The Doctor Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 White walkers tror jeg det het? Så lettskremt som jeg er, gjemte jeg meg godt under dyna klokken 4 i dag morges når jeg så begynnelsen på episoden. Uten noe som helst forhold til boken, kommer jeg definitivt til og følge med videre på denne serien. 1 Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Mer mystiske skapninger vil jeg tro. Er trossalt satt til en tid med drager og slikt, eller dragene er vel utdød? Derfor disse alve-lignende folkene(hu hvite som var hot), ikke lengre er i makten fordi de visstnok brukte dragene for å holde makten. Kan noe rette på dette? Ble litt usikker på den delen selv. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Men synes det ser interesant ut så håper på mere action àla de første 10miutter og ikke bare politisk drama i middelaldersetting, det er allefall ikke Fantasy for meg! Ikke for å ødelegge noen illusjoner, men kjernen i dette er fremdeles et dynastisk drama. Det er jo symptomatisk for fantasysjangerens lave status at folk tror man må smøre på med pompøse slagscener for at det skal være interessant (eller i det hele tatt kvalifisere som fantasy...). I de første par episodene er den politiske situasjonen nokså stabil (og i serieforstand skal man nå introdusere karakterer, store plotlines, og steder), så det gir ikke så mye mening å plutselig sende enorme arméer mot hverandre. Ikke overraskende kommer status quo til å forandre seg etter hvert. Mer mystiske skapninger vil jeg tro. Er trossalt satt til en tid med drager og slikt, eller dragene er vel utdød? Derfor disse alve-lignende folkene(hu hvite som var hot), ikke lengre er i makten fordi de visstnok brukte dragene for å holde makten. Kan noe rette på dette? Ble litt usikker på den delen selv. Litt vanskelig å rette på det uten å spoile. Men ja, sats på mystiske (og mytiske, for den saks skyld) skapninger. Targaryen-dynastiet (nå representert ved Daenerys og Viserys) er ikke alver, men har noe så kjedelig som gener for blondt hår (i bøkene har de sølvaktig hår, men ... details). Forfedrene deres brukte drager for å invadere Westeros og ta makten, men den siste dragen døde generasjoner tilbake. Så snart Targaryenene faktisk hadde tatt makten, var ikke dragene egentlig en viktig faktor for å beholde den - krig er dyrt, upraktisk, og folk dør. De syv kongerikene var uansett relativt autonome så lenge de fornyet troskapsløftene sine innimellom. Man får sikkert vite mer om hvorfor og hvordan Robert Baratheon tok tronen i en senere episode, så jeg nøyer meg med å si at det ikke hadde så mye med mangelen på drager å gjøre. Endret 19. april 2011 av Zealuu 1 Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Så det er lite sannsynlig at vi får se en levende drage i serien? Lenke til kommentar
slipten Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Første episode fikk gode 4.2 millioner seere, ikke dårlig det. for håpe det ikke faller for mye de neste ukene Winter is coming — back! Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Så det er lite sannsynlig at vi får se en levende drage i serien? Litt teit å spørre om sånt da, vent heller og se Winter is coming — back! Endret 19. april 2011 av ☭ FTW ☭ Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Så det er lite sannsynlig at vi får se en levende drage i serien? Extreme spoiler warning: Man får hilse på drager, de forstenede eggene Daenerys får i episode én er ikke nødvendigvis så veldig forstenede! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Moderatormelding Førstepost oppdatert! Alle spoilere skal i spoilertags! Gjelder ting fra bøkene som ikke er vist på TV i USA. Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Legg til det der i tittelen, hvis ikke kommer noen sikkert til å spoile et eller annet krazy som f.eks det som sikkert skjer på slutten av sesongen. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Da vet vi det (mtp. spoilere). Veldig kjekt at den har blitt fornyet allerede. Nå vet jeg generelt lite om TV-seertall på kabelkanaler i statene, men 4.2 millioner høres jo greit ut for første episode i en helt ny satsning (hvor middelalder- og fantasystemplene nok kan skremme bort en del potensielle tilskuere). Fikset litt på tittelen, så ikke noen snubler inn og spoiler de tre neste sesongene på side 17. Endret 19. april 2011 av Zealuu Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Så det er lite sannsynlig at vi får se en levende drage i serien? Litt teit å spørre om sånt da, vent heller og se Vel jeg var egentlig bare på jakt etter et ja eller nei. Og vet ikke helt om jeg vil lese den "Extreme spoiler warning:" fra @Osse-Mon Lenke til kommentar
Licht Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Litt mindre ekstrem spoiler: Ja, du får se drager. Lenke til kommentar
Chicharito Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Elsket første episode til denne serien, gleder meg til å se vidre på denne:) Fikk litt blod på tann og vurderer om jeg skal hive meg over bøkene, er de kommet i norsk versjon? eller er det best å skaffe de i engelsk? Har ingen problemer med å lese de på engelsk om det er best Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Jeg er ganske sikker på at de skal oversettes atm, men med tanke på hvor gode slutter det er på bøkene ville jeg bare ha lest dem på engelsk. Litt kjipt å sitte og vente på at de skal bli oversatt når du vet at bøkene alt er skrevet liksom. Lenke til kommentar
Schweigaard Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 De holder på å bli oversatt ja, men de bør absolutt leses på orginalspråket. Ser at HBO har godkjent sesong 2 for serien. Woop woop! Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Ja, det er planlagt oversettelse ser det ut som. Noen linket til den i bok-tråden om Song of Ice and Fire: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1262414&st=0 (har noen spoilere, men mest om bakgrunnshistorier og slikt). Om oversettelsen: http://www.vendetta.no/Vendetta/George_RR_Martin.html De som er skuffet over at Game of Thrones ikke er en fantasy action-serie med et nytt monster å drepe i hver episode, tror jeg nok kommer til å bli skuffet. Her trekker jeg frem The Wire igjen (verdens beste serie før Game of Thrones kom), som jeg ikke likte noe særlig etter første episode. Men ble overtalt til å fortsette, og oppdaget at det rolige tempoet ga en mye bedre dybde og innsikt i karakterene og handlingen. Game of Thrones har fått samme kritikk, at det går for sakte. Men selv første episoden av Game of Thrones var mye mer spennende enn første til The Wire, så dette lover bra. Dessuten vil jeg si at selv bøkene er langdryge. Spesielt kapitlene om Sansa handler mest om en ung kvinne/jente som vil bli voksen (mange som maser på henne om hun har fått mensen), gifte seg med drømmeprinsen, og leve blant adelen i slottet i sør. Men etterhvert viser det seg at mange at de viktigste hendelsene skjer i Sansa sine kapitler, spesielt når det gjelder å avsløre konspirasjoner. Sansa-kapitlene er også viktig i den grad at du ser hvordan den naive, jålete jenten takler den ekte verdenen hun blir kastet ut i , rått og brutalt (karakterutvikling). (Bitteliten spoiler) For, som med de fleste karakterene i Game of Thrones går det meste til helvete, og fort, for stakkars lille Sansa Her er et av mine favoritt-sitat fra en av bøkene, og som beskriver verdenen ganske bra (sagt av en Greyjoy, samme familie som Theon - han som ville avlive ulvevalpene i første episode): That was the way of this cold world, where men fished the sea and dug in the ground and died, whilst women brought forth short-lived children from beds of blood and pain. Mer bevis for norsk oversettelse: Fant en interessant filmsnutt hvor produsentene snakker om karakterene fra episode 1: http://www.youtube.com/watch?v=y7TgzsiWIuA Endret 19. april 2011 av Aurvan Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 http://io9.com/#!5793737/which-hbo-pilot-has-more-nudity-true-blood-or-game-of-thrones Gjennomgang av True Blood og Game of Thrones sine piloter om hvem som har flest nakenscener og sånt generelt. Vinnern? Game of Thrones. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Dumt at jeg ikke hører om bøkene før serien har startet, frykter at jeg ikke gidder å lese boken når jeg har sett serien og det å ikke se serien blir nok lite aktuelt.. Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Den avgjørelsen kan du heller ta på sesongavslutningene bIsk0p http://io9.com/#!5793737/which-hbo-pilot-has-more-nudity-true-blood-or-game-of-thrones Gjennomgang av True Blood og Game of Thrones sine piloter om hvem som har flest nakenscener og sånt generelt. Vinnern? Game of Thrones. Sikkert fordi True Blood er mer rettet mot kvinner. Lenke til kommentar
CThomassen Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Så første episode i går. Dette ser veldig lovende ut! Elsker middelalder/fantasy og når HBO gjør en storsatsning av dette så lover dette godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå