Rudde Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Hello, jeg er 17 år snart 18 og har planer om å starte pensjonssparing så fort jeg er ferdig med høyskole og kommer i arbeid. Jeg har planer om å putte inn 10-20 tusen pr år, så ett par tusen pr mnd. Og plassere de ett sted hvor jeg er garantert avkastning. Jeg sikter for 8-10% avkastning pr år, og jeg vil ha de plassert SIKKERT, veldig sikkert. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Så du vil ha en sikker avkastning på 8-10%? Da er det desverre ikke mange valg. Om du skal ha det så sikkert som du sikter til blir det nok toppen 3-4% effektiv rente. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Jeg har min pensjonssparing plassert i fond. Hvor sikkert det er kan sikkert diskuteres, og du får ingen garanti. Men f.eks så har Skagen sine tre fond prestert mellom 16,6 og 21% i årlig avkastning siden start. https://www.skagenfondene.no/Fond-og-kurser/ Hvis du vil ha avkastning over høyrentekonto i bank må du være villig til å ta en viss risiko. Du får ikke 8-10% garantert avkastning noen steder. Endret 16. april 2011 av Mythos Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Jeg har min pensjonssparing plassert i fond. Hvor sikkert det er kan sikkert diskuteres, og du får ingen garanti. Men f.eks så har Skagen sine tre fond prestert mellom 16,6 og 21% i årlig avkastning siden start. https://www.skagenfondene.no/Fond-og-kurser/ Hvis du vil ha avkastning over høyrentekonto i bank må du være villig til å ta en viss risiko. Du får ikke 8-10% garantert avkastning noen steder. 16,6-21% høres jo helt fantastisk ut. Vel, har hatt dårlig erfaring med fond da jeg har tapt 4k på ett fond over 18 år xD Men har veldig liten lyst å plassere noe i bank, sjansen for at jeg casher ut blir for stor :/ Når jeg sier risiko, så mener jeg at alt forsvinner. Altså om fondet klatrer oppover over 10 år og plutselig faller ned 17% så er det noe som lite bryr meg så lenge jeg vet de vil klatre oppover igjen. Og hva er risikoene jeg finner i en høy-rente konto? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 På en høyrentekonto er innskudd opp til 2 millioner i praksis helt sikre, men du risikerer at innskuddets verdi er redusert på grunn av inflasjon. Ønsker du høyere avkastning er du nødt til å ta risiko, grunnen til at noen aktivaklasser har høyere avkastning enn andre er nettopp at investorene krever å få betalt for risikoen de tar. Idiotregel som ikke er det verste du kan ramle over: invester 100-alder i aksjemarkedet. Kjøp indelsfond på brede markeder (helst verdensmarkedet) med lave kostnader. Ikke vær ekstatisk når du har tjent noen kroner, ikke få panikk og selg alt når markedet går på en smell. Du har ingen absolutte garantier, men strategien er noe av det sikrere du kan komme over når man tar risiko i markedet, inflasjonsrisiko og risiko for egne feiltrinn i betraktning. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Det finnes logisk nok en sammeheng mellom risiko og avkastning. Høyeste risikofrie avkastning får du på en høyrentekonto og er pr dags dato 3,4% Hvis du ønsker 8-10% avkastning så kan du mao ikke velge noe risikofritt. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 18. april 2011 Forfatter Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Er 3,4% en høyrente konto? Jeg mener jeg kunne fått det av å ha en helt normal bank konto? Og kan noen definere hvilken risikoer dere sikter til? Altså som sagt er jeg ikke redd for fall som vil bygges opp igjen med tid, så lenge det ikke er ting som vil ta 10 år og opparbeide, altså hvis jeg får 10% vært år og det plutselig faller 22% er ikke den en katastrofe så lenge det er lite sannsynlig at det vil skje flere ganger. Jeg er altså ikke redd for fall i verdi så lenge resultatet (etter 50-55 år) vil være høyt. Hva med godt etablerte selskap (ikke nødvendigvis i Norge) dele opp pengen og investere i forskjellige selskap som driver med forskjellige ting altså, så når ett felt går ned så går ett annet opp f.eks. for å få en litt mindre "bølge" effekt på fondet jeg vil starte. Og hva med gull? Er ikke det noe som stiger i pris? Endret 18. april 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Er 3,4% en høyrente konto? Jeg mener jeg kunne fått det av å ha en helt normal bank konto? http://tux.aftenposten.no/kalkulator/hoyrentebarometer.do 3,4% er det nest høyeste tilbudet du kan få. Det høyeste er fra Nordax Finans, som er litt for sær for meg. De fleste gir mindre enn 3%. Og kan noen definere hvilken risikoer dere sikter til? Altså som sagt er jeg ikke redd for fall som vil bygges opp igjen med tid, så lenge det ikke er ting som vil ta 10 år og opparbeide, altså hvis jeg får 10% vært år og det plutselig faller 22% er ikke den en katastrofe så lenge det er lite sannsynlig at det vil skje flere ganger. Jeg er altså ikke redd for fall i verdi så lenge resultatet (etter 50-55 år) vil være høyt. Risikoen er at verdien synker og ikke går opp igjen. Kjøper du et billig globalt indeksfond skal det mye til at ikke det slår bankrenten etter 50 år, men det finnes ingen garanti. På den andre siden vil avkastningen temmelig sikkert bli mindre enn 8% i året også. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 3,4% definert som "Høyrente" fordi det er den høyeste renten du får. Vanlige kontoer hos f.eks DNBNOR gir 1%. Aksjer er alltid risikabelt. La oss si du investert i Japan i 1985, du ville fortsatt vært i minus: http://2.bp.blogspot.com/_nSTO-vZpSgc/TJW-EIJWIHI/AAAAAAAAJWw/N3kICHQZFsM/s400/nikkei-monthly.png "Høyrente" konto med 3,4% rente ville gitt deg 1,034^25 = 230% avkastning Eller hvis du investerte i USA S&P 500* i 2000, du ville fortsatt vært i minus: http://1.bp.blogspot.com/_nSTO-vZpSgc/TJW7LV9EvVI/AAAAAAAAJWo/14KCdNo8xrc/s1600/%24spx+monthly.png "Høyrente" konto med 3,4% rente ville gitt deg 1,034^11 = 44% avkastning *Aksjeindeks over 500 store amerikanske virksomheter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå