Gå til innhold

Allsidig tabletpc eller vanlig?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en nett bærbar data til bruk til surfing, filmtitting og bruk av microsoft office. Sist men ikke minst har jeg veldig lyst på en konvertibel touchskjerm (evt slide) som kan brukes med wacompenn. Har et eksternt wacomtablet jeg kan bruke til tegningen, men jeg foretrekker å tegne "rett på skjermen". Dette blir mange krav på en gang, og jeg lurer på om det i det hele tatt finnes noen ordentlige alternativer under 10k, som er mitt maksbeløp. Hvilke da f.eks? Jeg har lest tester og sett på anmeldelser på youtube til jeg er helt ør, og finner jeg først noe som virker interessant, selges det ikke i Norge eller har ikke blitt sluppet enda. Er det noen som har forslag? Eller argumenter for jeg heller bør satse på en pc med vanlig skjerm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var knallharde krav til 10K. Ikke lett dette da, siden du vil ha samme bruksmuligheter som Wacom Cintiq gir, og den koster flesk.

Du har rett der, jeg gir opp kravet til at det skal være en tabletpc. Hva med en pc som tåler programmer som photoshop og fungerer godt til nettsurfing og skolearbeid? Jeg får heller takle å kombinere Wacomen min med pcn, hehe.

Lenke til kommentar

Siden du dropper det kravet, så burde det vel være lett å finne det du skal ha. Bare å liste opp hvilket krav, om det skal være en tablet, laptop, eller en liten sak. Jeg for min del har akkurat fått noe av det råeste som finnes av 15" bærbart i hus.

Skal du jobbe med Phtoshop, så kan du egentlig kjøpe en bærbar til 4-5000,og satse resten av pengene i en god skjerm med IPS panel. Det er skjermen som er viktigst for deg. Selv ikke de bærbare med de beste skjermene, som f.eks. Lenovo W700 gir en en skjerm som er bedre enn en god ekstern skjerm til en pris fra 5-6000.

Lenke til kommentar

Jeg vil rett og slett anbefale deg en rimelig laptop, slik som denne fra Lenovo jeg nettopp leste test av. Det virker som om den dekker alle dine behov. Skal du bare tegne på så er en 24" ekstern skjerm med 1920x1200 oppløsning tingen for deg - tror jeg - denne vil klare alt du vil med bravur. Du trenger ikke noe dyrere.

Skjerm

Til film er 1920x1080 å foretrekke, men du skal bruke den til tegninger. Da er 1920x1200 å foretrekke. Vet ikke hvor mange farger du bruker, men i utgangspunkter burde en skjerm til kr 2.000 gjøre susen. Så får du vurdere med tiden om du vil ha bedre innsynsvinkel og bedre fargekontroll. Da er bare IPS paneler fra ca. 5.000 og oppover som gjelder. Drømmen for deg må jo være Wacom Cintiq :)

Du kan jo først kjøpe deg den laptopen f.eks., og prøve å tegne med den, men jeg tror du trenger noe med bedre oppløsning, og da er det en ekstrern skjerm som gjelder.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen!

Jeg leste testen om den tidligere, men den virker som en robust og samtidig nett pc - og de påstår at den får til det meste!

Jeg får se litt på priser da. Man blir så spent på resultatene når man skal kjøpe noe nytt, at jeg nesten ikke klarer å vente med å bestille...

Og ja - Cintiq er drømmen. Den dagen jeg har den stående er jeg lykkelig.

Lenke til kommentar

Ja, den klarer alt du har listet opp - med god bravur. Det har ikke noen hensikt å kjøpe for dyrt, og en ekstern skjerm er bedre når en tegner og ser på film. Da burde du også ha penger til god lyd :)

Kan også nevne at den maskinen jeg akkurat har mottat heller ikke har en skjerm som er god til tegning osv., men jeg har en meget god ekstern skjerm. Det perfekte bærbare er enda ikke laget, og blir det aldri.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Ja, den klarer alt du har listet opp - med god bravur. Det har ikke noen hensikt å kjøpe for dyrt, og en ekstern skjerm er bedre når en tegner og ser på film. Da burde du også ha penger til god lyd :)

Kan også nevne at den maskinen jeg akkurat har mottat heller ikke har en skjerm som er god til tegning osv., men jeg har en meget god ekstern skjerm. Det perfekte bærbare er enda ikke laget, og blir det aldri.

Det jeg ser nå på en av testene av Lenovo G 570 er at den påstår at den har en dårlig skjermoppløsning. Vil dette være tydelig ved tegning og filmtitting?

SOm et ekstraspørsmål lurer jeg på om det kan lønne seg å kjøpe pc i Sverige? Jeg skal til Nordby i morgen, så det hadde passet meg ypperlig. Hvordan kjøper jeg best og billigst ellers? Har svært lite erfaring med å bestille på nett.

Endret av Beneflo
Lenke til kommentar

Det stemmer at den har veldig svak skjermoppløsning, men det har nesten alle i det nedre prisskjiktet. Til filmtitting har det ingenting å si i realiteten, men til tegning er den nok lav. Til tegning bør du ha stor skjerm med høy oppløsning, spesielt i høyden. Det er derfor jeg ber deg se på skjermer med 1920x1200 oppløsning.

Jeg jobber med foto, og for meg er en 4:3 skjerm det perfekte, så jeg har en 20" skjerm med 1600x1200 i oppløsning. Til gjengjeld har den et meget bra IPS panel og gjengir helt korrekte farger.

NEI

Det vil ikke lønne seg å kjøpe elektronikk i Sverige. Prisene på elektronikk er ganske like, og ofte er det billigere i Norge. Du kan jo sjekke sjøl på Prisjakt - Sverige kontra Prisjakt - Norge. Ikke tro at du finner noe billigere på Nordby senteret som du ikke finner i Norge, og for det andre vil reklamasjon være lettere mot en norsk butikk/nettbutikk enn en svensk en.

Nettkjøp er faktisk tryggere enn butikk kjøp i disse dager. Du har faktisk en angrefrist, som du ikke vil få i en fysisk butikk, samtidig som du kanskje vil få en lavere pris.

Finn det du vil ha, og sjekk prisen på Prisjakt.no. Så kan du eventuelt legge det inn her, det du finner. Det er mange dyktige folk som ser tråden din, og korrigere meg om jeg gir gal eller feil råd.

Lenke til kommentar

Ok, jeg forstår at det ikke blir optimalt med bærbar uansett - har bare ikke mulighet til å kjøpe en skjerm i tillegg helt med det første.

Da skal jeg forsøke netthandel. Det eneste problemet mitt nå er å finne en nettbutikk som selger Lenovo G 570 med den andregenerasjons intel core prosessoren - prisjakt.no selger kun med i3...

Lenke til kommentar

Du skrev innledningsvis at du hadde en maks grense på 10K. Her har jeg funnet en maskin til under 5K og stipulert en ekstra kostnad på ca +/- kr 2K for en 24" skjerm med 1920x1200 oppløsning.

Du burde finne det du leter på prisjakt.

Du skrev innledningsvis at du hadde en maks grense på 10K. Her har jeg funnet en maskin til under 5K og stipulert en ekstra kostnad på ca +/- kr 2K for en 24" skjerm med 1920x1200 oppløsning.

Du burde finne det du leter på prisjakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...