Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

snip

Du har sett fryktelig mye film og serier og hevder at produksjonskvaliteten på Game of Thrones er lav?

 

Det er fryktelige dårlig diskusjonsteknikk å kalle noen et troll, men jeg klarer ellers ikke se hvordan du kan ha disse meningene. At den ikke falt i smak får så være, smak og behag, men å hevde at skuespillet er dårlig? Det er jo rett og slett totalt feilaktig og vitner om et vridd bilde på ting; om jeg skal putte det pent.

 

Om du sier serien er dårlig, fordi den ikke underholdt deg, da støtter jeg deg. Men ikke prøv å rettferdigjør det med meninger som ikke henger på greip.

 

Beklager at dette kanskje går litt for mye på deg, men her er det du mot resten av verden i dine argumenter og meninger.

Endret av Hyrlen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okey, nå har jeg altså sett gjennom alle 10 episodene, og jeg skjønner helt ærlig talt ikke hva som gjør at folk roser dette her opp i skyene... :hmm:

 

I utgangspunktet trodde jeg at jeg skulle like dette her. Jeg har både sett og lest masse fantasy, og liker det veldig godt. Når jeg så at HBO hadde bestemt seg for å produsere dette her var jeg optimistisk og positiv, men allerede etter første episode ble jeg fryktelig skuffet, rett og slett.

 

Jeg klarer rett og slett ikke leve meg inn i dette her i det hele tatt. Det er så vanvittig heftig overspilling fra så og si samtlige skuespillere at illusjonen blir knust totalt fra første sekund. Produksjonskvaliteten ellers er også irriterende, selvom det hadde gått an å leve med hvis det ikke hadde vært for det begredelige skuespillet.

 

Nå har jeg sett fryktelig mye film og serier ellers. Jeg synes f.eks Rome, som jeg har hørt mange sammenlikne denne serien med, var meget bra.

 

Er det bare jeg som er kresen? Selv mener jeg at det er en kombinasjon av dårlig casting, dårlig regi og antakeligvis for mye tidspress som er grunnene til at dette her er så dårlig.

 

Kan du ikke komme med spesifikke eksempler som underbygger synspunktene dine?

Du kan jo for eksempel svare på disse:

Dårlig casting - hvilke skuespillere gjør en dårlig jobb?

Dårlig regi - hvilke grep tenker du på her?

Hvor vises den dårlige produksjonskvaliteten?

Lenke til kommentar

Jeg har en teori på hvorfor folk flest ikke reagerer på skuespillet i serien, og det tror jeg kan ha mye med det at det nettopp er britiske skuespillere det er snakk om. Folk er som oftest vant med amerikansk TV, og ikke britisk i samme grad. Da kan det bli vanskeligere å oppfatte nyanser på samme måte som hvis man har blitt matet med britisk TV, film og kultur helt siden man var liten. Jeg ser jo også at Produsenter, Regissører og Manusforfattere er fra USA, noe som gjør sannsynligheten for at dette kan stemme (og at de dermed selv ikke har reagert på det) enda større. Amerikanere spesielt har for vane å se på briter som litt eksentriske, artikulerte og overdrevne i talemåte, og skuespillerprestasjonene her synes jeg er overdrevne nettopp på denne måten. Som om de skulle spilt i amatørteater, rett og slett.

 

Jeg responderte veldig bra på det at de brukte britiske skuespillere. Syntes samtlige var dyktige (Ian Glenn som Ser Jorah Mormont var mektig) og til og med nykommeren Kit Harrington gjorde sakene sine veldig bra. Engasjerende, troverdige og intense.

Lenke til kommentar

Det norske kartet var rimelig pinlig å lese da :(

Det er så typisk norsk å oversette alt. Det er da ikke spesielt vanlig å oversette stedsnavn og navn til vanlig (usikker på om navn er oversatt i den norske boka). Så det forundrer meg ikke at det er litt pinlig å lese dette kartet.

Lenke til kommentar

De fleste oversettelser er pinlig dårlige - dette er intet unntak. Jeg synes alle egennavn burde være på originalspråket og ikke oversatt slik som det ser ut nå. Lurer på hvordan den norske oversettelsen blir når TV-serien kommer på dvd.

 

Dette er noen pinlige;

 

Wolfswood - Vargskogen (what)

Greywater Watch - Mudderfortet

Dragonstone - Drakeberg

Lenke til kommentar

Gud så dere klager da. Er det noen som faktisk har lest oversettelsen? Friksjon, dine eksempler er faktisk helt logisk. Klart det høres mer barnslig ut på norsk. Det betyr ikke at det er en dårlig oversettelse.

 

Nå skal jeg ikke stå her å si at det er en god oversettelse, men jeg skal ihvertfall ikke dømme boken før noen faktisk har lest den.

Lenke til kommentar

Haters gonna hate.

 

Husk nå at ikke alle bøker blir oversatt. Jeg tror ikke Southern Vampire Mysteries("True Blood"-bøkene) eller Dearly Devoted Dexter o.s.v.("Dexter"-bøkene) har blitt oversatt på norsk. Isåfall bare et fåtalls av bøkene. Å de har blitt sendt på norsk tv, begge seriene.

 

Så boka er heldig uansett som blir oversatt så tidlig. Serien har ikke blitt sendt offesielt på norsk tv, og kanskje ikke forlagene som oversetter bøkene kan ha betalt den mest dyktigste oversetteren til å gjøre jobben. Eller perfekte i din defnisjon, Friksjon.

Lenke til kommentar

Ble ferdig med første sesong i dag. Slow starter, dog ble jeg så hekta at jeg så ferdig serien på 2 dager.

 

Dette må være noe av det beste jeg har sett av en TV-serie på lang lang lang lang tid. Ble så bergtatt at jeg bestilte alle bøkene(på engelsk vel og merke)

 

Det neste året i forsvaret skal nok gå fort med alt dette lesestoffet. Får jaggu håpe jeg klarer å legge de i fra meg slik at jeg får nok søvn.

 

Gleder meg sykt til neste sesong.

Lenke til kommentar

http://www.westeros.org/GoT/News/Entry/5379/

 

 

"“When will it be released?” HBO’s standard practice is to release their DVD sets in the month or two prior to the new season. So, if Season 2 starts in April 2012, it’s highly likely that the DVD and Blu-ray sets won’t be on sale prior to March or February (at the earliest). There have been some commentators suggesting that this show might benefit from being released for sale during winter holiday season, but HBO has a pretty firm view of how these things are done, so we wouldn’t advise you to hold your breath."

 

Var det jeg greide å grave frem. Høres sannsynlig ut.

Endret av Friksjon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...