Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sier som sagt at det er masse film og serier som jeg har sett/ser på og som jeg ikke har disse problemene med. Jeg er jo f.eks veldig imponert over The Sopranos, Rome, Band of Brothers, The Pacific osv.

 

Det virker på meg som om det har vært et digert budsjett og mye ambisjoner bak dette her, men fint lite kvalitetssikring, og altfor liten tid til å få ting til å fungere i praksis. Det er helt ærlig noen av de verste skuespillerprestasjonene jeg har sett på lenge, selvom et par ikke var så ille. (Sean Bean, f.eks var brukbar.)

 

Jeg skjønner liksom ikke helt om serien faktisk prøver å ta seg selv seriøst, eller om den prøver å være useriøs og full av teite onelinere og konstant blunking til publikum. Det virker for meg som om det er det siste, hvertfall, og det irriterer meg noe grenseløst. Sånt går det ikke an å leve seg inn i for min del hvertfall.

Lenke til kommentar

Kort og godt: Alt var dårlig? Og så sammenligne med Hotel Cæsar? :D

 

Jaja, hver sin smak.

 

Latterlig felt, Goggins er vel den eneste jeg har hørt om, og han misliker jeg sterkt.

 

Ikke sett Mad Men?

 

At John Noble (Fringe) igjen ble ignorert irriterer meg grenseløst.

Lenke til kommentar

Okey, la meg komme med noen eksempler da:

 

For det første. Starten på første episode med disse skjelettskapningene. Hvorfor? Disse får vi jo ALDRI se noe til senere i denne sesongen, så hva er vitsen med denne starten på hele sesongen? Plottet i det hele tatt er også surrete og det er ALTFOR mange hovedpersoner som vi ikke blir godt nok kjent med. Hvor er karakterutviklingen? Hvor er de viktige spørsmålene? Hvor er spenningen? Det er så klisjé og forutsigbart som det kan bli.

 

Et par eksempler på gode skuespillere er Maisie Williams, Sean Bean og Peter Dinklage. (Selvom sistnevntes karakter er litt på kanten når det gjelder problematikken rundt seriøsitet eller "publikumsblunk", men det kan jeg la gå.

 

Så kommer vi til problemene. Jack Gleeson. Okey, han er jo ikke akkurat den eldste og mest erfarne fyren som finnes såklart, men når Maisie Williams klarer å gjøre en glimrende jobb er ikke det noen unnskyldning. Han overspiller konstant og klarer på ingen måte å gi karakteren sin noen form for kredibilitet og troverdighet. Veldig kunstig og unaturlig, rett og slett. Sophie Turner er like ille, og det er også Alfie Allen, Nikolaj Costner-Waldau og Harry Lloyd. De virker som uerfarne teaterskuespillere alle sammen, som ikke har filla peiling på hvordan man skal oppføre seg foran et kamera.

 

Kulisser, CGI og kostymer er middelmådige. Fake slitasje og slikt er ikke gjort spesielt bra, det er ganske åpenbart at ting er laget av plast og isopor, og det ser for mye ut som kulisser, ikke steder der folk faktisk BOR. Kunstig, stivt og rart.

 

Det virker rett og slett som en sesong med Xena, bare med høyere budsjett.

Lenke til kommentar

 

For det første. Starten på første episode med disse skjelettskapningene. Hvorfor? Disse får vi jo ALDRI se noe til senere i denne sesongen, så hva er vitsen med denne starten på hele sesongen?

 

Fordi det er sånn bok 1 starter. Denne serien følger faktisk bøker mer nøyaktig enn noen annen serie jeg har sett. Å joda, "whitewalkers" dukker opp igjen etterhvert. Å du fikk kanskje ikke med deg at de som våknet opp igjen fra det døde var blitt gjort sånn av "whitewalkers"?

 

Plottet i det hele tatt er også surrete og det er ALTFOR mange hovedpersoner som vi ikke blir godt nok kjent med. Hvor er karakterutviklingen?

 

Plottet er ikke surrete. Er enkelt å greit om de forskjellige familienes hat/vennskap og også kampen om å bli Konge. Derav tittelen "Game of Thrones"

 

Karakterutviklingen du klager på ser ikke jeg. Synes veldig mange karakterer hadde ENORM karakterutvikling, og det forsetter bare videre i de neste sesongene.

 

Kulisser, CGI og kostymer er middelmådige. Fake slitasje og slikt er ikke gjort spesielt bra, det er ganske åpenbart at ting er laget av plast og isopor, og det ser for mye ut som kulisser, ikke steder der folk faktisk BOR. Kunstig, stivt og rart.

 

Her er jeg også uenig. Synes det er overraskende bra i forhold til mange andre serier.

 

Det virker rett og slett som en sesong med Xena, bare med høyere budsjett.

 

Helt totalt uenig, men selvsagt har du rett til din egen mening. Serien er selvsagt ikke for alle. Føler bare de fleste er uenige med deg. Meg å alle mine venner ble ihvertfall helt oppslukt av serien (jeg har lest bøkene også).

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Tror du må vurdere om du i det hele tatt liker tv-serier lenger Shirmah. For kritikkrn du kommer med høres ut som den kommer fra en usedvanlig bitter og frustrert fyr. Perdonlig forstår jeg ikke at du kan ha noe som helst å utsette på skuespillerensemblet, og hvis de gjør noen feil så er det i hvert fall ikke å overspille, heller det motsatte.

 

Kritikken mot plottet er poenglø, siden det faktisk følger en elsket og kritikerrost fantasyserie nesten til punkt og prikke, Jada, det er vanskelig å henge med i starten, men du vil nok lære deg å skille Lannisteres fra Starks ganske kjapt.

Karakterutvikling blir det også masse av, vanvittig mye faktisk, hvis bøkene er en indikasjon. Men hvor mye er det realistisk at folk forandrer seg i løpet av det relativt korte tidsrommet den førstr boken utspiller seg på?

 

Jeg forutsetter selvsagt at du har sett mer enn den ene episoden. Hvis ikke er du, med all respekt å melde, en tulling ;)

 

Kan forresten være bittelitt enig i at effektene kunne ha vært litt bedre. Men uansett hvor film-aktig serien er i produksjonsverdier må man huske på at det faktisk er en TV-serie. Sammenlignet med alt annet som går på TV for tida er det ingenting som kommer i nærheten av GoT.

 

Beklager skrivefeil, iOS er en bitch når det gjelder rettskriving,

Lenke til kommentar

Jeg må også si meg totalt uenig. Jeg mener serien holder jevnt over svært høy kvalitet, med gode skuespillerprestasjoner, gode settinger, god dialog og bra manus. Jeg kan forstå at serien kan virke forvirrende med mange karakterer og steder å holde styr på, men det betyr ikke at serien er dårlig. Bare at den er litt mer krevende, og det er nettopp dette som også er med på å gjøre bøkene rikere.

 

Karakterutvikling er det også en god del av, det kommer etterhvert i bøkene (men du ser også noe av det allerede i første sesong av serien, spesielt Jon Snow, eldstesønnen i Winterfell (som jeg ikke husker nanet på i farten - Rob?) samt Daenerys.

Lenke til kommentar

Åjoda, jeg liker og følger med på flere TV-serier, jeg. Som sagt er problemet med akkurat denne serien at den prøver for mye, og ikke klarer å bestemme seg for om det skal være seriøst eller lett og barnslig underholdning. Det kan godt hende at det fungerer i bokform (nå har jeg ikke lest bøkene, men jeg er fristet til å prøve) Men det betyr ikke at det fungerer på TV. Jeg kan jo selvsagt skjønne at man får et annet utgangspunkt til serien når man allerede er fan av bøkene, og jeg mener på ingen måte å trolle eller fornerme folk her. Jeg skjønner rett og slett ikke hypen, som sagt. :p

 

Jeg har en teori på hvorfor folk flest ikke reagerer på skuespillet i serien, og det tror jeg kan ha mye med det at det nettopp er britiske skuespillere det er snakk om. Folk er som oftest vant med amerikansk TV, og ikke britisk i samme grad. Da kan det bli vanskeligere å oppfatte nyanser på samme måte som hvis man har blitt matet med britisk TV, film og kultur helt siden man var liten. Jeg ser jo også at Produsenter, Regissører og Manusforfattere er fra USA, noe som gjør sannsynligheten for at dette kan stemme (og at de dermed selv ikke har reagert på det) enda større. Amerikanere spesielt har for vane å se på briter som litt eksentriske, artikulerte og overdrevne i talemåte, og skuespillerprestasjonene her synes jeg er overdrevne nettopp på denne måten. Som om de skulle spilt i amatørteater, rett og slett.

 

Når man har lest boka får man med seg så mye flere nyanser i karakterer og sånt som ikke nødvendigvis blir formidlet like bra i løpet av en TV-serie på nesten 10 timer. Det er jo veldig mye innhold som skal presses inn i disse relativt få timene, og jeg tror som sagt igjen at de har bitt over litt mer enn de klarte å tygge her. Dessuten er som sagt alt så vanvittig forutsigbart og fullt av klisjéer at det rett og slett ikke er noe gøy å se på. Det hadde kanskje ikke gjort så mye om det ikke prøvde å være mer enn billig underholdning, men det prøver så altfor hardt å bli tatt seriøst at det rett og slett bare blir latterlig.

 

Jeg har som sagt tidligere sett alle ti episodene, og jeg irriterte meg titt og ofte at de brukte tid på unødvendig tøys når de heller burde brukt tid på karakterutvikling og å drive plottet videre. Det var flere episoder der jeg tenkte "eh, her skjedde det egentlig ikke en dritt" når episoden var ferdig, og det går rett og slett ikke an.

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt tidligere sett alle ti episodene, og jeg irriterte meg titt og ofte at de brukte tid på unødvendig tøys når de heller burde brukt tid på karakterutvikling og å drive plottet videre. Det var flere episoder der jeg tenkte "eh, her skjedde det egentlig ikke en dritt" når episoden var ferdig, og det går rett og slett ikke an.

Det er jo fordi de følger bøkene. Jeg kunne ikke vært mer uenig i det du sier i resten av innlegget ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har som sagt tidligere sett alle ti episodene, og jeg irriterte meg titt og ofte at de brukte tid på unødvendig tøys når de heller burde brukt tid på karakterutvikling og å drive plottet videre. Det var flere episoder der jeg tenkte "eh, her skjedde det egentlig ikke en dritt" når episoden var ferdig, og det går rett og slett ikke an.

 

Wow, hvis noe så gikk serien for fort frem. Synes de gjorde en kjempejobb med å få med seg så mye fra bok 1 inn i 10 episoder. Hadde foretrekt om de hadde fått ett par episoder til heller. Følte aldri jeg så igjennom en episode å følte ingenting hadde skjedd.

 

Uansett, med seertallene de har hatt denne sesongen så er du uten tvil blant minoriteten. Gleder meg stort til å lese bok 5 som ble utgitt denne uken, og også til sesong 2 starter neste år. Uten tvil en av mine absolutt favorittserier for tiden, og det fra en som ser LANGT over snittet med tvserier.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere som ikke har lest bøkene, og som synes serien er topp. Noe forvirrende av og til, men der har HBO laget et fint oversiktskart og slektstre som kan sortere folk og hus littegrann.

 

Jeg vet hva du mener med amatørskuespill, og jeg er dypt uenig i at vi ser slikt i denne serien. Den stiller i en helt annen liga enn Xena og lignende lavbudsjettert søndagsunderholdning. Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan du klarer å se serien slik du gjør, rett og slett.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest bøkene (men ble akkurat tilbudt 1000 kr i gavekort fra bokklubben så da kommer de nok inn med det første) og har ingen problemer med storien eller noe rundt tv-serien. Jeg synes heller den er fantastisk underholdning, god story og har sine overraskelser, da spesielt i episode 9. De fleste vet nok hva jeg mener. Kan vedkommende som klager vennligst poengtere hva som er klisjefyllt?

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest bøkene (men ble akkurat tilbudt 1000 kr i gavekort fra bokklubben så da kommer de nok inn med det første) og har ingen problemer med storien eller noe rundt tv-serien. Jeg synes heller den er fantastisk underholdning, god story og har sine overraskelser, da spesielt i episode 9. De fleste vet nok hva jeg mener. Kan vedkommende som klager vennligst poengtere hva som er klisjefyllt?

 

 

Helt enig. Si hva du vil om TV-serien, men er det en ting jeg aldri vil gå med når det gjelder historien fra bøkene så er det at den har klisjeer, i det hele tatt.

Hvor ellers finner du en dyp, troverdig fremstilling av en oppdiktet verden med så nyanserte karakterer? Her er ingen helter, og nesten alle skurker og hvem som helst kan dø når som helst. Her er det ingen fagre alver, eller modige dverger (med ett unntak, høhø) bare ekte mennesker med varierende grad ac maktsykhet og kåtskap.

 

 

Småspoilere rundt bøkene satt i skjult ~Alastor

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

 

For det første. Starten på første episode med disse skjelettskapningene. Hvorfor? Disse får vi jo ALDRI se noe til senere i denne sesongen, så hva er vitsen med denne starten på hele sesongen?

 

De beste fortellingene er hvor man høster slik at man kan så senere. Det var mye som virket poengløst i første sesong av Babylon 5, men det var det satt inn for å gjøre sesong 3 og 4 bedre.

 

Her har man mennesker som krangler over en trone og hvor menneskene blir splittet. Som er dumt, fordi som vi seere får vite fra første stund i serien - så lurer det en langt større fare i nord. Menneskene i Westeros har ikke anledning til å være splittet. Protagonisten vår halshugger eneste som kunne gitt dem et skikkelig forvarsel.

 

Derfor er det et stort poeng med første sekvens. Den gir oss seere en visshet om hva de roter seg opp i, det gir økt spenningselement og noe serien kan så senere. Det er mesterlig skriving. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...