Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!

Anbefalte innlegg

Aldri skjønt Tommen hatet. Tommen er en naiv gutt som blir brukt i et maktspill. Syns skuespilleren har gjort en bra jobb med å portrettere han. Er jeg trist for han er død? Nei. Er jeg glad for at han er død? Nei.Men for meg har han ikke vært et irritasjons monument, som han har vært for mange andre tydeligvis. 

Jeg trodde "hatet" mot Tommen gikk mot at karakteren var så naiv og at man håpet at han skulle bli mer moden/voksen sånn at ikke alt i Kings Landing gikk i dass. Jeg synes Tommen var perfekt som Tommen, om du skjønner hva jeg mener. En gutt som blir manupulert av de rundt seg og som oppfører seg akkurat slik som han skal gjøre med tanke på storyen.

Noe helt annet enn hvordan f.eks. Ellaria (S05-06) og Sand Snakes er. De karakterene skjønner jeg ikke, og jeg forstår ikke hvorfor karakterene gjør de valgene de gjør. Det virker ikke som de er ekte karakterer. Tommen var aldri opplært til å bli konge, er ung (usikker på hvor ung han er i tv-serien 16-18?) og har mektige personer rundt han som har en egen agenda. Valgene til Tommen er dermed helt naturlige og han føles ekte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plottet inneholder massevis av karakterer som blir manipulert, brukt osv. Det er en stor del av spillet. Og de som gjør det best kommer seg jo åpenbart langt. Tommen spiller altså en naiv ungdom uten forutsetninger, politiske kontakter eller reell makt til å styre. Følgelig prøver alle å styre ham, fordi alle i utgangspunktet respekterer at kongens status er viktig uavhengig av hvem han er. Og det ser ut som om de religiøse vinner før Cercei går lei og slår sjakkbrettet av bordet.

At du opplever dette som kjedelig er veldig rart. Og du svarer heller ikke på spørsmålet mitt om hvordan det kunne vært løst bedre. "Det er kjedelig" er ikke et veldig bra svar, men argumentasjon på et nivå jeg forventer fra datteren min om et par års tid. Du driver rett og slett med subjektiv synsing uten evne til å objektivt gjøre rede for synet ditt.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg argumentere for synet "jeg syntes dette er kjedelig"? Hva tror du det vil oppnå?

Hvis ikke du forstår mitt syn, så betyr jo det ingenting for meg.

Hvorfor betyr det så mye for deg? Tror du virkelig du kommer til å endre mitt syn? Tror du at du ved å forklare hvorfor Tommen er kjedelig så vil jeg plutselig syntes han er superinteressant?

Ærlig talt, finn deg en hobby!

Lenke til kommentar

Det er så rart å si at Tommen ødelegger historien fordi han ikke er..... badass? når hele historien denne sesonger sentrerer rundt Tommen. Tommen ER historien.

Med mindre man mener at historien er dårlig/kjedelig da. Og hvis man kommer til det punktet er vel det eneste svaret "meh, tough shit".

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

ødelegger plottet.

Jeg syntes han er helt essensiell for plottet. Hadde han ikke vært en svak konge, så hadde (trolig) ikke high sparrow fått den makten han fikk og muligheten til å gjøre det han gjorde, og dermed satt i gang den kjedereaksjonen som førte frem til "the mad queen". Joffrey hadde nok håndtert det veldig annerledes, og vi kan spekulere i hva som hadde skjedd om han fremdeles satt på tronen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke snakk om rett, hvis du syntes en historie er kjedelig så er det smak og behag. Problemet er at du har lagt skylden for denne kjedelig historien på en karakter (slik jeg oppfatter deg), og fremsetter påstanden om at denne karakteren ødelegger plottet uten å forklare dette på noen god måte, om i det hele tatt. Hadde du gjort dette hadde det vært enklere å forstå hvorfor du mener som du gjør, og vi hadde mest sannsynlig tenkt "å h*n syntes det er kjedelig, ja ja, ingenting å diskutere her".

Lenke til kommentar

Tommen er en dott. Dette gjør at plottet stopper opp. Hele poenget med en Konge er at han skal kontrollere ting! I stedet skjer alt uten at han får beskjed eller kan gjøre noe med det. Ja, dette fører til religion-plottet, selv om det i utgangspunktet var Cersei sin feil. Dette gjør at jeg kjeder livet av meg, siden religion-plottet er dritkjedelig og Tyrell-plottet sto stille og ventet på religion-plottet.

Now Tom with the weather! 

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Det må da være lov til å mislike karakteren fordi han er kjedelig?

Såklart. Men da må man også tenke på at slik Tommen framstår er slik serieskaperne vil. Det er lov å mislike Tommen i serien akkurat slik man ville mislikt han på ordentlig.

Det folk er uenig i er at han er en dårlig karakter/dårlig skrevet.

Lenke til kommentar

Så for å få lov til å syntes noe, så må man tenke akkurat slik du tenker...?

Ja selvfølgelig og man må få lov til å diskutere det. Du har jo selvsagt lov til å ha dine meninger akkurat som oss andre :)
Diskusjon.no hadde vært ekstremt kjedelig vis alle bare skrev meningen sin og vi aldri stilte spørsmål, argumenterte for oss og diskuterte.
Lenke til kommentar

Popup: We notice that you're currently watching $SHOW. Please note that our deal with $PUBLISHER ends on $DATE, and $SHOW will not be accessible from that date. If you watch $NUM episodes every day until then, you should be finished before $DATE.

Hvor vanskelig er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...