Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!

Anbefalte innlegg

Enig i at dette var nok en dårlig episode, som RamGuy har argumentert for bedre enn jeg selv gidder. Da mener jeg selvfølgelig bare sammenliknet med mesteparten av resten av serien.

Jeg hadde dog et ørlite "håp" om at Jon på ett eller annet vis kunne blitt en white walker. Det hadde vært i seriens "ånd" og kunne vært nøkkelen til den bittersøte avslutningen av serien som Martin har lovet: Jon vinner, men som white walker, så alle andre taper. Spesielt etter all oppbyggingen de har hatt med Jons antatte opphav...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en dårlig episode, med unntak av Winterfell sekvensene som var helt greie. Jeg har aldri brydd meg om at de hopper i tid, men i denne episoden ble det alt for drøyt. Tenkte å klage litt mer over dette, men måtte finne ut av hvor raskt og langt en raven kan fly (mens jeg skrev innlegget) og fant denne: https://www.reddit.com/r/freefolk/comments/6u75t3/lets_do_the_math_on_how_long_it_would_take_a/. Argumentene henger på greip, og da ble det ikke så ille likevel. Men fremdeles alt for forutsigbart og høy hollywood faktor.

Mjah. Ravner er LANGT større enn brevduer, og kan antageligvis reise raskere. 

Drager er øøøørlitegran større en det igjen (don't worry, I scienced it!), og kan antageligvis reise raskere enn det igjen...

Nå er det vel ikke sånn at fugler/vingedyr nødvendigvis flyr raskere basert på størrelse. Vekt, luftmotstand osv spiller vel også en vesentlig rolle? Vandrefalk er vel anerkjent som verdens raskeste fugl og den er jo ikke videre stor og toppfarten oppnår jo disse fuglene ved å stupe loddrett nedover og ikke ved å fly bortover. Ikke at det er så fryktelig relevant, tidslinjen fra de sender av gårde Gendry til Daenerys kommer med dragene er fremdeles en utrolig tynn suppe..

Lenke til kommentar

Det verste med den tidslinjen er vel at det ikke framgår hvor lang tid de egentlig ventet og det føles ut som det bare var noen timer, selv om det sikkert var flere dager. Hadde man fått vist at det faktisk gikk flere dager og at tidslinjen ble litt mer realistisk så hadde det nok gått fint.

Men igjen, WW og wights burde da kunne gjort noe på de dagene. Omså kastet spydene slik de gjorde mot Drogon.

Lenke til kommentar

Det verste med den tidslinjen er vel at det ikke framgår hvor lang tid de egentlig ventet og det føles ut som det bare var noen timer, selv om det sikkert var flere dager. Hadde man fått vist at det faktisk gikk flere dager og at tidslinjen ble litt mer realistisk så hadde det nok gått fint.

Men igjen, WW og wights burde da kunne gjort noe på de dagene. Omså kastet spydene slik de gjorde mot Drogon.

Dette med isen er jo merkelig i seg selv. Det er temmelig langt Nord, nøyaktig hvor langt nord vet vi ikke men siden de beveger seg fra Eastwatch så må vi gå ut ifra at de har ambisjoner om å være et sted på den østlige siden av nord for veggen og siden det er null skog i sikte og vi ser ytterst like skog når de går så skulle man tro de er ute ved Hardhome. Det vil også gi mening i og med at Hardhome var et havnområdet med endel skip så er det et potensielt sted hvor White Walkers kan plukke opp litt kjetting.
Problemet er jo at de beveger seg i endel fjellområder, og de gjør jo også et nummer ut av de ser denne fjelltoppen som The Hound så i flammene og det er fint lite fjell på den østlige siden av veggen sånn generelt. Da må de eventuelt ha beveget seg temmelig langt vestover og da vil det jo gi mye mer mening å starte fra Castle Black eller Shadow Tower.
Vi ser jo også at Daenerys speider rett nord, og kanskje til og med litt nord-øst når hun står på muren etter å ha kommet tilbake. Her kan det jo være at serieskaperne rett og slett ikke har tenkt på slike detaljer, men skal vi ta det som utgangspunkt så peker jo alt på at de har vært ut mot Hardhome. Noe som jo på mange måter gir mening da det er der Jon sist har sett en bunke med White Walkers og Wights så han har jo grunn til å tro at de må være i den retningen selv om de da tilsynelatende ikke har beveget seg noe nærmere muren i det hele tatt på evigheter.

Uansett så er jo problemet med denne isen det faktum at området de oppholder ser eg bikkjekaldt 24/7. At isen er så tynn at de går igjennom i utgangspunktet virker temmelig umulig. Og det faktum at de venter på at isen skal fryse nok til at den da plutselig skal tåle mer enn den gjorde i utgangspunktet når de kom henger jo ikke på greip. Om de så ventet i flere døgn så gir det ingen mening at isen nå plutselig er tykkere og mer solid enn den var i utgangspunktet, vannet har tross alt stått i iskaldt være helt urørt i gudene vet hvor lenge og likevel så brast isen. Men etter noen timer/dager med venting så var den plutselig tykkere og sterkere enn noen gang?
Og igjen, vi vet at White Walkers kan fryse vann. Vi har sett det i tidligere sesonger, det var vel riktignok bare en liten vannpytt men den frøs umiddelbart så fort en White Walker kom i nærheten og vi har sett Night King i denne episoden og i episoden "Hold The Door" hvor han beveger seg igjennom flammer og flammene slukker automatisk når han kommer som igjen tyder på at de utstråler mye kulde og sånn sett så hadde de jo muligheten til å fryse vannet raskt som ingenting.
Og igjen så gir det liten mening at Wights skulle ha noe problemer med vannet i utgangspunktet. De er allerede frosne, de er allerede døde osv.. Og de hadde tilsynelatende ingen utfordringer med vannet når det skulle festet kjetting rundt en drage som lå på bunnen av vannet.

Det er jo temmelig åpenbart at dette er spørsmål som vi aldri kommer til å få svar på. Eneste "logiske" svaret på alt dette må være at Night King er en "greenseer" akkurat som Bran og at han på en eller annen finurlig måte har klart å vite om Daenerys og dragene og hadde på et eller annet sinnssykt vis klart å planlegge det hele for å få seg en drage. På den måten så gir det mening at de aldri viser interesse av å drepe følget når de ute på vannet, og sånn sett gir det også mening at de har med seg disse isspydene som vi vel aldri har sett før og på den måten gir det også mening at et lite følge med noen få Wights og en White Walker tilfeldigvis stråler rundt alene, hvorpå en av Wights'ene helt uforståelig ikke forsvinner når Jon dreper the White Walker.
Problemet med denne teorien og om det viser seg å stemme er at jo hele komplottet til Nights King virker alt for på viddene i seg selv og det er egentlig fryktelig lite med hans oppførsel så langt i serien som vitner om at han skal ha slike evner. Med mindre det skjedde noe når han klarte å berøre Bran som har gitt han nye krefter som han ikke har hatt tidligere. Men hvem vet.
Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes sesongen begynte bra, men den siste episoden nå var noe fullstendig ræl. Jeg hadde ikke klart å se for meg den skulle være så elendig, og så full av plot holes, egentlig. RamGuy har nevnt mye, men i denne episoden var det virkelig ingenting som stemte. Jeg klarte ikke å bry meg det døyt om actionsekvensene, siden hele den møkkaplanen til Jon og gjengen overskygga alt.

Nei, altså. Jeg er så oppgitt. Dette var alt det GoT ikke skulle være.

(Lurer også på hvem vi så døde. Ser ikke ut til at noen har noen gode svar enda. Søppel.)

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Trolig ligger forklaringen i antall døde og det magiske i muren. Dette blir egentlig godt forklart i tekst men visuelt kan man fort tro at det bare er en mur. De døde råtner ikke så lenge de er i nærheten av "lederne" og ikke "drept" på nytt.

Tipper vi får en god forklaring etter hvert.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er naturlig  at tempoet øker og vi får litt mer action, når serien nærmer seg sine siste episoder.

Noen velger å henge seg opp i detaljer som: "usansynlig at isen kan sprekke" "hvor rask er en due" "kjettinger nord for muren", og lar dette ødelegge helhetsintrykket deres. Jaja, synd for dere. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er naturlig  at tempoet øker og vi får litt mer action, når serien nærmer seg sine siste episoder.

Noen velger å henge seg opp i detaljer som: "usansynlig at isen kan sprekke" "hvor rask er en due" "kjettinger nord for muren", og lar dette ødelegge helhetsintrykket deres. Jaja, synd for dere. :)

Tempo og action er greit, men det hjelper lite når all logikk forsvinner samtidig. At de kuttet reisetid i de fire første episodene gjorde meg fint lite. Planen til Jon derimot? Den er søppel:

1) De skal kidnappe en død mann, midt uti verste isødet, ifra en gigantisk hær av døde.

2) Tilfeldigvis sender de ut et slags A-team for å gjøre dette.

3) Hvorfor skal de gjøre dette? For å overbevise gale Cersei om... jeg vet ikke? At de må ta seg en midlertidig våpenhvile? Det gagner ikke Cersei i det hele tatt.

4) Jon er idiot som vanlig, og skal kjempe mot alt og alle..fordi...derfor.

5) Gendry LØPER hele veien tilbake til veggen.

Så. Hurra. Nå har de på mirakuløst vis en død mann de kan seile til Kings Landing. De måtte bare ofre en drage og en prest.

Endret av afterall
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at det er mulig å gjøre så mange åpenbare feil i en episode. Når vanlige seere klarer å finne haugevis av feil, så skulle man tro at de som lager serien finner de. Hadde egentlig lyst på mer action i GoT tidligere, men ikke når det går så kraftig ut over kvaliteten. Denne episoden var en fryktelig klisjé. Klarer liksom ikke å nyte det når plottet ikke henger på greip. På toppen av det hele klarer de å slippe ut episoden lenge før den skulle kommet ut, sånn at jeg og mange andre fikk vite om Viserions død lenge før vi så episoden. 

Og hva i alle dager skjer forresten i Winterfell? Arya, som var en av mine favorittkarakterer, har plutselig blitt en parodi av seg selv. Føler hele Winterfell-plottet, som jeg alltid har likt, har blitt en ny Dorne/High Sparrow-greie. 

Tror forøvrig det kommer til å være utrolig mange uløste tråder før serien avsluttes neste år. Tror mange storylines rett og slett kommer til å dø ut. Alt for mange karakterer de har bygget historier rundt. De har knapt satt fokus på Bran denne sesongen, det ville vært tidenes mest bortkastede storyline om han ikke får en viktig rolle i den siste sesongen.

Når det er sagt: Jeg synes fortsatt GoT er veldig spennende og underholdende, men de må virkelig skjerpe seg om de ikke skal ta en Dexter i neste sesong.

Endret av Momspaghetti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten-moderatormelding:

Vi har nå fått noen rapporter ang. spoilers i denne tråden. Noen mener at subjektive meninger om en episode eller hendelse er en spoiler, selv når innlegget ikke inneholder detaljer fra episoden overhodet.

At en person sier sin begeistring (eller det motsatte) om en episode er ikke en spoiler, med mindre personen også skriver detaljer fra episoden. Meninger er subjektive og spesifikt til den enkelte person. Hvis du har de samme meningene som en annen, er en risiko du må ta i en sånn tråd.

Så, dette er ikke en spoiler: "Dette var en bra episode!"

Dette er en spoiler: "Dette var en bra episode! Spesielt når Dany hadde sex med spøkelset til Joffrey!"

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...