Spartapus Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Kan skrive under på at tarmer er solide. Jeg grillet grisetarmer en dag og selv etter de var godt stekt så var de ekstremt vanskelige å tygge. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Det er bare fem vitale organer. Hjernen, hjertet, lungen(e, men du trenger bare en), lever og nyre(r, men nok en gang trenger du bare en). men det er jo off topic. Hvis tarmene ikke lenger regnes som vitale organer, er det fordi moderne teknologi har gjort det mulig å klare seg delvis uten dem. Men i fortiden, og i Aryas verden, er de helt klart vitale. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Hadde det vært helt hollywood så hadde Jon klart å plukke opp Rickon sekunder før pilen treffer han. I tillegg så hadde vel også Wun Wun overled alle pilene. Det er også begrenset hvor mange karakterer de kan drepe da, før den delen av plottet står helt uten hovedkarakterer. Av de som var med i hovedslaget så døde vel 4/7 av de navngitte karakterene. (Rickon, Ramsay, Wun Wun, Smalljon Umber, Jon, Davos, Tormund). Av de som ikke var med har vi Sansa, Melisandre, Lyanna Mormont (?), Littlefinger. Poenget er at de tre "heltene" i kampen overlevde helt utrolig nok av flere tusen krigere som opprinnelig var med på den siden av slaget. Jon alene overlevde utallige regnskurer av piler. Og så rir forsterkningene overraskende inn bare øyeblikk før katastrofen. Det er så ekstremt Hollywood at jeg bare ble irritert. Rickon var en sidekarakter. Han har knapt vært på skjermen. Hele greia har blitt så klisjefylt (orker ikke engang nevne Arya som overlevde flere knivstikk, selv etter å ha badet i råttent vann). Jeg vet ikke helt om samtalen med Melisandre kvelden før slaget kaster litt lys på dette. Hun sier at Lord of Light gav henne styrke der og da slik at Jon kunne vende tilbake..hvordan dette manifesterer seg i Jon og evnen til å ungå å bli truffet av piler,hester og tjo og hei kan man bare spekulere i selvsagt. Følte det var så mye fokus på hvor mange ganger Jon unngikk å bli fatalt truffet av noe som helst under slaget. Det forklarer jo selvsagt ikke hvordan de andre er så heldige da Hvem skal man hate nå? Euron Greyjoy? Mange nevner forøvrig at det er litt klisje at Jon overlevde på den måten han gjorde, bare jeg som tenker at en som faktisk ble brakt tilbake i livet av en gud, kanskje har gudens beskyttelse i en kamp? Ja, det går litt utenom de "vanlige" reglene i dette universet, som er at alle dør hardt og brutalt når de burde dø hardt og brutalt. Men vi har ikke hatt så mange gjennoppstandelser i denne serien, så etter min mening blir det vondt å sammenligne Jon med alle andre. Mine tanker =) I og med at kameraføringen var såpass tydelig fokusert på nettopp dette, og samtalen med Melisandre. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Det er bare fem vitale organer. Hjernen, hjertet, lungen(e, men du trenger bare en), lever og nyre(r, men nok en gang trenger du bare en). men det er jo off topic. Hvis tarmene ikke lenger regnes som vitale organer, er det fordi moderne teknologi har gjort det mulig å klare seg delvis uten dem. Men i fortiden, og i Aryas verden, er de helt klart vitale. I klassisk gresk medisin er det to vitale organer til: Galleblæren og milten. Hvorfor insisterer du på å ha rett når du åpenbart ikke vet hva du prater om? Vitale organer er et uttrykk som faktisk har en definisjon. Du kan dø av blodtap uansett hvor du blir stukket. I teorien kan du dø av et papirkutt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 (endret) Hvorfor insisterer du på å ha rett når det er åpenbart hva jeg mener, og du til og med selv innrømmer at flisespikkeriet er off topic? Det er nytt for meg hvis vi har et medisinsk tradisjonelt begrep som het "vitale organer", men som ikke-medisiner på et ikke-medisinsk forum er jeg heller ikke bundet av slikt. De fleste organene er da vitterlig "vitale" i ordets brede forstand, og det var det jeg mente. Hvis jeg åpenbart ikke vet hva jeg snakker om er det jo ikke åpenbart for meg at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Greit å opplyse om faglig sjargong, men jekk deg ned eller la det ligge. Spar den tonen til jeg fortsetter å nekte mot bedre vitende. Dessuten kjekt om man kunne backe opp slik kunnskap med kilder. Jeg synes det er interessant, har googlet litt rundt etter noe som støtter det du sier, men så langt har jeg bare funnet bredere bruk av begrepet. Endret 21. juni 2016 av Isbilen 6 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Uansett, å bli knivstukket flere ganger i magen innebærer at tarmer naturligvis vil bli rammet. Så fleksible og sterke er de ikke at de bare spretter unna en forholdsvis lang kniv som kjøres hele veien inn flere ganger. For ikke å snakke om infeksjon utenfra i ettertid med all møkka som kom inn med vannet, det skitne knivbladet, osv. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Jammen herregud da, det er ingen realitetserie. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Hvorfor insisterer du på å ha rett når det er åpenbart hva jeg mener, og du til og med selv innrømmer at flisespikkeriet er off topic? Det er nytt for meg hvis vi har et medisinsk tradisjonelt begrep som het "vitale organer", men som ikke-medisiner på et ikke-medisinsk forum er jeg heller ikke bundet av slikt. De fleste organene er da vitterlig "vitale" i ordets brede forstand, og det var det jeg mente. Hvis jeg åpenbart ikke vet hva jeg snakker om er det jo ikke åpenbart for meg at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Greit å opplyse om faglig sjargong, men jekk deg ned eller la det ligge. Spar den tonen til jeg fortsetter å nekte mot bedre vitende. Dessuten kjekt om man kunne backe opp slik kunnskap med kilder. Jeg synes det er interessant, har googlet litt rundt etter noe som støtter det du sier, men så langt har jeg bare funnet bredere bruk av begrepet. Ingen vits å fortsette diskusjonen. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Saklige diskusjoner her nå folkens..... Sitter enda og er skuffet over at Jon gikk på Ramsay sin plan. Åsså så lett.... Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Jammen herregud da, det er ingen realitetserie. Men Robert døde av skadene etter å ha blitt angrepet av et vilsvin, The Hound var klart svekket nettopp pga en infeksjon etter å ha blitt bitt og den største badass-en i serien Khal Drago ble også klart svekket av en infeksjon (selv om heksa hjalp litt der). Areo Hotah døde av et knivstikk i ryggen, Doran Martell ble knivstukket en gang i brystet og Roose Bolton døde også av et eneste knivstikk i brystet. Det er helt greit at serien kan være urealistisk, men basert på tidligere ting som har skjedd i serien så var Arya-situasjonen utrolig ukonsekvent. Og det er problemet for meg. Når store voksne menn dør rett om etter å fått en kniv i ryggen, og like store menn får livstruende infeksjoner, så blir det rart at lille Arya uten store problemer overlevde en slashing, to knivstikk med påfølgende tvisting for så å ikke få noen infeksjoner da hun svømte i en kanal og slo opp stinga. Dette skjer heldigvis svært sjeldent, og jeg har hengt meg alt for mye opp i akkurat denne situasjonen. Mye pga jeg forventet noe helt annet. Saklige diskusjoner her nå folkens..... Sitter enda og er skuffet over at Jon gikk på Ramsay sin plan. Åsså så lett.... Jon var dum ja, spesielt med tanke på at Sansa sa det til han kvelden før at noe slikt ville skje .Og Jon mente hun var "captain obvious". Mulig Jon sin dømmekraft er dårligere enn den var før fordi han døde, han virker jo deprimert for tiden og var klar på at han ikke bryr seg om det store bildet lengre da han stakk fra Night Watch. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 (endret) Saklige diskusjoner her nå folkens..... Sitter enda og er skuffet over at Jon gikk på Ramsay sin plan. Åsså så lett.... Ja, helt utrolig at det skjedde...Han fikk jo et klart forvarsel på at noe sånt kunne komme til å skje og han ofret trolig 50% til 80% av hæren sin når han gikk til kamp på den måten. Når det gjelder Arya så kan det hele ha en sammenheng med at hun kanskje har levd i en fantasi-verden... Ser man på sluttresultatet der hun ser ut til å ikke ha noen sår i det hele tatt når hun går ut av tempelet kan det godt være at mye av dette faktisk var ilusjoner og andre ting som skjedde som en del av treningen i tempelet. Endret 21. juni 2016 av Malvado Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Nå skal det jo sies at det ikke var Jon, men Davos som beordret angrepet. Riktignok pga at Jon ble lurt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Mye av poenget med hele den greia var vel at Sansa har noe å fare med selv. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Nå skal det jo sies at det ikke var Jon, men Davos som beordret angrepet. Riktignok pga at Jon ble lurt. Og heldigvis. Hadde han ventet tre sekunder til hadde det vært en jævlig kort episode... Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Kanskje tanken bak Jons mangel på taktikk er at det passer bedre med hans karakter å være styrt av følelser enn å være en kjølig taktiker? Det ville ikke ha vært veldig likt Jon å forholde seg i ro selv om Rickon ble drept på denne måten kun for å få en taktisk fordel. Uansett så blir konklusjonen at Jon er en elendig hærfører, og min spekulasjon er at han vil innse det selv og gi lederskapet til noen som er mer skikket. I og med Sansa nå er den mest aktuelle Stark-arvingen, skal man ikke se bort fra at Petyr kan komme til å spille en større rolle. Jeg kan også spekulere i at forsterkningene bevisst ankom på et sent tidspunkt i kampen, slik at Jons fraksjon vil ha et svakere utgangspunkt i forhandlingene når tomrommet etter Bolton skal fylles. 1 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Nå var vel Jon "beskyttet" av gudene, og det var vel også en spådom om at de skulle vinne det slaget? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Det et kun én Gud, hedning. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Westeros snuser på monoteisme. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Det et kun én Gud, hedning. Thor Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Må si at den kampen mellom jon og ramsay var temmelig patetisk og se på. Hvorfor i helvete hadde ikke det store trollet med seg et digert skjold og et jævla digert tre som våpen? Han kunne jo enkelt ta de alle alene.. Men istede sto han der uten noen våpen og slo seg rundt som om det var en veps som svevet rundt han. xD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå