kati78 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Hei,har en saab 9000 med automat gir,og den begynte å skifte gir når som helst(mest når jeg får bremse,skifter den ikke opp igjen),så motoren nesten stopper.Har skjekket oljen,den er svart(vet ikke om det er ok-jeg er absolutt nybegynner og kvinne til og med så... Kan det bli til hjelp hvis jeg får skifte oljen,eller er det noe mer?Takk for alt slags svar Endret 16. april 2011 av kati78 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Start med og få oljen og filteret på automatkassa skiftet. Er litt jobb, men heller det enn havarert girkasse. Lenke til kommentar
kati78 Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 Start med og få oljen og filteret på automatkassa skiftet. Er litt jobb, men heller det enn havarert girkasse. Takk,jeg tenkte meg det,det skal jeg gjøre-hvertfall prøve ) Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Kan det være at det var motoroljen du så på, og ikke girkassen? Kjenner ikke denne bilen, men ofte pleier det å være litt arbeid å komme til peilepinnnen til en automatgirkasse, du må gjerne fram med verktøy. Om det er på motoren du sjekket oljen: Om den er svart, så er det enkelt og greit at du trenger ny olje og filter. Er den _veldig_ svart, så kan det være en idé å kjøpe 4l med billigolje (f.eks billigste mineralske olje fra Biltema eller Felleskjøpet), og la motoren gå en liten stund (alt fra en liten halvtime til noen dager) med denne "midlertidige" oljen, før du tapper av den, bytter filter nok en gang, og hiver på "skikkelig" olje. Det er jo dobbelt så mye arbeid og to-tre hundringser ekstra i deler, men det er god økonomi i å gjøre det, både for levetiden til motoren, forbruk, og hvorvidt om den starter når det er bikkjekaldt ute Er det faktisk automatoljen du har sjekket, og den er svart, vil jeg anta at du absolutt bør gjøre noe snarest. Automatkasser er svært avhengig av at oljen er i noenlunde god stand. Svart olje er IKKE i god stand. Om den i tillegg lukter svidd, kan man for de fleste automatkassers del si at den er kaputt, kun et tidsspørsmål før den gir seg helt. Ny olje er normalt rød på farge, og selv etter f.eks 50.000KM skal det være lett å se at den har rødfarge i seg. Å bytte olje på en automatgirkasse er ikke bare rett fram, ofte er det egne fremgangsmåter for hver bil. Mengden er kritisk, skiller gjerne bare 2-3 DL mellom maks og min på peilepinne, og noen kasser har ikke engang peilepinne. Anbefaler deg å få byttet oljen hos et eget automatgirverksted. De er stort sett de eneste som faktisk kan olje på slike kasser, og vil kunne råde deg til om hva som bør gjøres. Lykke til! Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Jeg har ikke med automat selv, men det ser ut som du finner peilepinnen på toppen av girkassa og omtrent rett under innsugsrøret til motoren. Er det denne pinnen du har sjekket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå