iChristian Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Jeg skrev ikke til deg heller med mindre du har to brukere.. Hold kjeft med det menneskerett pisset, rett og slett. Ta å tenk litt lengre. Jeg blir kraftig provosert av slike kommentarer når du åpenbart ikke vet hva forskjellen på bil og ikke bil betyr for rimelig mange tusen mennesker, som faktiskt JOBBER.. ærlig og hardt fysisk arbeid. Hva mener du egentlig med MENNESKERETT? Det å ha en bil og ordet menneskerett, det passer bare ikke sammen. Det høres ut som noen nedlatende lavpanna mobbestrategi av de som ikke kan om de så vil, føye seg etter alt som skal idealiseres, totalt uten grunn, hvertfall ikke om innen en hundre års tid, og innen den tid, så får man flekke opp noen alternativer som er bærekraftig, ellers kan du bare slå opp teltet med en gang og glemme alt du ser rundt deg. Alt du ser rundt deg har noen hatt hendene på og jobbet for, kjørt rundt på, hva har du tatt i? Papirer? Jeg skjønner at du da ser på bil som noe som kun er luksus, mens du like lett kan ta buss, men slik er det ikke og kan det ikke være for alle, heller svært få. 1. jeg kan svare på spørsmål og uttalelser rettet mot andre. 2. jeg har hatt bil i perioder fordi det er nødvendig, men jeg aksepterer da at det koster penger. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Vi også aksepterer at det koster penger, men vi aksepterer ikke at det skal koste så mye som det gjør idag - for det er det ingen rimelig grunn til at det skal gjøre. Dette er kun et politisk spørsmål, for det er fullt ut mulig å gjøre noe med det - men det er det ingen politisk vilje til p.t. 2 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Men det er jo ikke en gang politisk ønskelig, ut i fra inntekter til statsbudsjett, miljøpåvirkningen og så videre... Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Så du mener at om jeg har er intresert i bil, så må jeg bare drite i det for at staten vil ha penger? Om du hadde vært intresert i data, hadde du latt dette gå forbi deg om du fikk beskjed om at alle internettleverandører dobblet prisen? Om du har en hobby betaler du det det koster eller finner en annen hobby. Slik er det for alle uansett hva man måtte ha som hobby. Jeg kan ikke flytte nærmere jobben av den grunn at da havner jeg i en annen kommune, og derme d faller vårt meget gode tilbud til gutten vår bort. Hvis du hadde hatt den minste peiling på hva det innebærer å ha en slik familiesituasjon (eller at det finnes noen som i det hele tatt har en annerledes situasjon enn deg selv), der du er avhengig av at ungene dine har spesialtilpassede opplegg og tilbud hver dag, så hadde du kanskje skjønt litt mer du også. Men neida, for all del - kjør rett frem du, uten å se deg hverken til venstre eller høyre, så ser du nok etterhvert hvor du ender opp hen. Kan ikke tenke meg at det ikke er mulig å få det samme i Oslo/akershus der, som du selv sier, jobbene er. Og det der vet du sikkert jævli mye om, ikke sant??! Du som tror at alt er likt for alle..... Minst like mye som deg, da jeg ikke tror du har sjekket. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Internettdebatter og følelser går ikke alltid like godt i hop. Når man diskuterer følelser blir ofte kartet terrenget og omvendt. Det er det ikke så mye å gjøre med, men prøv å ikke bli sinte på hverandre. Det er lov å være uenige uten at motparten av den grunn er dum og teit. (Det fordrer selsvsagt at formålet med debatten er å bli klokere, ikke å bedrive virtuelle boksekamper.) Geir Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Morsomt at det finnes folk som syns de skulle betalt mer for bensinen... Vi betaler sikkert 70-80% prosent av inntekten i forskjellige avgifter, hvorfor vil dere betale mer? Fordi bensin utgjør en så liten andel? Dere får sende litt ekstra penger til staten hver gang dere fyller, eller ha med en 10l dunk dere kan fylle litt ekstra på. Det hjelper ikke å klage på for høye avgifter, men å klage på for lave avgifter trodde jeg ingen gjorde. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Det handler jo om at drivstoff handler om mer enn egen lommebok... Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Er ikke alt for mange år siden en 500 lapp var relativt mye for en full tank, nå er vi opp i 1000. Er man virkelig så idiot om man syns prisene er for høye? 1 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Problemet er at disse avgiftene på bil og drivstoff kalles slikt som "miljøavgift" osv, men ingen av de går øremerket til tiltak som bedrer dette. Slik som mer effektiv og tilgjengelig kollektivtrafikk. Selv for de som bor litt utilgjengelig, men til en viss grad, man kan ikke bygge togbane til en fyr som bor alene 20 mil ut på vidda, eller sykehus for den saks skyld. En viss grad av sentralisering må til for og få til et bærekraftig samfunn. Problemet er altså ikke prisene i seg selv, men mangel på tilbud som vi burde ha krav på for de pengene vi betaler. Fordi olje er det mye av, men vi er på vei inn i en fase hvor den begynner og koste mer enn det smaker og vi vil aldri se billig olje igjen Mye som tyder på det i hvert fall. 1 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Morsomt at det finnes folk som syns de skulle betalt mer for bensinen... Vi betaler sikkert 70-80% prosent av inntekten i forskjellige avgifter, hvorfor vil dere betale mer? Fordi bensin utgjør en så liten andel? Dere får sende litt ekstra penger til staten hver gang dere fyller, eller ha med en 10l dunk dere kan fylle litt ekstra på. Det hjelper ikke å klage på for høye avgifter, men å klage på for lave avgifter trodde jeg ingen gjorde. Hva slags beregninger sier at vi betaler 70-80 % i avgifter? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Mine. Ikke til å stole på, men er nok ikke langt unna... Nettopp, miljøavgift osv ja, pengene går ikke til det navnet tilsier. Akkurat som at de vil øke prisen på diesel pga asmatikere, som om de blir friskere av at staten får mer penger eller et asmatikerforbund får økningen... Men det hjelper jo ikke å forklare slikt til politikere. Jaja, uansett vil jeg ikke slutte med bil pga bensinpriser. Om staten virkelig mener de vil satse på mer miljøvennlig transport får de kanskje slutte å klassifisere bil med bensinstartmotor med elektrisk generator for framdrift, bensinbil. Men heller hybrid eller elektrisk som det er, selvom den har et mikroskopisk bensinforbruk... Den bilen kostet ca 500k pga det, den skulle kostet halvparten. Og de lurer på hvorfor miljøbiler ikke slår an for vanlige folk. Ble litt OT, sry. 3 Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Så du mener at om jeg har er intresert i bil, så må jeg bare drite i det for at staten vil ha penger? Om du hadde vært intresert i data, hadde du latt dette gå forbi deg om du fikk beskjed om at alle internettleverandører dobblet prisen? Om du har en hobby betaler du det det koster eller finner en annen hobby. Slik er det for alle uansett hva man måtte ha som hobby. Jeg kan ikke flytte nærmere jobben av den grunn at da havner jeg i en annen kommune, og derme d faller vårt meget gode tilbud til gutten vår bort. Hvis du hadde hatt den minste peiling på hva det innebærer å ha en slik familiesituasjon (eller at det finnes noen som i det hele tatt har en annerledes situasjon enn deg selv), der du er avhengig av at ungene dine har spesialtilpassede opplegg og tilbud hver dag, så hadde du kanskje skjønt litt mer du også. Men neida, for all del - kjør rett frem du, uten å se deg hverken til venstre eller høyre, så ser du nok etterhvert hvor du ender opp hen. Kan ikke tenke meg at det ikke er mulig å få det samme i Oslo/akershus der, som du selv sier, jobbene er. Og det der vet du sikkert jævli mye om, ikke sant??! Du som tror at alt er likt for alle..... Minst like mye som deg, da jeg ikke tror du har sjekket. Og der slenger du ut en ubegrunnet påstand igjen. Det er alt du klarer, du argumenterer jo aldri - du bare slenger ut påstander i hytt og pine. Som far til en funksjonshemmet gutt, og det har jeg vært i mer enn 14 år nå, tror du ikke vi kan det vi driver med eller? 2 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Og der slenger du ut en ubegrunnet påstand igjen. Det er alt du klarer, du argumenterer jo aldri - du bare slenger ut påstander i hytt og pine. Som far til en funksjonshemmet gutt, og det har jeg vært i mer enn 14 år nå, tror du ikke vi kan det vi driver med eller? Du kommer minst like mye med påstander selv. Sannheten er at du tok et valg da du tok din utdannelse. Du tok et valg da du flyttet et sted det var langt mellom jobbmulighetene for din utdannelse. Du tok et valg da du tok en jobb som ligger et godt stykke unna huset ditt. Du tok et valg da du ville få barn osv. Alle disse valgene visste du, eller burde du visst konsekvensene av. Med lang kjørevei får du også statsstøttet bensin gjennom skattefradrag. Sannheten er at det finnes godt med muligheter om du bare vil, men det vil du ikke. Det er helt greit for meg, men jeg har ingen sympati med noen for bensinprisene. Du kan flytte et sted for å få en jobb nærmere hjemmet, eller du kan f.eks skifte yrke. Dersom påstandene dine er riktige kan jeg ikke tenke meg at du tjener mer enn maks en gjennomsnitts industriarbeider så da finnes det mange muligheter om du ønsker det. Uansett er det ikke spesielt interessant å diskutere deg. Om du mener din sønn påfører deg urimelige ekstrautgifter du ikke får nok støtte for, kan du vel heller klage på det enn bensinprisene. Endret 25. april 2011 av Reg2000 2 Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Det er tydelig at du ikke har det minste fnugg av peiling på det du prater om ihvertfall. Tror du virkelig man kan se alle konsekvenser av de valg man gjør som 18-20 åring på stadiet som 18-20 åring? Du mener vel kanskje at befolningen i all grad er synsk også? Og det kan ikke tenkes at forutsetninger og samfunn endrer seg iløpet av 30 år? Eller at man til og med endres som person. Du er nok for liten til å forstå dette helt. Og hvor ser du at jeg sier noe om at jeg mener min sønn påfører oss ekstrautgifter jeg ikke får støtte for? Nok en sleivete påstand fra din side. Med fare for å såre følelsene til de der ute som faktisk er klovner av yrke, så fremstår du i beste fall som regelrett klovnemateriale - ingenting annet. 3 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Litt tilbake i diskusjonen, men det er fint å rakke ned på de som har bil som hobby. Dette er gjerne mennesker som også jobber med biler til vanlig. Eller forventer dere at folk som hater bil skal skru på fremkomstmiddelet deres? Som om dere studerer i 5+ år på universitet for å holde på med noe dere hater. Jeg vil som påpekt tidligere få en slutt på misbruket av ordet "menneskerett" og kan forklare det på en måte uten personlige følelser. Man hører nå dette i sammenhenger med både bil og barn, at dette ikke er noen såkalte "menneskerettigheter". Man kan være opptatt av hvordan menneskerettighetene blir sikret gjennom lovverket i forskjellige land og hvilke politiske prosesser som må settes i verk for å verne om menneskerettighetene og hva man kan gjøre når en ser at menneskerettigheter krenkes. Slik sett er det viktig å vite hva vi tror er en menneskerett og hva som virkelig gjelder som bestemmelser i det samfunnet vi lever i. Når dere da argumenterer med at "det er ingen menneskerett", betyr det da at siden det ikke står i lovverket at det ER en menneskerett å ha noen av de to nevnte tingene, at dere vil at det skal nedfelles i lovverket at ikke alle kan kjøre bil og at ikke alle kan få barn? Dette ville isåfall HA BLITT et brudd på menneskerettighetene og et stort inngripen i den individuelle friheten. Dette argumentet dere kommer med er blitt en standard frase i alt som gjelder fillesaker i sammenhenger som ikke eksisterer. Det er et misbruk av en viktig ordsammensetning. Denne setningen dere kommer med i dette temaet er uten tvil konstruert med hensikter og dette har mange tusen mennesker kopiert uten å tenke videre på det, derfor synes jeg det er synd og derfor blir jeg kraftig provosert over at i en tid som denne, hvor hele ordforrådet er i forandring på grunn av ideologiske og politiske krefter, at ingen tar seg tiden til å egentlig tenke over hva de sier. Skjønner dere nå? Endret 25. april 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Litt tilbake i diskusjonen, men det er fint å rakke ned på de som har bil som hobby. Dette er gjerne mennesker som også jobber med biler til vanlig. Eller forventer dere at folk som hater bil skal skru på fremkomstmiddelet deres? Som om dere studerer i 5+ år på universitet for å holde på med noe dere hater. Det er vel ingen her som har rakka ned på de som har bil som hobby, men ikke forvent noen sympati for at man velger en hobby som koster litt. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Med fare for å såre følelsene til de der ute som faktisk er klovner av yrke, så fremstår du i beste fall som regelrett klovnemateriale - ingenting annet. Takk der ga du meg rett i det jeg har sagt. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 DET ER INGEN MENNESKERETT Å HA BIL SOM HOBBY! Overraskende mange i Norge oppfører seg imidlertid som om det er slik. Hvor vanskelig er dette å forstå? Det var en avsporing jeg tydeligvis ikke burde tatt, for de som disponerer bil hovedsakelig som et redskap misforstår og blir fornærmet. NicolasDarvas er helt ute på viddene i sitt forsøk på å snu uttalelsene mine i den retning av at jeg ikke mener mennesker har rett til å føde barn (hvilket jeg mener man har). Han insinuerer også at jeg er interessert i å komme med et lovforslag som hindrer folk i å eie bil og få barn. En menneskerett er noe svært grunnleggende og viktig, og noe vi tar som en selvfølg i dagens verden. Å kunne kjøre bensintørste biler opp og ned stripa bare for kjøringens skyld er ingen slik rett. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Det er vel ingen her som har rakka ned på de som har bil som hobby, men ikke forvent noen sympati for at man velger en hobby som koster litt. Det var en kontant kommentar.. I bunn av all denne argumentasjonen deres, så ligger det jo for meg skjulte yttringer om at bil, det er noe som kun er miljøfarlig og unødvendig, dermed null sympati og videre forklaringer, for slik er det bare tydeligvis. Dette beviser også at du ikke kan være så veldig gammel, ettersom det ikke er så altfor lenge siden bil ble ekstremt dyrt. Du mener at de som ble født og oppvokst med bil og har en enorm interesse for dette, som har utdannet seg og arbeider med dette for å dekke livsoppholdet, bare kan "takke seg selv"? Altså ettersom de i hensyn til dine meninger går MOT hva sammfunnet skal akseptere? Det er ikke bil som utgjør noen trussel mot miljøet. Hvor mye olje og drivstoff tror du går med til å drifte de titalls krigene som pågår til enhver tid? Hvor mye drivstoff bruker store tankskip og fly? Det er heller ikke mangel på olje her i verden, men ja, det er på tide å tenke alternativt, men der er vi ikke enda og det spørsmålet er ikke relevant før en 100 års tid frem. Dere er absolutt ikke intressert i å se betydningen av et individuellt fremkomstmiddel, det er for meg helt uforståelig at dere kan tro at verden vil fungere uten det. Dermed er det helt nødvendig at man kommer opp med brukbare alternativer som eventuellt fjerner de negative sidene det nå måtte være med bensin eller diesel. Bruken minker ikke på grunn av prisen, det skaper bare problemer for de som ikke har noe valg. Så du mener også at de som har mye penger, det er de som skal få lov til å kjøre bil? Det er jo det myndighetene legger opp til når det i utgangspunktet ikke hadde trengt å være slik I DET HELETATT. 1 Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Se HELE prosessen for og få en liter bensin du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå