Megaoctane Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Tenkte det samme når rulleteksten på Atter en Konge gikk på skjermen. Lenke til kommentar
Populært innlegg Kammizez Skrevet 23. august 2017 Populært innlegg Del Skrevet 23. august 2017 Jeg tror at mange misforstår hvor kritikken av episoden kommer fra. Det er ikke det at ravens flyr urealistisk fort, at White Walkers har en svær kjetting, eller isen fryser for sakte. Disse tingene kan man godt la gå. Det er helheten av alt dette, og hva det representerer. Disse smågreiene er symptomer på hva det store problemet her er, og det er "hollywoodifiseringen" av serien, i mangel av et bedre ord. Det har blitt forutsigbart, det har blitt klisjé. Game of Thrones har mistet essensen av hva som gjorde den såpass bra i utgangspunktet, og denne episoden reflekterte det i større grad enn noen annen episode. På overflaten er det helt klart samme serie, og kvaliteten er fortsatt høy, men ALT er bygd opp av et godt manus, og gjennomtenkte karakterer, det er grunnmuren i alt. Og når det forsvinner, så hjelper det ikke at drager blåser ild på White Walkers og et A-team som sloss mot en undead bjørn(god CGI-budsjettering...). Hele serien er basert på realisme plassert i en fantasyverden. Og det forsvinner mer og mer. Skal man være en helt og gjøre det rette på tross av dårlige odds, så får man som oftest som fortjent i denne serien. Heltemodige og naive karakterer har blitt straffet for det, fordi det er slik den ekte verden fungerer. Men i de siste sesongene har fanfavoritter og good guys fått mer og mer "plot armour". Ikke fordi de har blitt smartere, forsiktigere eller flinkere, men fordi plottet krever at de skal leve videre, i strid med karakterens handlinger og personlighet. Og når plottet har overtatt kontroll over karakterene, så har noe gått galt på skriverommet. Jon og hans romanse med Dany er det mest åpenbare eksempelet her, men har tross alt allerede dødd én gang.. Så jeg velger heller å bruke Arya som eksempel. Aryas story i Braavos i sesong 6 var rett og slett dårlig. Uten å gå i detalj, så overlevde hun denne opplæringen på tross av dårlige odds, og har blitt OP som faen. Bare det faktum at hun kom seg ut av the house of black and white, hvor hun ble opptrent av Superassassins på en veldig konkret betingelse om at hun skulle oppgi sin identitet, og KUN drepe for the many-faced god, for deretter, tilsynelatende helt utlært(som selvsagt ikke tar mer enn 2 sesonger), bare får gå ut i verden med disse overnaturlige evnene, som seg selv, FULLSTENDIG UTEN KONSEKVENSER. Det er tåpelig. Og til nåtid; jeg nekter å tro at en såpass stor fanfavoritt blir drept i episode 7. Jeg NEKTER. Ikke hvis det følger i samme sporet som serien har gjort så langt. Det skjer ikke, enkelt og greit. Skriverne har garantert lagt opp til at Arya "player" Littlefinger, og spiller med for å framstå i konflikt med Sansa. Men i deres siste scene sammen så er det ganske tydelig hva som skjer. Arya prater kryptisk, lar Sansa finne maskene hennes, og lar henne vite at hun kan være "utkledd" som hvilken som helst person. Det hun sier rett ut er at hun lett kunne drept Sansa og tatt hennes ansikt for å opprettholde illusjonen om at de krangler, i tilfelle de blir overlyttet. Men når hun gir Sansa kniven er det åpenbart at hun kommuniserer at hun kan "kle seg ut som" Littlefinger, etter at Sansa dreper ham. Fordi hun kan selvsagt ikke bare drepe fyren som kontrollerer the Vale. SÅ FUCKINGS CONVINIENT at vi da har en karakter som kan "utkle" seg som hvem som helst tilstede, for å simpelt kvitte seg med en "bad guy"(selv om jeg vil argumentere for at det ikke stemmer), og en av de mest interessante karakterene som er igjen. Om dette stemmer, så er det fullstendig out of character for den smarteste og slueste spilleren som er igjen, som nettopp fikk en smell fordi han undervurderte en ukjent person (Ramsay). Han burde vite mer om Arya, og han burde vite at Sansa er skeptisk til ham. Og jeg gjentar; en 16-19 år gammel Arya som er så jæævlig OP at hun kan hamle opp med en av Westeros beste sverdkjempere med års erfaring, og som tilsynelatende bare kan være hvem hun vil, og dermed drepe hvem hun vil. Hun kan jo basically sette seg på the Iron Throne med noen få knivstikk.. Helt håpløst. Digresjon over.. Showet har blitt for stort for seg selv. Det mangler godt kildemateriale fra forfatteren, og det har mistet fokus på hva som faktisk gjorde serien så god. Den har ikke blitt dårlig, men den har blitt generisk og simpel. Fete kamper og heftige WOW-effekter kan ikke gjøre opp for det. 10 Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Forfatteren selv sitter jo bare på rævva og gjør fint lite skriving. Det sier seg selv at en Story skrevet på 6 mnd, ikke kan sammenlignes med bøker skrevet over en periode på 20 år. GRRM hadde vel en plan om å melke GOT bøkene siden progresjonen gikk saktere og saktere. Han drev og introduserte flere nye karakterer. Litt som Robert Jordan og Wheel of time serien. Robert Sanderson måtte ta over og fullføre serien etter at Jordan døde. GRRM kunne ha skrevet ferdig bøkene for å bli ferdig samtidig med serien, men han har så mye penger nå, at han sikkert tenker "fuck this shit" 2 Lenke til kommentar
SeattleSlew Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Du SER det på GRRM at han er en fyr som gir faen. Han gir faen i fansen sin som har gjort han rik, og han gir faen i egen helse. Jeg blamer GRRM ass. Trodde han var med på manus i denne sesongen men det var visst særdeles lite. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Jeg er overbevisst om at GRRM gjør det på trass pga. alle som tror at han skylder dem noe som helst. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Hvordan vet vi at GRRM ikke har vært noe særlig med på manuset den siste tiden? Og hvordan ser vi at han gir blaffen, noe konkret han har gjort? 2 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Forfatteren selv sitter jo bare på rævva og gjør fint lite skriving. Det sier seg selv at en Story skrevet på 6 mnd, ikke kan sammenlignes med bøker skrevet over en periode på 20 år. GRRM hadde vel en plan om å melke GOT bøkene siden progresjonen gikk saktere og saktere. Han drev og introduserte flere nye karakterer. Litt som Robert Jordan og Wheel of time serien. Robert Sanderson måtte ta over og fullføre serien etter at Jordan døde. GRRM kunne ha skrevet ferdig bøkene for å bli ferdig samtidig med serien, men han har så mye penger nå, at han sikkert tenker "fuck this shit" Tja, om man følger med i Not a blog så ser det ut som han fullfører akkurat nå, men det er ikke noe tvil om at han har vært "låst" fast i en periode og har valgt å gjøre andre ting for å få opp kreativiteten og ideene på plass. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Gøy å se at folk mener GRRM gir faen. Fyren er tidvis depressiv nettopp fordi han IKKE gir faen. 6 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Jeg er overbevisst om at GRRM gjør det på trass pga. alle som tror at han skylder dem noe som helst. Litt skylder han oss da. Ikke alt, men litt. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Jeg er overbevisst om at GRRM gjør det på trass pga. alle som tror at han skylder dem noe som helst. Litt skylder han oss da. Ikke alt, men litt. Holder med en ny bok for meg ( og sjela hans bundet fast i boka). 1 Lenke til kommentar
SeattleSlew Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Fanfavorite eller ei - Arya er en karakter jeg ser formeg kan dø. Arya drives av hevn og bitterhet, og har blitt en ganske mørk karakter. Jeg har lyst til å se henne være den som tar livet av Cersei, men jeg tror ikke det blir slik. Den eneste karakteren jeg føler er helt safe er Jon Snow. But u never know Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Forhåpentlegvis er ingen karakter trygg, men nokon må nødvendigvis overleve ut serien. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Ikke nødvendigvis. Det kan komme en massiv asteroide og bare mose alle. 2 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Ser for meg at The Hound tar med seg en Wight til Cersei. Hun bryr seg jo nada om sånt tullball, men hun spiller med for å ikke være i aktiv konflikt med Dany og "The North" også bare venter hun passivt til the Army of the Dead moser de andre hvorpå hun er dum nok til å tro at hun skal klare å ta de selv også ender vi med at Army of the Dead utrydder alle sammen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Ingen var trygg, når GRRM skrev manuset Er visst ikke han som skriver lengre så da blir det vel sånn at de gode vinner og de onde (Cersei) taper Lenke til kommentar
afterall Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 (endret) Til dere som klager over at GRRM ikke gjør noe annet enn å sitte på ræva: Dere har neppe vært forfattere og stått fast i en periode preget av mangel på inspirasjon. Tenk på hvor utrolig kjipt det er å ha et sånt gigantisk prosjekt hengende over seg. Hver gang han ytrer noe, hver gang han ses i offentligheten, hver gang det skrives om han - så dukker spørsmålene og trakasseringen opp. Har dere sett hvor drøye kommentarfelt er rundt omkring? Tror dere virkelig det går én dag, eller noen timer, uten at han tenker på neste bok i serien? Klart jeg også venter på Winds of Winter, men jeg respekterer også at GRRM har et liv, og jeg ønsker jo selvfølgelig at han skal kunne ha det bra, og slippe oppgulp fra såkalte 'fans' ved hver eneste anledning. Endret 24. august 2017 av afterall Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 (endret) Er Cersei ond, da?Det blir nok litt øye som ser, men hun er helt klart en "antagonist" Endret 24. august 2017 av Crowly Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Til dere som klager over at GRRM ikke gjør noe annet enn å sitte på ræva: Dere har neppe vært forfattere og stått fast i en periode preget av mangel på inspirasjon. Tenk på hvor utrolig kjipt det er å ha et sånt gigantisk prosjekt hengende over seg. Hver gang han ytrer noe, hver gang han ses i offentligheten, hver gang det skrives om han - så dukker spørsmålene og trakasseringen opp. Tror dere virkelig det går én dag, eller noen timer, uten at han tenker på neste bok i serien? Klart jeg også venter på Winds of Winter, men jeg respekterer også at GRRM har et liv, og jeg ønsker jo selvfølgelig at han skal kunne ha det bra, og slippe oppgulp fra såkalte 'fans' ved hver eneste anledning. Harry Potter ble fullført av samme forfatter Kanskje GoT ble startet som serie for tidlig når forfatter ikke klarer å holde følge? 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Harry Potter er på ingen måte like komplisert som Got. Spesielt om man leser bøkene. Personlig er jeg fornøyd med tv serien, digger den virkelig og storkoser meg hver gang jeg får sett litt mer. Digger også at bøkene og serien har tydeligvis utviklet seg litt i forskjellige retninger, så mye å glede seg til på bok og tv. Bran er vel den eneste som ser litt tafatt ut, men som trolig er svaret på alt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå