelig ikke er mulig og gasse og bremse samtidig. takk for svar forresten! Endret 16. april 2011 av student1992 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Har bilen luftmengdemåler? Sjekk den Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Bytt luft og dieselfilter, bytt alle dieselslanger i og med disse ikke koster stort pr meter, har den nøkkelstopp eller er det en egen stoppspak/handtak på den? Ryker den mye? Starter den lett? Ta en skikkelig motorvask og se om den lekker noe diesel, prøvd og kjøre uten tanklokk? 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Har bilen luftmengdemåler? Sjekk den MB kassevogndiesler fra 1980 har ikke noen form for elektronikk for motorstyring, muligens har den en elektrisk stoppventil som man kan sjekke. 1 Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Hvordan er det med eksosen? Er det spesielt mye svart dieselrøyk? Kan motoren "reddes", altså holdes i gang om en trykker inn clutchen og gasser rett før den holder på å dø ut? Kommer det isåfall mye svart røyk i forbindelse med dette? Om det er lite svart røyk kan dette kanskje tyde på at den får for lite diesel, eventuelt for mye luft, kanskje falskluft. Ved hvilket turtall dør den når en renner på giret fram mot rundkjøringer ol.? Er det manuell choke på bilen? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Det er ihvertfall ikke choke, og falskluft er det vel knapt nok noe som heter på diesel. En dieselmotor (med noen få unntak) har bare et åpent innsugsrør fra filteret og inn på ventilene uten noen form for spjeld eller andre ting. Motoren suger inn den luften den klarer, og jo mer diesel man gir den, jo mer kraft/fart/turtall får man, opp til en viss grense. Det er vel stort sett tre ting som kan være problemet her: Stoppventilen, drivstofftilførselen (fra tank til dieselpumpe) og selve dieselpumpen. Det kan være dårlig kompresjon også, men hvis den hadde vært så dårlig at motoren stoppet på tomgang hadde også bilen vært bortimot umulig å få startet i det hele tatt, da hadde vi ihvertfall snakket om tauing i brukbart høy hastighet og starting på giret. Såvidt jeg forstår oppstår problemet bare man slipper gassen selv med normalt turtall, og da vil jeg vel rette en sterk mistanke mot dieselpumpen - hadde det bare vært stoppventilen burde den tullet uansett pådrag og turtall. Men først av alt: Sjekk om tomgangsskruen kan ha skrudd seg ut - hvis det har skjedd vil pådraget på dieselpumpen gå "lavere enn tomgang" når man slipper gassen, og det kan være nok til at motoren stopper helt fordi den får for lite drivstoff. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Ladder den? Har ingenting å si for en dieselmotor. Spess ikke så gamle. Får den drivstoff? Dette problemet oppstår helst under gasspådrag. Men kan være vann i diesel og dårlig dieselfilter. Trekker den falskluft? Hvor? Tror ikke dette er noe særlig relevant. Siden bilen fungerer heilt fint i drift og det er bare på tomgang den dør ut så kan det være at den får litt lite diesel eller at den rett og slett har for lav tomgang, det kan være en regulator, sikring, kan være mye. Tja. Jeg tipper at motoren er slitt og at kompresjonen er dårlig og derfor har problemer å gå på lavt turtall. For å sjekke ut dette, så må bilen på verksted for kompresjonstesting. Tjuvtriks: Men ved å skru av oljepåfyllingslokket mens motoren går (pass pølsefingrene og russeskjerfet) så kan man se om det kommer trykk / eksos opp. Dersom så er tilfelle, så er det tegn på utett motor og dermed dårlig kompresjon. For å bøte på problemet, så kan tomgangsturtallet skrues litt opp. Men er redd for at resymeet til larschroe er riktig og at dieselpumpen er gåen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Ladder den? Har ingenting å si for en dieselmotor. Spess ikke så gamle. Får den drivstoff? Dette problemet oppstår helst under gasspådrag. Men kan være vann i diesel og dårlig dieselfilter. Trekker den falskluft? Hvor? Tror ikke dette er noe særlig relevant. Siden bilen fungerer heilt fint i drift og det er bare på tomgang den dør ut så kan det være at den får litt lite diesel eller at den rett og slett har for lav tomgang, det kan være en regulator, sikring, kan være mye. Tja. Jeg tipper at motoren er slitt og at kompresjonen er dårlig og derfor har problemer å gå på lavt turtall. For å sjekke ut dette, så må bilen på verksted for kompresjonstesting. Tjuvtriks: Men ved å skru av oljepåfyllingslokket mens motoren går (pass pølsefingrene og russeskjerfet) så kan man se om det kommer trykk / eksos opp. Dersom så er tilfelle, så er det tegn på utett motor og dermed dårlig kompresjon. For å bøte på problemet, så kan tomgangsturtallet skrues litt opp. Men er redd for at resymeet til larschroe er riktig og at dieselpumpen er gåen. du skal ALDRI stille tomgang på en eldre Mercedes. Det blir alltid fucked. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Tjuvtriks: Men ved å skru av oljepåfyllingslokket mens motoren går (pass pølsefingrene og russeskjerfet) så kan man se om det kommer trykk / eksos opp. Dersom så er tilfelle, så er det tegn på utett motor og dermed dårlig kompresjon. Jeg vil bare komme med en liten kommentar til tjuvtrikset: Enkelte dieselbiler (f. eks Toyota Carina E og Corolla fra samme tidsperiode) har vakuumpumpen montert på ventildekselet, og den står og dytter luft ned i motoren. Dermed vil det blåse endel luft opp gjennom oljepåfyllingen selv på en motor som er i orden. Jeg vet ikke om denne løsningen brukes på Mercedes; på de Mercedes diesel jeg har sett har det ikke vært sånn. På enkelte bensinbiler med elektronisk innsprøytning (f. eks eldre Mazda) kan det være at innsprøytningssystemet er avhengig av et visst trykk/undertrykk i motoren, som kan føre til at motoren begynner å fuske eller stopper om du skrur av oljelokket mens den går, samt at denne testen kan gi litt "rare" resultater. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Tjuvtriks: Men ved å skru av oljepåfyllingslokket mens motoren går (pass pølsefingrene og russeskjerfet) så kan man se om det kommer trykk / eksos opp. Dersom så er tilfelle, så er det tegn på utett motor og dermed dårlig kompresjon. Jeg vil bare komme med en liten kommentar til tjuvtrikset: Enkelte dieselbiler (f. eks Toyota Carina E og Corolla fra samme tidsperiode) har vakuumpumpen montert på ventildekselet, og den står og dytter luft ned i motoren. Dermed vil det blåse endel luft opp gjennom oljepåfyllingen selv på en motor som er i orden. Jeg vet ikke om denne løsningen brukes på Mercedes; på de Mercedes diesel jeg har sett har det ikke vært sånn. På enkelte bensinbiler med elektronisk innsprøytning (f. eks eldre Mazda) kan det være at innsprøytningssystemet er avhengig av et visst trykk/undertrykk i motoren, som kan føre til at motoren begynner å fuske eller stopper om du skrur av oljelokket mens den går, samt at denne testen kan gi litt "rare" resultater. Hmm. Lærer stadig noe nytt! Takker! Lenke til kommentar
student1992 Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 (endret) hei! takk for mye bra svar Ser at det er litt delte meninger om årsaken til problemet vi har. Jeg hadde en prat med en mercedesmekaniker her om dagen, og han mente også at det kunne være en feil innstilling på tomgangsskruen. Ser at noen av dere mener at den ikke burde skrus på, fordi det ikke er lett å gjøre jobben rett. Når vi er ute å kjører bilen, ville jeg nesten tro at det "larschroe" skrev, "Men først av alt: Sjekk om tomgangsskruen kan ha skrudd seg ut - hvis det har skjedd vil pådraget på dieselpumpen gå "lavere enn tomgang" når man slipper gassen, og det kan være nok til at motoren stopper helt fordi den får for lite drivstoff." kan stemme til problemene våre. Eventuelt at motoren ikke får nok tilgang på diesel når man ikke gasser. Er dette ting man kan fikse selv, eller bør en mekaniker fikse på dette? er det eventuelt dyre reperasjoner vi snakker om? Endret 19. april 2011 av student1992 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Hei, tror dette er verkstedsmat. Et verksted vil finne ut av dette med en gang. Har også tenkt på at det kan være noe galt med registerkjeden. Dette kan føre til at dieselpumpen fusker. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Update? Ble det verstedsmat? Lenke til kommentar
Sjef1337 Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Hmm, 1980 modell. Var 2 utgaver av denne bilen på den tiden. 1. Steinalderversjonen der tenningsnøkkelen også er lysbryter, der må man trykke inn en knott ovenfor tenningsnøkkelen for å stoppe motoren. Tomgangsturtallet justeres også på denne "knotten". Vri med urviseren for å øke turtallet, og mot urviseren for å minske det. 2. Jernalderversjonen der man kan stoppe motoren med tenningsnøkkelen. Ta av motordekslet, kronglete men det går. På sjåførsiden av motoren sitter dieselpumpa, den klamandusen med 4 rør stikkende ut av seg. Der staget fra gasspedalen er festet til en arm på pumpa er det en settskrue med en fjær, dette er tomgangsskruen som skal skrues med urviseren for å få mere turtall. Disse motorene er ikke utslitte før eieren ikke lengre har råd til å kjøpe mer olje. DVS at så lenge oljeforbruket er noenlunde overkommelig er det ikke slitasje som er årsaken til at motoren ikke går som den skal. Som oftest er det for lavt tomgangsturtall. Edit to add: På steinalderversonen er det nok å løfte opp gasspedaslen for å stoppe motoren. Unyttig info, men kjekt å vite når knotten man stopper motoren med kiler seg. Endret 26. april 2011 av Sjef1337 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå