Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!

Anbefalte innlegg

Slenger meg på lovprisingen av episoden. Tror det er den mest spennende slagscenen jeg har sett noen gang, siden jeg aldri har opplevd å heie omtrent like mye på begge sider.

Hadde samme opplevelsen ;) Martin har vel sagt at han ikke vil lage èndimensjonale karakterer man enten elsker eller hater totalt, men gjerne en blanding :p

Hadde dragen angrepet fra andre siden, så hadde den tatt ut alle troppene i et sveip, men det hadde nok blitt kjedelig

og vi får vite tidligere at de sliter med mat og her brenner de opp masse mat, alt for at de skal lage en spektakulær scene

Det slo meg også. De kunne jo enkelt ha tatt maten selv og ungått å drepe alle hestene også (mennesker driter vi i)

Og igjen: Jeg tviler på at Jaime faktisk er død. Bronn hadde på seg lær og kan nok redde ham. Eventuelt om han blir plukket opp av styrkene til Dany - og Jaime og Bronn så blir byttet mot Dorne og Greyjoy- damene f.eks. Enten det, eller tom. blir med på korstoget mot Night King.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde dragen angrepet fra andre siden, så hadde den tatt ut alle troppene i et sveip, men det hadde nok blitt kjedelig

og vi får vite tidligere at de sliter med mat og her brenner de opp masse mat, alt for at de skal lage en spektakulær scene

Det slo meg også. De kunne jo enkelt ha tatt maten selv og ungått å drepe alle hestene også (mennesker driter vi i)

Og igjen: Jeg tviler på at Jaime faktisk er død. Bronn hadde på seg lær og kan nok redde ham. Eventuelt om han blir plukket opp av styrkene til Dany - og Jaime og Bronn så blir byttet mot Dorne og Greyjoy- damene f.eks. Enten det, eller tom. blir med på korstoget mot Night King.

Tenkte litt på dette selv. Men har ikke Dany og gjengen med seg mat? Ville vel ikke holdt seg særlig mobile om de tok med hele forsyningstoget til Jamie. Resten av Lannister armeen vil nå være uten mat og i samme posisjon som The Unsullied. Men regner med at Dany hooker opp med dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Her det noe jeg ikke har forstått. Var Jamie og gjengen virkelig så nært dragonstone? Spaserte ikke bare Tyrion bort ditt egentlig?

Eller hoppa vi litt fram i tid? Hjelp

På de 4 episodene som har vært, har det gått noe sånn som minst 2 måneder.

Så ja, det hoppes mye frem i tid.

Lenke til kommentar

Nå har visst hackere klart å lekke manuset til GoT også. Hva er egentlig poenget? Å ødelegge alle overraskelsene for seg selv før man ser episodene?

Poenget er å vise at de mener alvor i truslene sine. De ba om penger for ikke å gjøre det. Ingen betaler. Hvis du da ikke viser at du er villig til å gjennomføre det du truer med så blir du for alltid tannløs.
Lenke til kommentar

Fet avslutning på episoden, men den slår ikke Battle of the Bastards, imo.

For min del så var den det på noen områder. Her var det tvil om hvem man faktisk heiet på og egentlig ønsket man at alle hovedroller holdt seg i live (inkludert Drogon). Begge kjørte litt den stilen med et langt klipp som følger en person i kaoset og slikt og begge ga en skikkelig krigsfølelse. Men så er det noe med Drogon som setter fyr på alle, og Dothraki som står på hestene og skyter med pil-og-bue som gjør at den scenen var råere til tider.

Battle of the Bastards hadde jo den fordelen med den følelsesmessige investeringen i Jon mot Ramsay.

Personlig så tror jeg denne fighten og Battle of the Bastards havner på delt andreplass over krigsscener. På førsteplass har jeg fortsatt en knapp på Hardhome. Fantastisk episode.

Skal sies at resten av denne episoden var veldig bra også og gjør at Spoils of War blir en av mine favorittepisoder gjennom hele serien.

Lenke til kommentar

Det har plaget meg hvorfor de til vanlig så slue Jaime og Cersei ville brukt et våpen som impliserte dem. Det åpenbare ville vært å bruke en billig dolk.

Men det vil jo også bety at Joffrey visste om hva Bran så, og jeg fikk aldri inntrykk av at han forstod forholdet mellom Cersei og Jaime. Hvis Joffrey ikke visste om dette, hvorfor skulle han ville ha Bran drept?

Når det er sagt tenker jeg det var overdrevent av Jaime å dytte Bran ut av vinduet til å begynne med. Det er ikke som om hans forhold til Cersei var totalt ukjent og såvidt jeg har forstått var det en del rykter som gikk. Hvor mye til eller fra ville det egentlig vært om Bran snakket om det også?

Lenke til kommentar

Lillefinger er utelukket?

Han har jo hatt en fingee i spillet lenge, og selv om han sier at tyrion eide kniven sist, blir vel dette aldri bekreftet av tyrion selv. Så det blir jo bare lillefinger sitt ord Starks tror blindt på, men han har jo tross alt løyet tidligere, hvorfor ikke nå?

Lenke til kommentar

Endelig fått sett episoden, og jeg må bare stemme i med alle andre og si: Wow! Dette var heftige saker. Mye av episoden og det man tenker på i ettertid preges selvfølgelig av slaget (som var meget flott utført, selv om jeg - i likhet med Spartapus - reagerte litt på at dothrakienes rytterhær skulle klare å slå igjennom Lannisternes og Tyrellenes skjoldmur, men det er detaljer). Tror det er første gang jeg har sett et slag der jeg ikke har ønsket at noen sentrale karakterer skulle dø. Mest redd var jeg for Bronn, som jeg trodde hadde sine dager talte da han forlangte mer i begynnelsen av episoden og når han ble sendt bort av Jaime. Bronn er og blir en av seriens mest herlige karakterer (måten han bryter ut i latter av navnet til Dickon på er kostelig). Ble også litt rørt av Tyrions kommentarer om Jaime "Don't do it you fool". Tror nok Bronn og Jaime dør, men kanskje det skjer noe mer med Jaime - når man ser han synke minner en del om scenen der Bran faller fra tårnet etter at Jaime dytter ham.

Ellers var jo episoden ganske fornøyelig før dette også: Jaime og Bronns samtale i starten, Aryas hjemkomst til Winterfell og hvordan hun lurte de to vaktene (hvorfor er vakter ofte så dumme?), kampen mellom Arya og Brienne (Aryas kommentar "No one" om hvem som hadde trent henne var koselig, men hun kunne ha nevnt Syrio..), Mark Gatiss som bankmann i samtale med Cercei, og alt som skjer på Dragonstone. Davos er og blir seriens nest mest herlige karakter etter Bronn, og både hans kommentar om Jons interesse i Dany og da han rettet språket til Jon, er gullkorn. Og til slutt "gjenforeningen" mellom Jon og Theon. Jon burde i hvert fall ha slått til Theon...

Hvis serien fortsetter som dette, begynner jeg å lure på om den vil gå forbi The Wire som min favorittserie noen sinne.

Lenke til kommentar

Lillefinger er utelukket?

Han har jo hatt en fingee i spillet lenge, og selv om han sier at tyrion eide kniven sist, blir vel dette aldri bekreftet av tyrion selv. Så det blir jo bare lillefinger sitt ord Starks tror blindt på, men han har jo tross alt løyet tidligere, hvorfor ikke nå?

Han heter IKKE Lillefinger!!!

Lenke til kommentar

Fet avslutning på episoden, men den slår ikke Battle of the Bastards, imo.

For min del så var den det på noen områder. Her var det tvil om hvem man faktisk heiet på og egentlig ønsket man at alle hovedroller holdt seg i live (inkludert Drogon). Begge kjørte litt den stilen med et langt klipp som følger en person i kaoset og slikt og begge ga en skikkelig krigsfølelse. Men så er det noe med Drogon som setter fyr på alle, og Dothraki som står på hestene og skyter med pil-og-bue som gjør at den scenen var råere til tider.

Battle of the Bastards hadde jo den fordelen med den følelsesmessige investeringen i Jon mot Ramsay.

Personlig så tror jeg denne fighten og Battle of the Bastards havner på delt andreplass over krigsscener. På førsteplass har jeg fortsatt en knapp på Hardhome. Fantastisk episode.

Skal sies at resten av denne episoden var veldig bra også og gjør at Spoils of War blir en av mine favorittepisoder gjennom hele serien.

Jeg vet ikke. Du har helt sikkert rett mtp det følelsesmessige aspektet ved Jon og Ramsay. Nå skal jeg ikke påberope meg store slagkunnskaper eller lignende, men jeg føler koregrafien i Battle of the Bastards var bedre. Full kaos på slagmarken, piler fra begge sider og døde. Mandagens slag ble litt for Hollywood etter min mening. Nå mener jeg ikke at slaget var dårlig, tvert imot, men Battle of the Bastards var bedre. 

EDIT: Til "The Spoils of Wars"-forsvar var kampen et "bakholdsangrep" og ikke en planlagt kamp.

Endret av Darkbuster
Lenke til kommentar

Sadistiske hbo :p

Kan da ikke bare avslutte episoden sånn...

Som eit lite apropos så er det slike episoder som gjer at eg så langt det er mulig prøver å unngå å både sjå på speletida på episoda og å sjå på klokka undervegs i episoda.

Denne sluttscena hadde ikkje fungert på samme måte for meg dersom eg satt å fylte med speletida og såg at Jamie sank mot bunnen etter berre 50 min speletid, då hadde eg nærmast forventa at det skulle skje noke meir dei siste 10 minutta av timen.

Jeg har som mange andre ingen tro på at Jaime døde. Hvis han døde ville det blitt gjort noe mer ut av, som en spektakulær scene der han blir grillet i slow motion eller revet i stykker av dragen. I stedet gikk man for en klassisk "er han død?"-cliffhanger, som er nærmest en garanti for at det er han ikke.

Støtter meg til dette. Sjølv om GoT prøver å distansere seg frå vanlige klisjear ved å påstå at kven som helst kan dø, så stemmer dette berre delvis.

Om dei vil drepe Jamie på denne måten for å vise at dei ikkje driv med cliffhangers så vil det uansett berre danne grobotn tvil om han er død eller ikkje.

Også i GoT er regelen lik som i vanlig TV, er ikkje karakteren vist død på skjermen så er han heller ikkje død.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...