Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp og salg av sex

Kirikovski

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål. Men man kan jo snu på det: Hvorfor skal prostitusjon ikke være lovlig? Når man forbyr en handling, må det være gode grunner for det, og forklaringen man rett og slett være at det ikke er gode grunner for å forby prostitusjon.

Det er godt mulig at Bruker87 har et poeng, kanskje har man tenkt at de prostituerte er svake, og at de velger sitt yrke fordi de ikke kan velge noe annet. I så fall kan synspunktet videre være at det blir for ille om man skal gjøre levebrødet deres ulovlig.

Ellers - det er lovlig å stjele mat for å unngå å sulte ihjel. Det kalles nødrett. Slik har det forresten vært siden vikingtiden.

Lenke til kommentar

hele debatten rundt legaliteten av prostitusjon er jo en moralsk sak som har gått frem og tilbake så langt mann kan minnes.

Kort og greit er det at man ser på kjøp og salg av sex som umoralsk Og så kommer argumenter som at man vil beskytte svake grupper fra å bli kynisk utnyttet. Fra rusmisbrukere som bruker det til å finansiere vanen sin til ofre for human trafficing.

argumentet med at salg av sex skal være lovlig, mens kjøp er ulovlig blir i dagens samfunn ofte begrunnet i beskyttelse av svake grupper. Dog ingen samfunn har noen gang i historiens løp klart å hindre mennesker i å få utløp for sine "primale" lyster afaik. Være det rus eller sexbehov.

imho så er regulering alltid bedre enn forbud man umulig kan håndheve.

Når det kommer til prostituerte som en svak gruppe så er det paradoksalt nok en selforsterkende effekt. I vårt forsøk på å beskytte en svak gruppe så gjør vi dem svakere. Som "Anitas" tilfelle er et godt eksempel på. Hun stiller svakere frodi vi vil "beskytte" henne og jeg setter beskytte i parantes her fordi jeg mener det er bullshit. Jeg tror at det man egentlig vil er å forby prostitusjon av et moralsk hensyn og ikke med tanke på å beskytte. For det er ikke det vi oppnår med dagens lovgivning.

Dog det er jo noen samfunsmessige betenkeligheter om man skulle likestille prostitusjon lovlig med annet arbeide. Som f.eks skulle man kunne tilby arbeidsledige jobb som prostituert? om du fikk et jobbtilbud om å være pikk suger eller fluffer skal du kunne si nei og fortsatt motta dagpenger? men det er en annen diskusjon og mer problemorientert framfor løsnings orientert.

Jeg tror man må stille seg spørsmålet om hva det er man vil. Vil man beskytte prostituerte eller vil man forby det av moralske hensyn? For dagens løsning ser ut til å være en god blanding av begge deler.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal ikke lenger tilbake enn 200 år for å finne fullstendig lovlige horehus i alle byer/landsbyer i mange av verdens samfunn. Er flere steder i verden det er normalt selv i dag.

Hva er så galt med frivillig prostitusjon? Er ikke rart at mange prostituerte lever farlig, når de kan bli straffeforfulgt hvis de står frem og ber om hjelp.

Bare se på The Bunny Ranch utenfor Las Vegas. Disse kvinnene selger sex 100% frivillig, de betaler skatt, leie av rom og en liten avgift til eieren av stedet for å kunne jobbe der. Vil de ikke ha sex med en fyr (eller dame), så sier de nei. Og de tjener mye på denne jobben.

Hvorfor skal frivillig salg av fysisk arbeid være ulovlig, når 80% av resten av jobbene i verden går ut på det samme, bare at normen ikke har sex i bildet?

Ja, sex er intimt, men det er jammen meg en massasje også. Eneste forskjellen på sex og massasje er kroppsdelene som blir stimulert.

Lenke til kommentar

mja nå vet jeg ikke hvilken type sex & massasje du har men jeg ville si at det er en hel del forskjeller mellom massasje og sex.

Av argumentene mot prostitusjon er det nettop frivillighets aspektet som er litt tricky. Om valget står mellom sosial stønad og prostitusjon. Er det fortsatt frivillig? Om man lever i relativ fattigdom som er det man snakker om i Norge så setter det jo spørsmåls tegn ved hvor frivillig et slikt valg faktisk er. Og det faktum at friarbeidsflyt i forhold til internasjonale avtaler ville bety at man nok ville få ganske mange utlandske prostituerte. Hvor man snakker om at deres valg er mellom å sulte i hjemlandet eller suge pikk i Norge. Er det fortsatt frivillig?

I prinsippet ser jeg ingen problem med at et oppegående menneske skal kunne jobbe som prostituert, men i praksis blir frivillighets aspektet litt vanskelig. Dog ikke umulig.

Som sagt tror jeg først man må bli enig om hvorfor man vil oppholde forbudet ettersom grunnlaget til forbudet setter rammene for hvordan man diskuterer det. Så hva tror dere ligger bak frobudet? Moral? problemet rundt frivillighet? Hindre kriminalitet? annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...