vikingkylling Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Jeg husker godt da Crysis kom. Store, åpne brett, jungel, nanosuit og så videre. Nå har Crysis 2 kommet, og det foregår ikke overraskende i New York. Det er nesten så jeg forventer at Crysis 3 tar oss med til en planet ute i verdensrommet der vi blir jaget av aliens. Eventuelt til Antarktis, der vi sloss mot to typer aliens på en gang. Grunnen er ganske enkel: Crysis er bare en blek kopi av Predator. Tenk selv: - Den første Predator-filmen foregikk i en jungel. Den andre tok plass i Los Angeles. Og hvor foregår Crysis? Først i en jungel, så i en storby. Riktignok ikke i LA, men siden alt foregår i en ødelagt by kunne det ha vært en hvilken som helst by. - Predatoren kan skifte synsmodus med masken. I Crysis 2 har vi "tactical view", dvs vi endrer synsmode med hjelmen. - Predatoren tåler veldig mye, er veldig rask, kan falle fra høye avstander uten å bli skadet og kan til og med bli usynlig. Og hva gjør nanosuiten? Vi tåler mer, blir raskere, kan falle fra høye avstander uten å bli skadet og kan til og med gjøre oss usynlige... - Predator har mange tøffe våpen, men satser ofte på stealth-kills. I Crysis har vi mange tøffe våpen, men satser ofte på stealth-kills. - Selv om det er flere Predatorer er det i hovesak bare en Predator i de to første filmene. Det er flere folk med nanosuits i Crysis, men handlingen dreier seg rundt en av dem. - Predator sloss i hovesak mot mennesker, men aliens ble innblandet etterhvert. I Crysis sloss vi først og fremst mot mennesker, men aliens ble innblandet etterhvert. - Lyden Predatoren ofte lager dukker opp igjen i Crysis 2. Konklusjon: Ikke bli overrasket om Arnold dukker opp i Crysis 3, og hele greia foregår på en annen planet. Discuss. 2 Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 predator er jo bare en svak vri på alien. 1 Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 I Crysis har vi mange tøffe våpen, men satser ofte på stealth-kills. Dette varierer fra person til person. Makan til dårlig argument.. Faktum er nok at Crytek har hentet inspirasjon fra Predator. Intet mer. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Alltid drømt om en skikkelig predator mod til crysis. Hadde jo vært genialt med den flotte jungelen. Mørket siger på..og man skal på jakt etter trofeer. Nei, nå drømte jeg meg bort gitt. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 Hvor går grensen fra å "hente inspirasjon" (dvs endre litt her og der for å ikke være en ren kopi) og å rappe hele franchisen? Se på PS Move vs Wiimote, for eksempel. Har Sony også "hentet inspirasjon" der? Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Hvor går grensen fra å "hente inspirasjon" (dvs endre litt her og der for å ikke være en ren kopi) og å rappe hele franchisen? Se på PS Move vs Wiimote, for eksempel. Har Sony også "hentet inspirasjon" der? Hehe - la merke til den samme "predator"-lyden i C2. Tror imidlertid snarere det er en "honnør" til filmen(e), som nok til en viss grad har inspirert Crytek fremfor noe annet, slik som en annen nevner her. I tilleg har man jo de "Ceph" aliens eller hva de heter, som er de første man møter, de er jo mistenkelig like nettopp predators, i hvert fall på avstand. Du har et poeng, men det er ikke sterkt nok til å slakte spillet som står på egne ben. Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 http://www.youtube.com/watch?v=mEpd0olUgds Etter et kjapt søk på YouTube etter denne lyden fant jeg denne filmen. Er visst fler som har tenkt i de baner at Crysis og Predator ligner. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 For all del, jeg mener ikke at Crysis 2 er et dårlig spill. Riktignok ble det sinnsykt irriterende å høre "Cloak on!" hvert tiende sekund i en halvtime, men selve spillet er jo morsomt nok i seg selv. Jeg syntes bare det er mistenkelig likt Predator. Kall det en honnør om du vil, men for meg føles det som om de hadde lyst til å lage spill basert på Predator, men fikk ikke lisensen. Sånt har skjedd flere ganger før. Bioshock skulle jo være System Shock 3, men de hadde ikke lengre lisensen. Supreme Commander på sin side skulle opprinnelig være Total Annihilation 2, men de måtte endre det fordi de ikke hadde lisensen. Så hvorfor skulle Crysis være så originalt? Lenke til kommentar
Licht Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Synes du det er helt usannsynlig at SupCom ble det GPG så som en naturlig utvikling av TA, til tross for navnet? Ellers er jo grunnkonseptet er fremdeles det samme - RTS med fokus på enorme mengder enheter. Predator-greien synes jeg høres litt søkt ut, særlig at de "egentlig" ville lage et Predator-spill. Med Crysis (1) gjorde Crytek bare det de kan, som da var semi-åpne tropiske jungelshooters. Denne gangen la deg seg på en militærtype dudebro-løsning, ga deg superkrefter, og slang på noen aliens fordi de elsker dålige plot twists (se: Far Cry). At valget falt på en Cloak-modus er ikke akkurat unaturlig - om man først skal gi spillere stealth-verktøy, så finnes det jo i grunn ikke noe mer over the top enn usynlighet. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 Det jeg sier er at SupCom skulle vært TA2, men de hadde ikke lisensen. Ergo lagde de et spill som er så nært TA2 de kunne komme uten å bryte lisensvataler. Si hva du vil om Crytek, men selv du ser likhetene mellom Crysis og Predator? Lenke til kommentar
Licht Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Jeg tror vi er enige om TA/SupCom, men Jeg synes fremdeles ikke sammenlikningen med Predator/Crysis er særlig god. Likhetene der, særlig når det gjelder det grunnleggende konseptet, er veldig mye mer dyptrekkende enn likhetene mellom Predator og Crysis - som strengt tatt begrenser seg til et sceneskifte (fra tropisk til urban jungel) og usynlighetsmekanikken. Derfor synes jeg, igjen, konklusjonen din er litt søkt. Tilfeldigheter forekommer, også innenfor underholdningsmedia. Lenke til kommentar
Xesray Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Du har et poeng her ja, har ikkje tenkt på det før eg snublet inn her. No har eg ikkje spilt 1'eren ettersom eg ikkje har noe super pc. Eg bryr meg ikkje så mye om hen selskapene henter inspirasjon fra, så lenge spillet er bra, at det er gøy å spille har en bra story å spillet funker sånn som eg vil det skal funke. Min mening e at dette spillet e ganske så bra, å spille gjennom spillet er gøyere en selve online spillingen da. Lenke til kommentar
gholie Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Det er veldig vanleg at ein henter inspirasjon frå andre filmar / spel når ein skal lage noko. Nå er det jo og slik at det aller meste er gjort, så det å seie at ein har eit super originalt prosjekt utan inspiriasjon frå nokon andre går nok ikkje. Sony hadde forøvrig ein Playstation Move prototype lenge før Wii blei annonsert, så kan ikkje seie at dei har stjelt får Nintendo heller =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå