afterall Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Den siste sesongen har virkelig minnet meg på hvor bra spesielt Tywin, Roose Bolton, Oleanna, og Varys var "tidlig" i Game of Thrones. De spilte alle spillet, og det var dyp og gjennomtenkt navigering av spillet kontinuerlig. Beslutninger og motivasjoner i særlig de to siste sesongene tåler ikke sammenligning. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Jeg forstår ikke helt hvorfor Weiss og Benioff hadde et så stort behov for å fullføre serien selv? Når HBO og Martin signaliserte at de ønsket minst 10 sesonger, og Weiss og Benioff sier de ønsker å avslutte etter sesong 7 så må det vel være mulig å legge opp et løp med 10 sesonger hvor Weiss og Benioff hopper av etter sesong 7 og noen nye kommer inn? Serien har så latterlig god produksjonkvalitet, det er kvalitet i alle ledd, de benytter bunnsolide regissører osv.. Men det å eventuelt bytte ut Weiss og Benioff når de ville av etter syv sesonger var liksom ikke mulig? De blærete, egoistiske, selvforherligende fjolsene nekter naturligvis å la noen som faktisk er kompetente å ta over. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Jon dalte på listen min mot slutten, men verst var Arya, Sansa og Daenerys. Alle de har vært så oppblåste og 'smug' de siste 2-3 sesongene. Heia Robyn Arryn og Jaime! Sansa er den eneste som kler å være smug. Fordi Arya og Dany prøver å være smug på våre vegne, og at vi skal roote for dem, så blir det litt teit. Sansa er tidvis bitchy og det passer så godt til karakteren. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Det som er interessant med sesong 7, som mange sier er så dårlig, er at episodene har en gjennomsnittsvurdering på 9,2 på imdb. Dette er høyere enn sesong 1, som "alle" liker. Dessuten er de to høyest vurderte episodene i hele serien på slutten av sesong 6. Det kan ha noe med at mange liker "lett action", og svakhetene ble ikke like tydelige når man hadde andre kule ting som holdt på oppmerksomheten. Tøffe krigsscener fenger jo, og slikt gjør de bra i GoT. Men det kan bare dekke over fundamentale forskjeller til et visst punkt. Sesong 8 gikk så langt i forfattermessig elendighet at selv fantastisk regi og CGI ikke kunne redde stumpene. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Jamie endte strengt tatt opp på samme sted, han også. I hans tilfelle var det dog ganske meningsløst, mtp at han i lang tid hadde gjennomgått en personlig oppvåkning. Subverting Expectations Über Alles! Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Hæ? Kan du begrunne den påstanden litt mer er du snill? Dersom du noen gang har spilt spillene storyene, med sleipe advokater, tura langere, gjengfolk med temperament, så er det ikke vanskelig å se likheter.. Og jeg tenker ikke mest på de siste spillene. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Dersom du noen gang har spilt spillene storyene, med sleipe advokater, tura langere, gjengfolk med temperament, så er det ikke vanskelig å se likheter.. Og jeg tenker ikke mest på de siste spillene. Høyrest ut som noko du vil finne i ganske mange filmar og seriar. 2 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Nyanser: Det tok nærmere 2 år å lage seks (!) episoder med en prislapp på opp mot 90 millioner dollar. Det er egentlig ganske så virkelighetsfjernt av oss å mene det burde vært 2-3 sesonger til med ti episoder, for det er stormannsgalskap på linje med Dany å få det til. 10 episoders sesong med den kompleksiteten det her kreves (grunnet historien) ville bety ca 2 1/2-3 år mellom sesong og høyt ettertraktede skuespillere som forplikter seg til alt mellom 3-5 år. De må få med seg alle de sentrale, ikke et eneste nei. De fikk allerede krevd absurde 1.2 millioner hver pr. episode midtveis i sesong 7, men de kan tjene betydelig mer på andre prosjekt innen filmbransjen eller hos rikere konkurrenter som Netflix og Amazon (spesielt Kit Harrington, Emilia Clarke osv). Selv en populær serie som GOT ville slitt med å oppnå nødvendig avanse for å ta en slik risiko, for her snakker vi budsjett på rundt 170-200 millioner dollar pr. sesong og de vil øke drastisk pr. år. . Den spekakulære jobben D&D også har gjort gjennom 12 år, hvor de nå sitter på kompetanse ingen andre har (for det er uten sammenligning i TV-historien hva de har utrettet, manusarbeid er bare en liten del av ansvaret de har hatt. De sikret rettighetene, hyret inn folkene, styrte skuten m.m) betyr at alle kaster seg etter de, med priskrig pr. nå (det er ikke bare Disney som har gjort dette, HBO, Amazon, Netflix og en rekke andre har kastet tilbud etter de fordi de - i motsetning til besserwissere på nett - vet at de to og Bryan Cogman har unik erfaring og kompetanse man ønsker for å lykkes med fremtidige prosjekt). Cogman er alt huket tak i av Amazon og skal bidra på LOTR-serien. D&D vil, i tillegg til Star Wars, nok få en lignende avtale som fort blir på linje med Jerry Seinfeld og Ryan Murphys hundremillioner-dollars avtale med Netflix. 4 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Det hadde ikkje blitt 2-3 sesongar på same nivå som sesong 7 og 8 med CGI, store kampar osv. At det hadde blitt dyrare er sjølvsagt, men HBO har jo sagt dei ville betala. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Eh. Den første Band? Hva er det? Er Band Of Brothers (boka som kom et halvt århundre før Saving PR) en spinoff av filmen? Serien følger boka slavisk. Her virker det som du drar frem fakta du finner på. Game of Thrones kommer langt opp på lista mi, slått av The Wire, Sopranos, Generation Kill og etpar andre. Vel begge ble regissert av Spielberg ble de ikke? Dette er krigsdrama som bygger på historien... Og jeg elsker sånt... Men det er forskjell på hva som faktisk har hendt og hva som er funnet på og skapt. Det til side så funker vel bare Band på ca 50% Krigsfilmer er sjelden hit hos damene. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Høyrest ut som noko du vil finne i ganske mange filmar og seriar. Nei ikke den samme stilen og de samme karakterer... Har ikke sett dette. Breaking Bad og Saul er klart inspirert av stilen til Gta storyene.. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Jeg tror nok D&D gjorde et feilsteg da de prioriterte å skrive Star Wars fremfor å fullføre GoT på en skikkelig måte. Jeg forstår fristelsen med å skrive filmer med navnet Star Wars - hvilken manusforfatter har ikke drømt om det - men vi er i 2019 og Game of Thrones er enormt mens det er mange år siden Star Wars var virkelig bra. Lite som tilsier det har med Star Wars å gjøre da manus ble skrevet ferdig for et par år siden (minst). Samt at D&D har vært klar på for flere år siden at de kom til å avslutte etter syv sesonger (det ble 8 etter kompromiss/press). Det tok 12 år av livet deres og nå ønsker de å ha samme mulighet som andre som tjener betydelig mer enn de med mindre å vise til. Av de seks studioene som nå kjemper om eksklusive rettigheter med de vil det være overraskende om HBO vinner den krigen, med mindre ny eier AT&T spytter inn store summer. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 (endret) Det hadde ikkje blitt 2-3 sesongar på same nivå som sesong 7 og 8 med CGI, store kampar osv. At det hadde blitt dyrare er sjølvsagt, men HBO har jo sagt dei ville betala. Store kamper ville blitt mer av, det sier sitt at en sesong med Night King ville vært ønskelig. Lønningene utgjør nå storparten av budsjettet, etter 7-8 sesonger er det alltid slik at det tar den største kaken. Og hva HBO ønsker er irrelevant, dette handler om hva Maise Williams, Kit Harrington og co vil og hva produsentene ønsker. De sitter med alle forhandlingskort og du finner knapt noen tilfeller i seriehistorien hvor populære skuespillere under 30 år blir i en serie i mer enn 5-6 år. At de strakk seg så langt som nå er bemerkelsesverdig (og kostet skjorten). Hadde HBO fått viljen sin ville vi til slutt fått 25 sesonger med utskiftninger, melking og mer - spesielt med AT&T som nye eiere (de utøver alt et stort press for mer innhold og bransjen er redd det blir kvanitet fremfor kvalitet fra HBO fremover). Be careful what you wish for. Skuespillerne kan nå tjene betydelig mer for mindre arbeid og få nye utfordringer etter et tiår med det samme. Dette er TV-seriens realiteter. Endret 23. mai 2019 av Dotten Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Skal man sammenligne GOT så blir det vel Tolkien Lotr. Jeg synes storyen i GOT er mye bedre enn Hobbiten og Lotr. Sistnevnte sliter med kunstige awkvard personligheter og er mest skrevet for barn. Jeg digger Lotr, det er fantastisk filmet med episke foto scener. Dessuten pynter de på boka og slenger inn noen kvinnfolk og litt humor. Men både skuespill og handling og story er mer fengende i GOT. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Nyanser: Det tok nærmere 2 år å lage seks (!) episoder med en prislapp på opp mot 90 millioner dollar. Det er egentlig ganske så virkelighetsfjernt av oss å mene det burde vært 2-3 sesonger til med ti episoder, for det er stormannsgalskap på linje med Dany å få det til. 10 episoders sesong med den kompleksiteten det her kreves (grunnet historien) ville bety ca 2 1/2-3 år mellom sesong og høyt ettertraktede skuespillere som forplikter seg til alt mellom 3-5 år. De må få med seg alle de sentrale, ikke et eneste nei. De fikk allerede krevd absurde 1.2 millioner hver pr. episode midtveis i sesong 7, men de kan tjene betydelig mer på andre prosjekt innen filmbransjen eller hos rikere konkurrenter som Netflix og Amazon (spesielt Kit Harrington, Emilia Clarke osv). Selv en populær serie som GOT ville slitt med å oppnå nødvendig avanse for å ta en slik risiko, for her snakker vi budsjett på rundt 170-200 millioner dollar pr. sesong og de vil øke drastisk pr. år. . Den spekakulære jobben D&D også har gjort gjennom 12 år, hvor de nå sitter på kompetanse ingen andre har (for det er uten sammenligning i TV-historien hva de har utrettet, manusarbeid er bare en liten del av ansvaret de har hatt. De sikret rettighetene, hyret inn folkene, styrte skuten m.m) betyr at alle kaster seg etter de, med priskrig pr. nå (det er ikke bare Disney som har gjort dette, HBO, Amazon, Netflix og en rekke andre har kastet tilbud etter de fordi de - i motsetning til besserwissere på nett - vet at de to og Bryan Cogman har unik erfaring og kompetanse man ønsker for å lykkes med fremtidige prosjekt). Cogman er alt huket tak i av Amazon og skal bidra på LOTR-serien. D&D vil, i tillegg til Star Wars, nok få en lignende avtale som fort blir på linje med Jerry Seinfeld og Ryan Murphys hundremillioner-dollars avtale med Netflix. HBO also says that to date, Game of Thrones' final season has averaged a ridiculous 43 million viewers per episode with continued streaming of past installments. That is more than 10 million viewers ahead of season seven's average of 32.8 million — or, put another way, the difference is bigger than the show's entire first-season audience. Kilde: https://www.hollywoodreporter.com/live-feed/game-thrones-draws-series-high-ratings-bells-1210474 Du er forsatt på den at det ga ikke meningen for HBO, til tross for at de har uttalt seg annerledes. Jeg kan illustrere med litt av dine egne tall hvor feil du har. Budsjett på episoder i første sesong var 5-6 millioner dollar, og i sesong 8 var snittet på 15 millioner dollar per episode. Så oppsummert så har de brukt 3 ganger så mye for 4 ganger så mange seere. Med flere episoder ville det også gått lengre mellom de virkelige komplekse episodene, så snittprisen per episode ville gått ned. Da kunne de kommet ned i 2 ganger så mye per episode, for 4 ganger så mange seere. I tillegg så har du det faktumet at 10 episoder fører til langt flere som subscriber til HBO sine streaming tjenester iallefall en måned lenger. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 (endret) Skal man sammenligne GOT så blir det vel Tolkien Lotr. Jeg synes storyen i GOT er mye bedre enn Hobbiten og Lotr. Sistnevnte sliter med kunstige awkvard personligheter og er mest skrevet for barn. Jeg digger Lotr, det er fantastisk filmet med episke foto scener. Dessuten pynter de på boka og slenger inn noen kvinnfolk og litt humor. Men både skuespill og handling og story er mer fengende i GOT. De stabber jo en baby i GoT. Det er denne rå brutaliteten som gjør at GoT-verdenen føles nærmere virkeligheten. LoTR er et stort eventyr som berører det meste av følelser, men mangler rå og ekte brutalitet som gjør at det ikke føles så unforgiving som virkeligheten - og da er man ikke på tå like mye. Ingen har fått til kampscener som i GoT, der alt føles helt totalt forjævlig og man ønsker bare ikke å se mer. Serien berører en spesiell del av den menneskelig psyke, noe som ikke har vært maken til siden ubehagelighetene i Breaking Bad. Man har selvfølgelig diverse serier som er kun ekle og brutale, men som mangler totalt å berøre andre følelser så det blir ikke noe effekt. Endret 23. mai 2019 av Edgelord Lenke til kommentar
Deschain Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 En av de mest populære kanskje, men ikke den beste. Sikkert noen som synes det, men tviler på at det er majoriteten. Got har fortsatt ikke vært i nærheten av feks Breaking Bad i mine øyne. Breaking bad hadde en episode dedikert til at de skulle fange en flue inne i labben.. Men vi er alle ulike, jeg for min del syntes Breaking Bad var helt ok, men ikke målbart med GoT. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Breaking bad hadde en episode dedikert til at de skulle fange en flue inne i labben.. Stemmer. "The Fly" het episoden og den er absolutt en av de beste episodene i serien. Topp 10 lett. Det eneste negative med den var at det ble kjedelig å vente en hel uke til neste episode. Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Jamie endte strengt tatt opp på samme sted, han også. I hans tilfelle var det dog ganske meningsløst, mtp at han i lang tid hadde gjennomgått en personlig oppvåkning. Mener folk virkelig at hele historien hans er ødelagt bare fordi han dro tilbake til Cersei? Det betyr jo ikke at han plutselig er slem igjen, men at han alltid elsket henne og ville gjøre det han kunne for å beskytte henne da han innså at hun mest sannsynlig kom til å dø. At han sa de tingene til Brienne var utelukkende for å unngå at hun skulle følge etter og dø også og det kom tydelig frem av finalen at hun skjønte dette. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 At Jamie reiste tilbake var heilt greitt, men som med det meste i sesong 8 gjekk det litt fort. Ein dag kjempa han mot dei daude, så hadde han sex med Brienne, og så ein dag var han på farten igjen. Det hadde ikkje gjort noko med litt meir kjøt på beinet enn dialogen med Brienne før han reiste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå