Gå til innhold

For høye bensinpriser? Du synes ikke det? Vis det!

Anbefalte innlegg

La nå den gjengen her diskutere seg imellom hvor lite soya de kan klare å bruke - på å spise gress, drikke vann fra grøftekanten og sykle på jobben. Eller vent - ikke sykle på jobben nei - det kan jo ha gått med noe olje til å produsere sykkelen. La dem gå.....barbeint - for sko er jo unødvendig idag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har belyst hvorfor mat blir dyrere, nemlig fordi mat krever energi. Prøver ikke overbevise dere om noen løsning. Har nettopp lagt ved troverdige kilder som bekrefter dette. Skjønner ikke hva dere to hisser dere opp over.. redde for sannheten kanskje.

Hyd! Du har ikke belyst noen verdens ting! Makan til uinntlegent argumentasjon. Du slenger bare rundt deg med påstander.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var bensinpriser det var snakk om, ikke sant!

Jeg synes bensinprisene er alt for høye. Bensin burde ikke koste mer enn 6 - 8 kr./l. i Norge. Og for folk med dårlig råd, som ikke har noe annet alternativ, enn å bruke en gammel bil, til jobb, butikk, barnehage, o.l., koster det for mye å bruke bilen. Og dette går utover alt annet nødvendig varer/tjenester en person, eller familie trenger for å leve (for noe overleve) i Norge. I dag tjener vel staten 7 - 8 kr./l. Venstresiden har klart på presse staten til disse høye avgiftene, i håp om at vi skal bruke bilen mindre. Men for mange av oss, så har vi i mange år kjørt så lite som det er mulig. Vi kan ikke kjøre mindre. Det er ikke alle her i Norge, som bor i Oslo sentrum, eller i nærheten av kommunikasjonsmidlene.

• Liker 3
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så bryr jeg meg døyten om bensinprisene. Om den koster 13kr. pr. liter eller 15,- pr. liter er meg revnende likegyldig. Er flere andre steder man lett kan spare inn det den økte bensinprisen utgjør.

Jeg kjører frem og tilbake på jobb hver dag, uansett hva bensinprisen er.

Kjører man 20.000km. i året (noe som tillsier 2000 mil)og bilen bruker 0,7pr mil. så tilseier det 1.400 liter. Ganger man dette med 2kr. så får man 2.800,- pr. år ved denne kjørelengden.

2.800,- pr. år delt på tolv mnd. = 233kr. pr. mnd.

Er dette egentlig så veldig mye å rope ULV etter?

233kr. kan man lett spare inn andre steder.

Familiepakken til Canal Digital koster vel rundt 300,- og bredbåndabonementet man har er med stor sannsynlighet overkill i forhold til hva man faktisk bruker.

Istede for å bruke tid og energi på å protestere mot slikt, så bruker jeg heller tiden på og kose meg i påskesolen og eller ta meg en tur på sjøen eller leke med bikkja.

Ta en ringerundt til forsikringsselskaper for å be om tilbud. Du kan LETT tjene inn 2.800,- på og bytte selskap.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Vil vi ha lavere bensinpriser får vi slutte å bombe landene som produserer råolje hele tiden. Vil vi ha billigere melk får vi melde oss inn i EU, det var prisene så lave for et par år siden at bøndene helte ut melken i protest.

Selv er jeg ikke så opptatt av det. Jeg synes bilavgiftene kunne vært lavere (strengt tatt kunne det greid seg med moms som på andre varer) slik at folk kunne unne seg skikkelige biler. Så fikk heller bensinprisen være så høy at det avskrekket folk fra å overdrive...

Geir :)

Lenke til kommentar

Tine sine melkekuer spiser soya i fra Brazil, tror du den blir fraktet hit med seilbåt? Neida, den blir fraktet i store superskip som spyr ut masse "farlig co2" og forbruker sinnsyke mengder olje. Som lastes om i lastebiler, som bruker olje, som kjører mange mil til bonden, som igjen bruker traktoren sin som igjen forbruker olje.

Tja, det stemmer sikkert at en del melkekyr spiser soya. Men de gårdene jeg har vært på så har de spist gress som bonden har hentet fra fjorårets slått.

Så skal bonden gjødsle jordene sine, fordi han driver rovdrift på jorden sin, men dette er mulig pga oljeprodukter, bare spraye på noe kjemiske greier som vi lager av oljen, bruker gjerne en traktor til dette som bruker enda mer olje. Kanskje et fly som sprayer åkeren?

Du glemmer at veldig mange bønder gjødsler med møkk som kommer fra kyrne. Kom deg ut på "bondeland" i vårtid, så kjenner du fort jyllelukta. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er absolutt sant, det er mange som bruker flere timer i trafikken på vei til arbeid hver dag.

og... som ikke tjener 500 laken i året.

Bruker du flere timer på vei til jobb har du valgt det helt selv. Flytt nærmere jobben eller få en jobb nærmere bostedet.

Jeg kjører ca 15000 km i året og utgiftene til bensin er å regne som småpenger.

Lenke til kommentar

For en fantastisk ignorant uttalelse. Det er ikke noe valg for veldig mange og med de boligprisene vi har så er det heller ikke slik at man kan bosette seg hvor enn man finner det praktisk. At du ikke blir belastet i nevneverdig grad tilsier heller ikke at det er realiteten for alle. Det finnes nemlig de som har barn de må forsørge, de som har lån på bolig og bil etc som blir i masse større grad belastet enn deg personlig.

Menmen, dette er vel tendensen i Norge i dag. Fuck you, got mine type innstilling.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig mange her som ikke forstår at oljen blir dyrere og dyrere.. avgifter har mye og si i dette landet, men det vil snart bli mer og mer irrelevant. Mat og alt annet vil bli dyrere som en følge. Men nå kommer jeg vel med bare enda en påstand ifølge diverse ukritiske sjeler her inne :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

For en fantastisk ignorant uttalelse. Det er ikke noe valg for veldig mange og med de boligprisene vi har så er det heller ikke slik at man kan bosette seg hvor enn man finner det praktisk. At du ikke blir belastet i nevneverdig grad tilsier heller ikke at det er realiteten for alle. Det finnes nemlig de som har barn de må forsørge, de som har lån på bolig og bil etc som blir i masse større grad belastet enn deg personlig.

Menmen, dette er vel tendensen i Norge i dag. Fuck you, got mine type innstilling.

Uff og huff, for en skjebne å måtte flytte nærmere jobben eller pendle. Vil man ikke flytte er det pga sentimentale grunner ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig. Fantastisk mange idioter som tror at man bare kan bryte opp fra alt man har.

Må du virkelig bryte opp med alt du har? Hvis du lever så på kanten, rent økonomisk, at det er bensinprisen som avgjør om du får råd til smør på brødskiva eller ei vil du uansett tape på en mer høyrevendt politikk. Mulig du sparer noen kroner på bensin, men du må ut med mye mer penger til utdanning, tannlege, barnehage osv.

Tidlig på 90-tallet tjente en jeg kjenner noen-og-70kroenr/t. Da var bensinprisen på rundt

6-7kr/l. Nå tjener han 170kr/t(noe som ikke er spesielt høyt) og bensinprisen er på 13-14kr/l. Forholdet mellom bensinprisen og lønna hans har gått i positiv retning for hans del. Bilene har blitt mer lønnsomme i drift, og han synes selv at han har bedre råd enn før.

Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig. Fantastisk mange idioter som tror at man bare kan bryte opp fra alt man har.

Må du virkelig bryte opp med alt du har? Hvis du lever så på kanten, rent økonomisk, at det er bensinprisen som avgjør om du får råd til smør på brødskiva eller ei vil du uansett tape på en mer høyrevendt politikk. Mulig du sparer noen kroner på bensin, men du må ut med mye mer penger til utdanning, tannlege, barnehage osv.

Tidlig på 90-tallet tjente en jeg kjenner noen-og-70kroenr/t. Da var bensinprisen på rundt

6-7kr/l. Nå tjener han 170kr/t(noe som ikke er spesielt høyt) og bensinprisen er på 13-14kr/l. Forholdet mellom bensinprisen og lønna hans har gått i positiv retning for hans del. Bilene har blitt mer lønnsomme i drift, og han synes selv at han har bedre råd enn før.

Med en mer høyrevendt politikk ville du også fått latterlige mye mer penger ekstra enn bare bensinpenger.

Lenke til kommentar

Ja, om bensinprisen blir for høy så er det "bare å flytte", om veistandarden blir misligholdt så er det "bare å sette ned fartsgrensen" og lignende pasifistisk konformisme som bare vil skape et samfunn med konstant forfall.

Ingen I Norge må flytte pga bensinprisen. Bruker de flere timer på å komme til og fra jobb står valget mellom å bli boende av sentimentale grunner, eller flytte for å slippe å kaste bort så mye tid på reise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...