Zeph Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Skjedde ikkje all verda i første episode. Dei og dei kom fram her og der og prata litt om ingenting. Opningsdialogen var av alle ting ein vits om testiklar. Dei gneg framleis på med dette "my king, your queen, his lord, their etc..". Og ti minutt med dragedemonstrasjon. Eg trudde dei ville få dårleg tid med kun ein sesong igjen, men det ser ikkje sånn ut. No er riktig nok mange av episodane ganske lange. Einaste av betyding var vel scena i krypten. No var det berre første episode, men er litt spent på at heile sesongen ikkje har noko bøker som grunnlag. Håpar det ikkje blir seks episodar som kunne vore ein kva som helst actionfilm i dag, for der er det mykje uinspirerte greier og klisjear. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 I've always had blue eyes! Lenke til kommentar
Ardinur Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Vi er endelig i gang igjen, men selve episoden var ingen høydare. Veldig lite progresjon her, så det blir jo nærmest en eneste stor recap for å få publikum kjent med karakterene etter en lengre pause. Det er ekstra tydelig i episoder som denne at de har null og niks materialet å bygge dialogene ifra så de må finne på alt selv så da får vi over 50 minutter med mye dialog, lite handling og når dialogkvaliteten ikke lenger er i nærheten av det den var de første sesongene så fremstår det litt middelmodig til denne serien å være. Jeg satt igjen med mye av den samme følelsen. Jeg snakket med noen som ikke hadde sett episoden i går, og fikk som vanlig beskjed om "ingen spoilere". Da gikk det også opp for meg at det ikke skjedde noen verdens ting, for jeg tror ikke jeg hadde klart å spoile stort selv om jeg ville. Her var det lite progresjon. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Som en som fikk veldig stor bismak av sesong 7 nettopp fordi ting gikk så fryktelig fort i svingene, og fordi serien ble temmelig "holywoodifisert" så er det jo litt merkelig å sitte å klage på at vi får en episode helt uten progresjon. Men det kan vel fort vise seg at det å ha dårlig tid og nedprioritere karakteroppbygging/utvikling og dialoger nærmest blir et must når de ikke har mer materialet fra bøkene til å bygge det på. Dette er vel en av relativt få episoder etter de gikk helt tomt for materialet fra bøkene hvor så og si hele episoden utelukkende omhandler dialoger. Med unntak av litt "A whole new World" på drageryggen så er det jo egentlig bare den ene gjenforeningen etter den andre i denne episoden og alt handler da om karakterskuespill og dialoger. Sammenligner du disse karakterutvekslingene fra denne episoden med lignende karakterutvekslinger og dialoger fra sesong 1-4 så tåler det egentlig ikke sammenligning. Og det blir ekstra godt merkbart når du har karakterer som Tyrion, Varys med flere som har hatt dialoger som sin styrke i tidligere sesonger og kvaliteten faller såpass når de ikke har materialet til å bygge det fra. Mistenker at mye av grunnen til at Petyr Baelish døde og måtte ut var mye på grunn av at Weiss og Benioff rett og slett ikke klarte å bevare den karakteren på noen god måte når hele karakteren kun besto av dialog og schemes. Og i mangel av materialet til å bygge gode dialoger så farger de det med mye "comical relieves" som jo igjen er veldig typisk "Hollywood" i mangel på en bedre beskrivelse. Akkurat dette har jeg ikke så alt for mye imot, for dette er noe de til en viss grad faktisk får til så det er bra at de spiller på egne styrker og det de selv får til fremfor å fremtvinge en hel masse de rett og slett ikke mestrer uten å ha materialet ifra bøkene til å bygge det på. Dette er nok en episode jeg hadde likt veldig godt om den var i sesong 1-4, men på grunn av dialogkvaliteten så faller episoden litt igjennom. Kombinerer du det med at vi har en såpass kort sesong, og det hele nå skal avsluttes innen såpass kort tid så er det jo litt irriterende med sånne episoder hvor dialogkvaliteten blir veldig ymse og vi har tilnærmet null progresjon sånn ellers. Synes også drageseansen var noe merkelig. Jon går fra å være temmelig stressa og ha fult fokus på at her har vi dårlig tid og alt må bli klart til å plutselig ta seg en flytur til langtvekkistan for en lite "love momement"? Synes jeg ikke det passet karakteren eller tidspunktet i historien så alt for bra og nå vet vi ikke hvor lang tid som har gått mellom sesong 7 og sesong 8, men det kan ikke ha gått så fryktelig lang tid med tanke på hvor kort distanse The White Walkers og The Army of the Dead har lagt bak seg så Jon og Danny har jo gått fra å ha massivt undertrykt seksuell tension til å plutselig være hodestups forelsket på rekordtid her. Som igjen føles noe påtatt, men igjen er ikke sikkert jeg hadde vært så alt for glad i alternativet hvor Weiss og Benioff skulle forsøkt å bygget opp det over flere episoder heller. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Oppsummerer det vel ganske greit: Jeg ser vel mest frem til at det bare skal være ferdig, enn noen som helst konklusjon. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Denne "somlinga" i fyrste episode får meg til å frykte at ein tek den lettvinte løysninga som er typisk for blant anna skulestilar som har akkurat nådd det påkrevde sidetalet og for å avslutte stilen så blir siste linja: -"Og så vokna han opp og alt hadde vært ein draum". -"Og så kom dødehæren og drap alle". -"Og så med det magiske trylleordet så blei heile dødehæren om til støv". Håper derfor på at serieskaperane har ein skikkelig plan for sesong 8, og at fyrste episode kun var ein mjuk start etter lang tids pause. Ei slik forklaringsepisode er tross alt mykje betre enn ei klipp og lim episode som enkelte andre seriar har tatt i bruk når dei treng å tilpasse seg eit nytt publikum. Det som er spesielt med denne sesongen er nettopp at ein ikkje lenger baserer seg på bøkene. Det er derfor ein viss sjangse for at det er ein del boklesarar som ikkje har sett dei foregåande sesongane men som no hopper på sesong 8 av TV-serien for å få ei avslutning på serien (trur mange har gitt opp på å vente på neste bok). Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Det som er spesielt med denne sesongen er nettopp at ein ikkje lenger baserer seg på bøkene. Det er vel ikke spesielt med denne sesongen. Hele sesong 7 hadde også passert bøkene, og det hadde vel for det meste sesong 6 også? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Jeg mener bestemt å huske at denne sesongen skulle være kortere med bare 6 episoder, men at hver episode skulle være mye lengre enn normalt. Denne episoden var bare 50 minutter. Jeg tolker dette mest som en episode der man skal få ting på plass etter en lang pause der mange kanskje har glemt litt hvor tråden slapp. Forventer at handlingen skyter fart fra og med neste episode og at vi får en tilfredsstillende slutt på en serie som til tross for sine ujevnheter er en av de beste seriene som er laget. Lenke til kommentar
Oriuss Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 De to første episodene er som normalt, så blir de fire siste over 60 min. episode 1 (April 14): 54 minutes episode 2 (April 21): 58 minutes episode 3 (April 28): 1 hour, 22 minutes episode 4 (May 5): 1 hour, 18 minutes episode 5 (May 12): 1 hour, 20 minutes episode 6 (May 19): 1 hour, 20 minutes Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Så neste episode blir mest sansynlig enda mer oppsummering og så mot slutten så begynner krigen med en gigantisk cliffhanger Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Så neste episode blir mest sansynlig enda mer oppsummering og så mot slutten så begynner krigen med en gigantisk cliffhanger Så fint at du er positiv da Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 NRK var morsomme i går. Lovde ingen spoilere, før det første klippet de viser er av Tormund. Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Folk må slutte å forsvare den korte sesongen med at episodene er lengre. Hvis man regner litt på det så er den fortsatt betydelig kortere enn en normal sesong på ti episoder. Synes første episoden var bra, forresten. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 NRK var morsomme i går. Lovde ingen spoilere, før det første klippet de viser er av Tormund.Var det spoiler at han overlevde? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Det var vel strengt tatt en "cliffhanger" på slutten av forrige sesong om han overlevde, selv om de fleste vel gikk ut fra at han overlevde. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 (endret) Han ble vist i trailerne som kom ut for ca. 1 måned siden, så det er gammelt nytt at han overlevde. Endret 16. april 2019 av Uderzo 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Han ble vist i trailerne som kom ut for ca. 1 måned siden, så det er gammelt nytt at han overlevde. Trailere = spoilers 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Det må du gjerne mene, jeg er ikke noe fan av trenden å vise omtrent alt i trailere, helt utrolig hvordan det har utviklet seg, hvor trailere er blitt korte synopsis av hele filmen. Men jeg synes ikke GoT er så ille i denne sammenhengen, de har vært ganske sparsommelige. Jeg synes ikke NRK syndet så mye ved å vise et trailer klipp. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Folk må slutte å forsvare den korte sesongen med at episodene er lengre. Hvis man regner litt på det så er den fortsatt betydelig kortere enn en normal sesong på ti episoder. Synes første episoden var bra, forresten. Mange som ser fram til dagen serien er ferdig, inkludert meg Lenke til kommentar
Bone Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Jeg er vel også av den mening av at trailere/teasere er spoilere.. Selv ser jeg ikke noe som helst og klikker fort vekk det som måtte dukke opp. Sosiale medier og aviser holder jeg meg unna til episoden er sett. Når det gjelder Tormund var det aldri et alternativ at han ikke overlevde. I mitt hode. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå