Gå til innhold

Hjelp angående P90X

Anbefalte innlegg

Hei! Har trent en del styrke det siste halvåret for å bli litt sterkere. Har tenkt og starte med p90x og lurer på om det er et bra program for en 14åring som blir 15 i juni? Lurer også på om det går ann å feste denne i gipsvegg? Gips er jo ganske svakt, og er redd en ikke tåler meg. Veier 60-62kg, har ikke målt meg i det siste. :p

På forhånd, takk!!

EDIT: er 179cm

Endret av zclick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er neppe noe god idé som du sier å skru i gipsveggen. Mulig de har en god løsning på dette hos en fagforhandler. Har noen tanker om hva som kunne funket med en forsterkende bakplate, men har ikke lyst å sette griller i hodet på deg som ødelegger veggen din, for jeg ikke testet det selv.

Doofenschmitz har et poeng i forhold til vekten din. Pass i alle fall på å få i deg nok mat.

Lenke til kommentar

Om du deffer nå kommer du til å se VELDIG tynn ut, samt at deffing i så ung alder kan være direkte skadelig med mindre du er særdeles overvektig...

Om du skal montere i gips trenger du et gipsanker.

Disse skruene fra Biltema funker til hyller o.l. men det finnes ingen festemateriell som klarer å holde vekten din om du skal montere det i gips...

Lenke til kommentar

Nei er ikke så viktig, vil bare legge på meg litt muskler til fotballsesongen slik at jeg blir litt sterkere. Haha, jeg trodde p90x også hadde program for å få muskler. Ser bare etter et ferdig program som jeg kan følge i 2-3mnd. Er 100% sikker på at jeg får nok mat i meg. :) Det er ikke så viktig at jeg vil dra på studio eller noe lignende. Holder meg hjemme.

EDIT: Er det i det hele tatt noen måte å få hengt opp en chin up bar i gips?

Endret av zclick
Lenke til kommentar

Da forkaster du p90x og kjører enten SL5x5, RYP e.l. om du har tenkt å bli større. Etter egne erfaringer funker SL5x5 veldig bra :)

Den chinup-baren skal i utgangspunktet ikke trenge de opphengene, i videoen du posta så tror jeg de har skrudd de opp for å være sikker på at den ikke detter ned.

Den skal jo egt bare henges på lista over døra og krafta går jo inn i veggen og ikke ned mot lista. Lista passer jo bare på at den ikke sklir nedover.

Du kan banke på gipsveggen for å høre hvordan lyden er der også banker du etterpå over døra og hører. Om lyden over døra er mørkere bør du kunne plassere utstyret der... :thumbup:

Lenke til kommentar

skal du trene hele kroppen da, eller?

hadde jeg vert deg hadde jeg vertfall ventet ett år med rutine messig styrke-trening.

hva skal du egentlig med en chinup bar? spør du meg er det ikke nødvendig i det hele tatt. pushups i forskjellige varianter kan være minst like utfordrene :)

når du nevner p90x, er vel egentlig det beregnet på fett forbrenning TROR jeg. har selv brukt programmet, og er veldig fornøyd (vertfall med "shoulder & arms" episoden :)) har fått fine resultater, og synket i vekt.

SL5x5 er jo helt klart rått. men dette kan fort bli kjedelig i mine øyne. liker inspirasjon og motivasjon. Men det er bare meg.

du er jo høy til din alder, og du veier jælkla lite! du har sikkert en rask forbrenning. viss du inntar 1500 kalorier, prøv og innta 1500 ekstra, men pass på at det er riktig mat(egg, fisk, kylling, bønner osv)

Lenke til kommentar

Har tenkt å trene hele kroppen men fokusere på legger, lår, kassa og ryggen. Har veid meg og veier 66,2kg (på en ordentlig vekt). Ville ha en chin up bar for litt variasjon i treningen og har hørt at man også trener ryggen der. Er så forbaska lei av armhevinger, har hatt eget program med masse forskjellige armhevinger i sikkert 4mnd og er mildt sagt drittlei!

Jeg spiser omtrent dette hver dag:

Frokost: To boller full med havregryn og rispuffs, en banan og en halv neve med rosiner. Noen ganger en yoghurt.

Lunsj: 2-3 Brødskiver med makrell i tomat eller brunost.

middag: Det som jeg får servert, pleier å være kjøtt, ferske spinatblader, ris og tomat med tunfisk.

mellomåltid: Noen ganger nøtter eller knekkebrød. Spiser også ca 1 pære og et eple om dagen også.

Kveldsmat: omellett med 2 egg, brødskiver med forskjelliog pålegg og evt litt rester fra middagen.

Dette burde vell være nok? Spiser vell litt godteri noen ganger i helgene, men er ikke noe særlig godtemoms, så det er ikke noe problem. Er ikke noe superseriøs trening, vil bare få litt mer kjøtt på kroppen. Som dere ser er jeg tynn, men begynner å få litt nå. Musklene vokser uansett i denne alderen og litt trening nå som kroppen blir voksen gjør vel ikke noe skade? Unnskyld for rotete svar, men er kjempetrøtt. :p

EDIT Har sett litt på denne. http://www.gymprice.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=469&Itemid=6 Ser den okei ut? Noen erfaringer med den? Virker helt grei til den prisen, syntes jeg.

Endret av zclick
Lenke til kommentar

Regn ut hvor mange gram proteiner du får i deg i løpet av dagen, det bør være kroppsvekt x 2.

Også bør inntaket av mat være konsentrert etter trening slik at du får i deg masse proteiner og energi i form av enten fett eller karbohydrater. Det er åkkesom hvilken energikilde du får i deg.

hva skal du egentlig med en chinup bar? spør du meg er det ikke nødvendig i det hele tatt. pushups i forskjellige varianter kan være minst like utfordren

Nå er det nå sånn at med en chinupbar så trener man RYGGEN og ikke brystet som ved pushups... ;)

du har sikkert en rask forbrenning.

INGEN har "rask forbrenning", alle har samme "basale forbrenning" med differanse på 2-3%. Det som avgjør hvor mange kalorier man forbrenner om dagen er hva man gjør i løpet av dagen av fysisk arbeide...

Lenke til kommentar

hva skal du egentlig med en chinup bar? spør du meg er det ikke nødvendig i det hele tatt. pushups i forskjellige varianter kan være minst like utfordren

Nå er det nå sånn at med en chinupbar så trener man RYGGEN og ikke brystet som ved pushups... ;)

du har sikkert en rask forbrenning.

INGEN har "rask forbrenning", alle har samme "basale forbrenning" med differanse på 2-3%. Det som avgjør hvor mange kalorier man forbrenner om dagen er hva man gjør i løpet av dagen av fysisk arbeide...

takk for rettelsen :)

Lenke til kommentar

Haha ja, surret litt der med chin up bar og pushups og har ombestemt meg litt nå. :) Skal vente litt med chin up baren til sommerferien. Da kan jeg trene litt mer seriøst og kommer til å bruke den mer. Kan godt vika unna den, men vet du om noen øvelser for rygg jeg kan trene hjemme? :) Skal sjekke idag hvor mye protein jeg får i meg.

Lenke til kommentar

ja, utrolig nok har jeg faktisk erfaring med den linken som refererer til gymprice.

en kompis kjøpte den, og jeg ble faktisk imponert:)

det er et billig og greit valg!

men er det ikke slik at for mye trening i din alder kan utsette naturlig muskelvekst? læreren min snakka om noe sånt en gang, men ikke vet jeg :whistle:

Lenke til kommentar

Kan sjekke det ut, blir ikke noe mer en 3 ganger i uken, som regel 2 og det er vel ikke for mye?

EDIT finner ikke noe angående det du sa om muskelvekst, skal spørre onkel som er lege. Kanskje han vet?

Endret av zclick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...