ghosthuntard Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Hei jeg har dette objektivet samt kit objektiv på mitt D90.. http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Vidvinkelzoom/Sigma-17-70mm-F28-45-DC-Macro-Canon-Norsk-Garanti-Vidvinkelzoom-til-digital-109710.aspx Men jeg syntes ikke bildene er så veldig skarpe, er det objektivet? eller meg som ikke har stilt det inn riktig? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Gi oss ett eller to av de skarpere bildene dine? Objektivet du linker til er for Canon,men jeg regner med du har Nikon varianten.. Lenke til kommentar
ghosthuntard Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 hehe ja har den til Nikon du kan søke meg opp på flikr, inator1337. Se på de bildene Lenke til kommentar
ghosthuntard Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 Her er 3 bilder Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Her er 3 bilder Ser ut som alle er tatt med 18-105. De ser rimelig skarpe ut også, men kanksje ikke der du vil de skal være skarpe? Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Ser skarpt ut det der, kanskje det å velge fokuspunkter du må se på? Lenke til kommentar
ghosthuntard Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 Her er et bilde som burde være skarpt, men er ikke det :/ Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Her er et bilde som burde være skarpt, men er ikke det :/ På dette er det 17-70 som er brukt, tele og blender F4.2, vanskelig å bedømme hvor fokus er på dette bidlet, men det ser ut som enkelte områder er ganske skarpe. Vanskelig å si uten mer detaljer i bildet. Uansett, du får ganske liten dybdeksaprhet på nærbilder og såpass stor blender så det kan være problemet. Skal du "teste" et objektiv bør du prøve å finne noe med mye detaljer som er relativ flatt ellers er det vanskelig å bedømme hva som er feil. Endret 16. april 2011 av se# Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Er det brukt manuell fokus på det siste bildet? Stativ? Jeg er enig med TS i at disse bildene er noe uskarpe,men det ser ut som om de er kun er ute av fokus/vibrasjon. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Her er et bilde som burde være skarpt, men er ikke det :/ Dette bildet er fint og skarpt - det er bare tatt på stor blender med kort fokusavstand - og så blir det veldig, veldig liten dybdeskarphet. Når du skal kikke på bilder - ikke kikk på full oppløsning. Resize bildet til den oppløsningen du skal bruke det i og skarp det opp. Bilder rett ut fra kameraet er typisk softe og blasse - dette for best mulig utgangspunkt til etterbehandlingen. Du skal selv resize til størrelsen du skal bruke det i og skarpe det opp - som regel USM (UnSharp Mask) eller en annen teknikk. Her har jeg resizet bildene dine til 1280px i bredden og skarpet opp. Synes du fremdeles at de er uskarpe? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) På det siste bilde har du brukt 62mm "ekvivalent 93mm" brennvidde, fokusavstand er 24mm og fokusområdet/skarphet er på 2mm.Kamerainnstillingene er AE, 1/200 sec, f/4.2, ISO 800. Du har skutt i jpg "4,288 × 2,848 bildefil" og bildene er rett fra kameraet uten etterbehandling ? Trondster forklarer tålig greit hva du burde gjøre i etterkant for å få bildene skarpere Endret 17. april 2011 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Ser absolutt ingenting galt med detaljeoppløsning eller skarphet i bildene. Tvert i mot er jeg overrasket over egenskapene til ditt Sigma 17-70! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Hvis du mener med "ikke skarpe bilder" at mer av blomsten burde være skarp må du bruke en mindre blender rundt en f/11. Lenke til kommentar
ghosthuntard Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 Litt seint ute og litt dumt spørsmål.. hvordan resizeer jeg det og hvilket program (utenom dyre) programmer kan jeg bruke for litt lett og enkel etterbehandling? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 GIMP er en gratis "photoshop" du kan bruke til redigering, beskjæring og resizing. Faststone Image Viewer er et annet gratisprogram du kan bruke til å resize mange bilder på en gang. Lenke til kommentar
CWD Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Hei. Objektivet ditt har høstet gode kritikker. For brukere som søker høy kvalitet, skal dette være ett rimelig alternativ til Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 eller EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. Men det kan jo alltid skje fabrikkfeil Jeg ville testet det ut på f 5,6 og f8. Bruk stativ når du tar testbildene uansett!! Lenke til kommentar
ghosthuntard Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 lasta ned picasa.. lettere å bruke.. men finner ikke noe jeg kan gjøre bildene skarpere med Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 lasta ned picasa.. lettere å bruke.. men finner ikke noe jeg kan gjøre bildene skarpere med I kolonnen til venstre (når du ser på ett bilde), under taben "Effekter" finner du "Gjør skarpere". Prøv å ikke overdrive BTW: Picasa lagrer backup av orginalen, lagres i en skjult katalog på samme sted som bildet befinner seg - du kan alltid snu, selv om du har lagret endringene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå