Dotten Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Men hva gjorde egentlig Bran? (ref. "I'm going to go now") Stakk han virkelig bare for å spille Raven Simulator 2019? Hadde forventet mye mer fra han. En smartere kar enn meg forklarte det enkelt på jobb idag: Det kan ha vært for å lokke Night King. Slo meg ikke i det hele tatt under episoden, men siden de ikke kjørte teskje-modus så kan det være en god forklaring siden vi så han strekke ut hånden. Strengt talt hadde vi blitt like distrahert om noen av karakterene døde, om det er forklaringen du går for. Det var forklaringen til sjefprodusent og regissør. Kjøper den, det funket. Og vi så Jorah Mormont og Theon bli dødelig skadet under sekvensen, så vi ble distrahert av at to av karakterene døde. Et annet poeng kan også være at det er ønskelig å vie det fokuset til Theon og Jorah og ikke vanne det for mye ut. Alle er tydeligvis amatører når det kommer til krig i denne serien. Kaste bort kavaleriet sitt totalt (men det er greit syns dothraki har hvert teite siden dag en, så greit å bli kvitt de) Så ofra de unsullied(og hvorfor plasere mesteparten av hæren din utenfor muren? Så sitter john på muren med dragen i 20 .minutter, hadde han og Daenerys smelta is zombie nærnest muren ville de aldri fått laget bro over ilden. Faktum er at de kunne vunnet slaget med minimale tap om de bare hadde tenkt taktisk og ikke oppført seg som hodeløse kyllinger. Ellers alt for få som døde av hoved personer, dette var veldig lite game of thrones. Dette var mer klassisk lykkelig slutt type ting. Også veldig deus ex machina på slutten med Arya. 1. Det er gjort poeng ut av siden sesong at Dothraki historisk sett er uovervinnelig på åpen mark. Det tilførte også visuelt målet om at første akt skulle bygge spenning, cinematisk var det nydelig når flammene gikk ut. Film og serieskapere bryr seg sjeldent om hva som er realistisk krigføring, det er ikke et mål å skildre det. 2. Planen var å lokke nattens konge ut for å satse alt på det kortet. Det var dragenes rolle i kampen, å ta han ut med flammene. Den planen ble fulgt frem til Dothraki ble slaktet, da klarte ikke Daenerys å vente lenger og viste frem kortene for kjapt ved å lette. 3. Den taktiske bommerten var at de ikke hadde regnet med snøstormen, som satt dragene ut av spill. Dette ble veldig tydelig ved andregangsvisning at spesielt Jon slet med å se noe som helst - samt at deres primærfokus var å finne nattens konge. Jon stod klar til å angripe fremfor å snu ryggen til og miste fokus - da ville han blitt dragemat. 4. Egentlig veldig Game of Thrones. Den speilet overraskelsen i første sesong hvor alle tror Ned Stark er helten. Her snur den alt på hodet ved at alle trodde nattens konge var den store skurken. Trolig noe som ville vært enda mer overraskende i boken-som-enda-ikke-er-skrevet. En klassisk Hollywood-film ville aldri tatt livet av skurken i andre akt. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 En smartere kar enn meg forklarte det enkelt på jobb idag: Det kan ha vært for å lokke Night King. Slo meg ikke i det hele tatt under episoden, men siden de ikke kjørte teskje-modus så kan det være en god forklaring siden vi så han strekke ut hånden. Det var forklaringen til sjefprodusent og regissør. Kjøper den, det funket. Og vi så Jorah Mormont og Theon bli dødelig skadet under sekvensen, så vi ble distrahert av at to av karakterene døde. Et annet poeng kan også være at det er ønskelig å vie det fokuset til Theon og Jorah og ikke vanne det for mye ut. Vel, vi trenger ikke å gå lengre tilbake enn S8E2 hvor Bran sier at NK vett hvor Bran befinner seg, da han bærer merket hans. Så vett ikke om det var så smart Resten er jo litt bort fra det opprinnelige poenget, at det ble utvannet og billig å skape distraksjoner med karakterene som hele tiden nesten dør. Theon og Jorah var mer korrekt gjort for alt i verden, men det unnskylder ikke alt det andre vrøvlet inni mellom. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Det med Bran gir mer mening siden Night King gjemte seg såpass, men kom mer til syne og aktivt strakk ut den hånden i møte med fuglene. Så jeg kjøper den biten, det var ren poking fra Bran. Selv funderte jeg på om planen egentlig var å warge inn i Ghost, men at pengene strakk ikke til så de bare kuttet det. Men poke-teori gir mer mening. Utover det kan jeg ikke helt å anse det som vrøvl all den tid jeg ikke klarte å tenke på det åpenbare om "hvor er Arya". Uansprett. For god latter er det bare å scrolle nedover her for alle humoristiske bidrag: https://www.reddit.com/r/freefolk/ 2 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 (endret) En smartere kar enn meg forklarte det enkelt på jobb idag: Det kan ha vært for å lokke Night King. Slo meg ikke i det hele tatt under episoden, men siden de ikke kjørte teskje-modus så kan det være en god forklaring siden vi så han strekke ut hånden.Jeg kan kjøpe den, men stusser litt over at han var i ravnemodus så lenge, i god tid etter at han hadde 'poket' Night King. Jeg tipper at han var et annet sted også, som gjenstår å se. Martin har jo nevnt hvilken avsmak han har for tradisjonell fantasy som Ringenes Herre hvor han ikke har noe sans for måten slaget der ender på med hvordan ringen blir ødelagt også var hele trusselen borte. Også får vi nærmest en helt identisk handling og utfall her, det blir jo en slags fornærmelse av Martin som historieforteller også når han har flaget såpass klart hva han synes om handlingsforløp som akkurat dette også ser han det bli filmatisert i TV-serien som benytter hans materialet og univers som utgangspunkt. Nå har vel han holdt seg temmelig langt unna serien siden sesong 3/4 så han har vel hatt veldig lite innspill og påvirkninger her vil jeg tro.a Dette er jo bare sprøyt, har du lest siste post på bloggen hans? Modern fantasy would not exist without J.R.R. Tolkien and LORD OF THE RINGS… and that most definitely includes my own A SONG OF ICE AND FIRE. Tolkien’s work redefined fantasy, and all of us who have followed in his footsteps owe him a profound debt.[/size] http://georgerrmartin.com/notablog/ Jeg kan ikke huske at han har uttalt seg spesielt negativt om LOTR og Tolkien sitt arbeid. Han har vel for i hovedsak snakket positivt om hvordan Ringenes Herre sluttet, på en litt tvetydig og ikke udelt positiv måte. Frodo og Sam måtte forlate The Shire, og Gandalf dødde underveis. Jeg er derfor litt usikker på hvor du har det fra at han har vært så negativ til LOTR. Det er sant at han har trukket det et strå lengre enn Tolkien, og for alt vi vet så kan Cersei være den virkelige og største antagonisten. Endret 30. april 2019 av Quote 2 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 En bedre forklaring er at hun med sine "faceless men" skills beveget seg veldig stille, hun viste det tidligere i episoden da hun beveget seg lydløst og smidig da hun gjemte seg for wights. Stille og lynkjapt. Dette ser vi når den håret til dene ene white walkeren blafrer i "vinden" og han kikker forsiktig bak seg, rett før det er game over for NK. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 De kunne kanskje klart å få The Night's King til å vinne dette slaget, noen klarer å komme seg unna og hvorpå det ble en ny kamp nærmere King's Landing senere men det er jo veldig vanskelig å se for seg hvordan det skulle utarte seg for da ville jo The Army of the Dead vært enda større og uovervinnelige.Mja, de hadde neppe fått nok en ny episode viet til et WW-slag, særlig med tre episoder igjen. Det hadde blitt kjedelig repetisjon. Også får vi selvsagt toppen av kaka da når Arya tilsynelatende sprinter/flyr forbi The White Walker's (illustrert med litt blaffing i håret på han ene White Walkeren) hvorfor hun flyr igjennom lufta i en angrep mot The Night's King, blir stoppet men klarer å ta han likevel og det hele er over. The Night's King tar seg jo som alltid noe fryktelig god ting, her skal det være slow walking fra start til slutt. Har ikke noe imot at det er Arya som dreper The Night's King, men måten det blir gjort på gav jo fryktelig lite mening. De er altså fullstendig omringet av White Walker's og en sirkel av zombier så hvordan i allverden kom hun seg frem til The Night's King? Helt utsett attpåtil? Jeg synes det er helt greit at de ikke viste det. Det var helt sikkert noen låste dører eller gitter på veien også, og det hadde vært helt unødvendig å vise dette, og hvor hun evt. fikk nøklene fra, eller evt. dirket dørene, hvor hun fikk dirkesettet fra, og hvordan det ble laget... Hovedpoenget mitt er at det hadde drept plottet, som er at man skal glemme Arya og heller tro at alle er 'fucked'. Det hadde man aldri fått til dersom man viet 20 minutter til at Arya dirket låser, gikk seg vill, tok seg en matbit, stjal ansiktet til en WW, klarte det ikke, måtte snike seg forbi mange Whites - for deretter å hoppe på NK. Hadde ikke vært det fnugg spennende eller overraskende. Da lever jeg heller godt med tanken på at hun på en eller annen måte klarte å snike seg forbi. Serien har tidligere vist Jon Snow som den store helten, som kutter ned fiende etter fiende på vei mot den største fienden (Ikke ulikt hvordan Battle of the Bastards utviklet seg - hvem var sjokket over at han kom til å vinne over Ramsay på slutten der?). Det virket som at det gikk denne veien da han fulgte etter NK, men hvor det ettervert viste seg at det ikke kom til å gå - selv for han, eller noen andre man hadde i tankene. Han har alltid holdt seg tilbake og utenfor rekkevidde, eneste gangen vi egentlig har sett han entre slagmarken i det hele og store var Hardhome etter at slaget var vunnet for å drepe motivasjonen til Jon og de andre ved å vise hvor enkelt det var for han å bare gjenopplive alle de døde og få de inn i hans Army of the Dead. Ellers så har han selv aldri vært i nærheten av slagmarken og vet jo etter Hardhome at Jon og de andre kjenner til dragonglass og valerian steel og at det kan drepe White Walker's. Vil si at han var ganske fremtredende da han drepte daværende Three-Eyed Raven i grotta, og under angrepet på muren. Jeg antar at det har noe med at det er han som må drepe Bran, og da hjelper det ikke å holde seg unna. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Mja, de hadde neppe fått nok en ny episode viet til et WW-slag, særlig med tre episoder igjen. Det hadde blitt kjedelig repetisjon. Jeg synes det er helt greit at de ikke viste det. Det var helt sikkert noen låste dører eller gitter på veien også, og det hadde vært helt unødvendig å vise dette, og hvor hun evt. fikk nøklene fra, eller evt. dirket dørene, hvor hun fikk dirkesettet fra, og hvordan det ble laget... Hovedpoenget mitt er at det hadde drept plottet, som er at man skal glemme Arya og heller tro at alle er 'fucked'. Det hadde man aldri fått til dersom man viet 20 minutter til at Arya dirket låser, gikk seg vill, tok seg en matbit, stjal ansiktet til en WW, klarte det ikke, måtte snike seg forbi mange Whites - for deretter å hoppe på NK. Hadde ikke vært det fnugg spennende eller overraskende. Da lever jeg heller godt med tanken på at hun på en eller annen måte klarte å snike seg forbi. Serien har tidligere vist Jon Snow som den store helten, som kutter ned fiende etter fiende på vei mot den største fienden (Ikke ulikt hvordan Battle of the Bastards utviklet seg - hvem var sjokket over at han kom til å vinne over Ramsay på slutten der?). Det virket som at det gikk denne veien da han fulgte etter NK, men hvor det ettervert viste seg at det ikke kom til å gå - selv for han, eller noen andre man hadde i tankene. Vil si at han var ganske fremtredende da han drepte daværende Three-Eyed Raven i grotta, og under angrepet på muren. Jeg antar at det har noe med at det er han som må drepe Bran, og da hjelper det ikke å holde seg unna. Nå overdriver du litt her. Det er jo ikke snakk om en fullstendig redegjørelse av hva Arya gjorde til en hver tid før hun kom fykende ut av løse luften. F.eks. om hun byttet utseendet, så hadde de bare trengt å vist en kort frekvens av at en white walker / wights som tar et steg frem fra sirkelen de står, og så kutter til det vi fikk presentert. Man han hadde ikke fått tid til å prosessere at det mest sannsynlig var Arya, før hun kom flyvende igjennom luften, overraskelsen like stor og man hadde hatt en forklaring på hvordan hun gjorde det. Det er snakk om et par sekunder, ikke 20 minutt. Mulig de prøvde på noe sånn med at det "blafret i håret til den ene white walkeren", men det blir altfor subtilt i så tilfellet, at det skal godt gjøres å fange det opp på 2,3,4 visning. Og om hun kan bevege seg så kjapt, lydløst og så godt som usynlig, så gir bibliotek scenen tidligere i episoden absolutt null mening. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 De prøver å presse inn mest mulig på minst mulig tid Alle er lei serien og vil bli ferdig Neste episode blir en "finne ut hvem som er i live og sånn", deretter blir det noe med Cersei, hvor det til slutt blir enda en krig Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Nå overdriver du litt her. Det er jo ikke snakk om en fullstendig redegjørelse av hva Arya gjorde til en hver tid før hun kom fykende ut av løse luften. F.eks. om hun byttet utseendet, så hadde de bare trengt å vist en kort frekvens av at en white walker / wights som tar et steg frem fra sirkelen de står, og så kutter til det vi fikk presentert. Man han hadde ikke fått tid til å prosessere at det mest sannsynlig var Arya, før hun kom flyvende igjennom luften, overraskelsen like stor og man hadde hatt en forklaring på hvordan hun gjorde det. Det er snakk om et par sekunder, ikke 20 minutt. Ja, jeg overdriver godt, med vilje - men poenget mitt står fremdeles. Dersom vi hadde sett henne ta på seg et WW-ansikt, så hadde overraskelsen vært ødelagt. Det samme hadde skjedd dersom vi hadde sett henne sneket seg. Mye av det samme hadde skjedd dersom det plutselig var fokus på en litt suspekt WW. Et WW-ansikt er heller ikke nødvendigvis en god nok kamuflasje, siden det virker som at Wights/WW vet instinktivt hvem som har puls, og hvem som ikke har det - uavhengig av utseende. Vi hadde altså ikke glemt Arya frem mot slutten der, og tippet at det var hun som kom. Slik det var nå, var ikke Arya i mine (og mange andre) sine tanker da hun kom. Og det er ganske avgjørende for at avslutningen faktisk skal fungere og være overraskende. 2 Lenke til kommentar
""" Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Nå har ikke jeg sett episoden/sekvensen på nytt enda, men hadde ikke wightene "slått seg av" da hun kom, på samme måte som de gjorde i biblioteket? For det er jo noe vi har sett de gjøre flere ganger. At de bare blir helt borte og øynene svakere selv om det er pult i nærheten, noe som kan forklare hvorfor de ikke reagerte. Når det kommer til white walkerne så fikk vi se klart og tydelig at den ene reagerer på at det kommer noe. Når det kommer til The Night King så skifter blikket hans fokus i scenen med Bran, i det han snur litt på hodet. Det var m at han er fult klar over hva som skjer, og hva som kommer. Absolutt alt ved scenen skriker jo at de visste at hun kom, men samtidig tyder alt på at de rett og slett undervurderte ei lita jente som Arya. Synes egentlig det var en jævlig fet måte og gjøre det på. 2 Lenke til kommentar
""" Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Btw. Noen som la merke til våpnet Arya brukte for å drepe TNK? For akkurat det synes jeg sier veldig mye om misforståtte Bran, og veldig mye om scenen og drapet i sin helhet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Btw. Noen som la merke til våpnet Arya brukte for å drepe TNK? For akkurat det synes jeg sier veldig mye om misforståtte Bran, og veldig mye om scenen og drapet i sin helhet. Det er sjølvsagt ikkje tilfeldig, men kva seier det eigentleg om heile opplegget? Eg har ikkje fått med meg nok om Bran, NK og heile situasjonen til å kunne legge det puslespelet ferdig. Kanskje me får litt oppklaringar i dei neste episodane, men foreløpig veit me ikkje så veldig mykje om Bran og hans rolle i det heile. Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 En tråd på Reddit diskuterer om Jon så Arya komme, men dragen var i veien, så han roper «Go-Goooo» og deretter snur seg for å få dragens oppmerksomhet, slik at hun kan løpe forbi. https://www.reddit.com/r/gameofthrones/comments/birt01/spoilers_jon_screamed/ Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 (endret) Det er sjølvsagt ikkje tilfeldig, men kva seier det eigentleg om heile opplegget? Eg har ikkje fått med meg nok om Bran, NK og heile situasjonen til å kunne legge det puslespelet ferdig. Kanskje me får litt oppklaringar i dei neste episodane, men foreløpig veit me ikkje så veldig mykje om Bran og hans rolle i det heile.En tanke kan være at Bran gikk tilbake i tid, for så å klare å endre på fortiden slik at den kniven til slutt endte opp hos Arya. Bran har tross alt nevnt et par ganger nå hvordan handlingene til enkeltmennesker har ført dem til der de er nå. Samtidig er jeg litt usikker på i hvilken grad han faktisk kan påvirke fortiden, fremfor å bare se fortiden. Han klarte halvveis å rope på unge Ned i den ene drømmen. Uansett så har kniven hatt en fin sirkel, fra å skulle drepe Bran til å redde han. Synes denne scenen er ganske spesiell nå (4.28) https://www.youtube.com/watch?v=lFLo7gef6Gs&feature=youtu.be&t=268 "Someone tried to kill him twice. Why murder an innocent child, unless he saw something he wasn't meant to see." - Catelyn Kniven vises frem, og Theon lover å støtte Robb dersom det blir krig. "What, is there to be a battle in the godswood?" - Maester Luwin Endret 30. april 2019 av Quote 3 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Det som for meg var aller mest antiklimatisk var nok at heile hæren falt som eit korthus når leiaren blei drept. Hadde i det minste forventa at det var kun dei wights som WW hadde reist opp som kollapsa, og Vel... Siden nk har laget de andre ww.... Så.... Da ryker jo resten med? Lenke til kommentar
Mala Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Ja han er jo den originale. Alle de andre er jo underliggende i hierarkiet Så den logikken holder jo vann. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Nettopp.... Syns forøvrig at sniketeorien om Arya er fin. Spesielt mtp at hu da skriker akkurat når hun kommer flyvende...... Lenke til kommentar
Deschain Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Vet at dette muuuligens er feil tråd, men spør likevel. Kan noen si meg om det er noen verdi i å lese bøkene bak denne serien? Enkelt ja eller nei-spørsmål For øvrig likte jeg den siste episoden svært godt! Mange herlige scener! Lenke til kommentar
kilik Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Hele plottet mot å ta Night King/WW har vært preget av Hollywoodske lettvintheter. Godt at man nå er kvitt en så endimensjonal og upersonlig antagonist som ikke ga noen mening. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå