L4r5 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Man hvorfor knuste han fyren biller? De kan ikke vie så mye tid på den samtalen, uten å gi oss svar Poenget med samtalen var ikke hvorfor han fyren knuste biller. Men det fortalte hvorfor Tyrion har blitt som han har blitt. Det var han som fikk Tyrion til å studere folk og hvorfor de gjør som de gjør. Det la grunnlaget for hele Tyrions personlighet. 1 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Jeg veit nå ikke det. Lagt merke til at den godeste dragejenta vår har blitt mer og mer brutal? Og at han var den eneste som klarte å få hu til å roe ned slaktingen av folk? Så klart. Har også lagt merke til at hun sliter med å kontrollere dragene, og de er langt fra fullvoksne. Hva skjer når de er fullvoksne og ikke kan kontrolleres lengre? Er nok en del symbolikk der. Hun prøver å få mer og mer kontroll, men kan fort enda opp med å miste alt. Man hvorfor knuste han fyren biller?De kan ikke vie så mye tid på den samtalen, uten å gi oss svar Er nok en del symbolikk her også. Knuse biller, knuse hode. Han hadde vel et medfødt maktbehov som ble igjen selv etter at de finere hjernefunksjonene var dunket ut av ham. Kan være enda mer symbolikk ute og går. Theon er knust nå, selv om det ikke var hjernen som ble kappet av... Selv om han oppfører seg som om han er ødelagt vet vi ikke hva som foregår i hodet hans. Planlegger han hevn? Eller har han godtatt skjebnen sin? Til en viss grad har vi jo Arya også. Leste anmeldelsen på ign, og de spurte om latteren hennes er begynnelsen på en helt eller villain. I starten var hun selvsagt en av de snille, men det var lenge siden, og mye har skjedd. Kan Hound ha hatt mer innflytelse på henne enn vi vet? Og hva vil skje når hun og Sansa endelig møtes igjen? Endret 2. juni 2014 av Schreiber Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Jeg tok det som en foreshadowing til noe som skjer senere. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Håper på drager i neste episode. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Jo mer jeg tenker på det, jo mer irriterende er det at Oberyn ble drept av sin egen arroganse. Sååå kult med en som er så flink til å sloss at han klarer å ta The Mountain, og sååå fail når skallen din blir knust når du har vært så kjepphøy hele veien. Jeg håpet forresten at Oberyn skulle drepe han, og deretter gå bananas på Lannisterne som var ansvarlige for drapet på søsteren. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Latteren til Arya tok jeg som at hun latterliggjorde Doggen. Hvor skal han nå ta henne? Stakkars fyr. 5 Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Åh fy faen. Oberyns død tror jeg er det kvalmeste jeg har sett på TV på veldig mange år.Dette var mye verre enn trynet til Jeoffrey på dødsleiet, eller at den døde kroppen til Rob Stark ble båret rundt med ett påsydd ulvehode. Dette var bare tvers igjennom gørre ekkelt! Og reaksjonen til kona hans gjorde scenen enda verre. For en jævelig avslutning på episoden... Jeg gir ikke opp Tyrion, men det irriterer meg grenseløst at Oberyn ikke bare finisha The Mountain når han hadde sjansen. Han ble drept av egen arroganse. Men jeg hadde litt sansen for den karakteren. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Egen arroganse er en vanlig dødsårsak på Westeros. 2 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Man hvorfor knuste han fyren biller? De kan ikke vie så mye tid på den samtalen, uten å gi oss svar Jo, det kalles å etterlate noe til tolkning. Enten kan du se det i sammenheng med Oberyns skjebne (noe jeg personlig ikke tror da det blir et litt vel langt "trekk", kom flere "bedre" hint på det som kom til å skje), eller så kan du f.eks se det på som at Tyrion, som er i en liv eller død-situasjon, minnes at det poengløse og brutale ved å ta liv. Bytt ut billene med mennesker, og fetteren med f.eks Joffrey, Saddam Hussein, en eller annen særing som tar liv for hvilken som helst grunn, og du kan fort trekke paralleller til alt dritten som skker i det virkelige liv også. Biller blir sett på som verdiløse (lik en fattig bonde i GoT-universet, eller en fattig afrikaner for oss rike vestlige i den virkelige verden). Det er sikkert utallige tolkninger å trekke fra den historien, og det er hele sjarmen med "åpen slutt". Eller: G.R.R Martin er den "enkle gutten" med steinen, og billene er karakterene hans (og lesernes "uskyld"). Edit: Men først og fremst viser det oss at Tyrion selv er klar over at han ikke er herre over sin skjebne, og at han har mye tid til å fundere og tenke på hvor skjørt og simpelt alt er. Kanskje identifiserer han seg med billene også og deres skjebne, da de har til felles at en tanketom jævel har steinen i hånda Endret 2. juni 2014 av Snurreleif 2 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Latteren til Arya tok jeg som at hun latterliggjorde Doggen. Hvor skal han nå ta henne? Stakkars fyr. Samme her, det går opp for henne hvor latterlig unødvendig alt det som har skjedd egentlig var, og at The Hound endelig ikke virker å ha "kontroll" over situasjonen. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Åh fy faen. Oberyns død tror jeg er det kvalmeste jeg har sett på TV på veldig mange år. Dette var mye verre enn trynet til Jeoffrey på dødsleiet, eller at den døde kroppen til Rob Stark ble båret rundt med ett påsydd ulvehode. Dette var bare tvers igjennom gørre ekkelt! Og reaksjonen til kona hans gjorde scenen enda verre. For en jævelig avslutning på episoden... Jeg gir ikke opp Tyrion, men det irriterer meg grenseløst at Oberyn ikke bare finisha The Mountain når han hadde sjansen. Han ble drept av egen arroganse. Men jeg hadde litt sansen for den karakteren. This! For en brutalt sørgelig episode.. Ble i noe dårlig humør etterpå, og det blir jeg sjelden/aldri.. Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Det jeg la merke til var at Tyrion lot billen leve. 1 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Jo mer jeg tenker på det, jo mer irriterende er det at Oberyn ble drept av sin egen arroganse. Sååå kult med en som er så flink til å sloss at han klarer å ta The Mountain, og sååå fail når skallen din blir knust når du har vært så kjepphøy hele veien. Jeg håpet forresten at Oberyn skulle drepe han, og deretter gå bananas på Lannisterne som var ansvarlige for drapet på søsteren. Hvor ofte ser man ikke at "badguyen" dominerer protagonisten for så å tape pga noe slikt? The tables were turned, og jo mer irriterte folk er jo merkeligere synes jeg det er om de ikke ser linken med utallige "good guys" seire. Også morsomt at vi fikk en slags "Sword vs Gun-fight" hvor badguyen er den som kommer unna til slutt. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Det jeg la merke til var at Tyrion lot billen leve.Vanskelig å ikke legge merke til det Men det hadde vært merkelig om en som sitter og undrer på hva målet er å drepe en stakkarslig bille skulle gjøre det selv i neste åndedrett, spesielt med tanke på at han er klar over at hans nok er på vei mot slutten. Ingenting som gjør deg klar over livets verdi som sårbarhet. Karakterbygging av ypperste klasse, scenene til Dinklage og Waldau er en høydare hver episode nå. Og nå som Sansa endelig begynner å få fremgang i sin karakterutvikling så kan jo faktisk scenene med henne bli et høydepunkt også. Og som Lars nevnte tidligere, Daenerys. Endret 2. juni 2014 av Snurreleif Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Jeg tok det som en foreshadowing til noe som skjer senere. Ikke så rart når det er bare er to episoder igjen av sesongen. "Senere" er nok enten neste episode eller finalen. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Jo mer jeg tenker på det, jo mer irriterende er det at Oberyn ble drept av sin egen arroganse. Sååå kult med en som er så flink til å sloss at han klarer å ta The Mountain, og sååå fail når skallen din blir knust når du har vært så kjepphøy hele veien. Jeg håpet forresten at Oberyn skulle drepe han, og deretter gå bananas på Lannisterne som var ansvarlige for drapet på søsteren.Hvor ofte ser man ikke at "badguyen" dominerer protagonisten for så å tape pga noe slikt?The tables were turned, og jo mer irriterte folk er jo merkeligere synes jeg det er om de ikke ser linken med utallige "good guys" seire. Også morsomt at vi fikk en slags "Sword vs Gun-fight" hvor badguyen er den som kommer unna til slutt. Irriterende, som kjipt at han jeg heiet på ikke vant da han kom så nærme, ikke at det var "sjukt usannsynlig at han tapte da han var så nærme å vinne". Endret 2. juni 2014 av knipsolini Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Latteren til Arya tok jeg som at hun latterliggjorde Doggen. Hvor skal han nå ta henne? Stakkars fyr. Jeg tok det som svart humor. Hun har vært sånn ca. 5 minutter fra å bli reddet 10 ganger på fire år, og nok en gang kollapset planen, så hun kunne enten le eller gråte, og hun velger å le, fordi hun er en type person som ikke setter seg ned og griner. 3 Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Tolka det også sånn. Endret 2. juni 2014 av Tomeito Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Jeg støtter opp om Quote. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Til sammenligning har vi Danys og Arya. Danys kastet ut han fyren, men jeg fikk ikke følelsen av at det betyr så mye. Venner har hun mer enn nok av fra før (selv en og annen sengekamerat), og han kan dra hjem til familien sin.Jeg veit nå ikke det. Lagt merke til at den godeste dragejenta vår har blitt mer og mer brutal? Og at han var den eneste som klarte å få hu til å roe ned slaktingen av folk?Når han nå blir forvist så er det ingen som kan holde henne forankret til jorda. Ser for meg at hu kan utvikle seg til en fantastisk god bad guy. Forfatteren får oss til å følge henne og gir oss medfølelse til denne underdogen. Men veit vi egentlig noe om hennes tanker og planer? Hu kan være like besatt av hevn som hennes bror. Hvis han nå gjør henne om til en brutal diktatordronning hadde det vært den perfekte twist. Vi har sett hvordan hu har utvikla seg helt fra første sesongen. Hu har blitt mer og mer beregnende og mindre og mindre naiv. Hu kommer til å fortsette å spille på at hun er frigjøreren av slaver og dragemor. Hu kommer sikkert til å se seg selv som rettferdig, men litt etter litt er jeg overbevist om at dette er en mad queen in making. (Jeg har for ordens skyld ikke lest bøkene, så dette er bare spekulasjoner) Litt av det samme har skjedd med Sansa. Hu har lært spillet på en annen, men like brutal, måte. Jeg tror hu og Littlefinger kan være et kommende "stjernepar" å se oppfor. Godt innlegg, og jeg er helt enig med deg. Hun klarer ikke å styre uten å drepe de hun ikke liker. Problemet er jo samtidig at hun dreper de som er ressurssterke. Slaver som ikke blir solgt er dårlig business. Det var et stort feilgrep av henne å sende bort Jorah, som har holdt henne i tøylene og gitt gode råd. Jeg stoler egentlig på Ser Barristan, men det er godt mulig at det er et feilgrep. Folk i Westeros har faktisk brukt det argumentet med at hun har to gode generaler under seg som en av hennes store styrker. Forøvrig er det interessant å se på utviklingen til Sansa. Det var en nyhet på Dagbladet som viste til at klærne til skuespillerne var med på å understreke sinnsstemningen til personene. Sansa ikledd en svart kjole med kråkefjær viser at vi har mye snacks å se frem til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå