Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sitter nå og ser alle "Inside the episode"-snuttene, og sitter igjen med et spørsmål. Jaime Lannister er kjent for å være "the Kingslayer", en æreløs mann som brøt sin egen ed og drepte kongen han skulle beskytte. Hvis han ikke bryr seg om æreskodekser, hvorfor drepte Jaime ikke Ned Stark etter at han ble uskaddeliggjort av et spyd i ankelen?

Lenke til kommentar

Altså, Jaime som alle andre mennesker har vel en egen æreskodeks over hva han gjør/ikke gjør, men sier han ikke i den scenen at personen som stakk han med spyd ødela alt fordi han kunne ikke drepe Ned når han var nede?

 

Recap fra episoden:

 

The two guards are killed instantly by thrown spears. Eddard and Jory fight and kill several Lannister guards, and Jory attacks the Kingslayer. Jaime blocks the blow while drawing his dagger, which he immediately thrusts through Jory’s eye and out the back of his head. Jory crumples, boneless, and Eddard rushes at Ser Jaime. They fight, Eddard with grim anger, Jaime with apparent joy at the contest. They pull apart, and one of the Lannister guards attempts to help his master by shoving his spear into the back of Eddard’s leg. Ned falls… and Jaime approaches the guardsman and hits him with the pommel of his sword. He leaves Eddard there on the ground as the infant cries. He demands his brother’s return before departing with his surviving guardsmen, and Eddard collapses.

Lenke til kommentar

"The Mad King Aerys" er nevnt i serien.

 

Det du spør om nå kan fort føre til spoilers og slikt, så er vanskelig å svare :).

 

Vil du svare i spoilertags? :)

Les her:

 

 

Lenke til kommentar

"The Mad King Aerys" er nevnt i serien.

 

Det du spør om nå kan fort føre til spoilers og slikt, så er vanskelig å svare :)

 

Vil du svare i spoilertags? :)

 

For det første er den scene helt annerledes i boka, så det var ikke like tydelig der. Vil ikke si for mye, selv i spoiler tags, siden det avslører mye av Jaimes bakgrunnshistorie. Men jeg kan si såpass at det meste du hører om Jaime er hvordan andre oppfatter ham, og mye av det er nok på grunn av måten han fremstår på. Men bak fasaden er han MYE mer lik Tyrion enn sin søster. Etter at Jaime fikk sine egne POV-kapitler i bok 3 (tror jeg det var), og vi fikk innblikk i hvordan han virkelig var, forstår du at han er en mye mer komplisert karakter enn man får inntrykk av tidlig i serien.

 

Lenke til kommentar

Er altfor lenge til sesong 2 kommer. Skulle ha kommet i juletider. Er det mulig at de ventet for å se om serien ble en suksess før dem begynte på 2 sesong?

 

Det veit jeg ikke, men så vidt jeg har hørt, ble sesong 2 bekreftet allerede rett etter episode en ble vist, og det er vel vanskelig å si med sikkerhet om en serie blir en suksess etter en episode.

Lenke til kommentar

 

Jeg har lest bok tre, og sett at han er mer sammensatt enn hva vi får inntrykk av i begynnelsen. Kanskje denne scenen med Ned viser det tidligere - og tydeligere - i serien enn i bøkene?

 

 

Men skal ikke dra dette lenger her, siden det jo ikke er en boktråd. Takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Jeg sitter nå og ser alle "Inside the episode"-snuttene, og sitter igjen med et spørsmål. Jaime Lannister er kjent for å være "the Kingslayer", en æreløs mann som brøt sin egen ed og drepte kongen han skulle beskytte. Hvis han ikke bryr seg om æreskodekser, hvorfor drepte Jaime ikke Ned Stark etter at han ble uskaddeliggjort av et spyd i ankelen?

 

Siden eg ikke har lest boka kan eg skrive ka eg vil :p

 

Selv om han er kjent blandt folket for å være æresløs fordi han drepte The Mad King, betyr ikke det at han er det.

 

Han sier jo selv at siden en av hans egne blandet seg inn i kampen mot Stark måtte han la han leve. Noe vel faren gir han litt tyn for i "telt scenen" i senere episode.

 

Så eg tipper han ikke er fullt så æresløs som alle vil ha det til, men når han kjemper for seg og sine er det viktigste å vinne, ikke å være så innmari rettferdig. Om du forstår hva eg prøver å si....

 

Forøvrig artigere å diskutere denne serien når man ikke har "fasiten" fra bok to. Men man er nødt å spekulere.

Lenke til kommentar

Argh! Skulle se igjennom sesong 1 igjen, og begynte plutselig å lure på om ulven til Arya noen gang ville finnes igjen (ettersom det var en svært minor spoiler), gikk inn på en wiki-side og BAM, kjempespoiler.

 

Da har jeg lært meg å holde meg laaaangt unna A Wiki of Ice and Fire.

 

Edit: før noen begynner å rage, spoileren hadde ingenting med ulven hennes å gjøre. Så jeg har ikke sagt noe annet enn at det var en spoiler :p

Endret av Cellon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...