Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har en moderator plassert det i spoiler, men vi kan jo ikke akkurat gjøre som Will Smith og dra fram blinkedingsen for å gi de som så det hukommelsestap. Ser gjerne at man går for en "err on the side of caution"-policy i forhold til potensielle spoilere, særlig nå som det tilspisser seg i serien. Som vi nå har fått demonstrert, er det jo fult mulig å spoile uten å nevne spesifikke plotdetaljer, så la spekulasjonene florere - selv om du kanskje selv har "fasiten".

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting angående forholdet mellom Ned og Littlefinger. Hvorfor hjelper egentlig Littlefinger Ned med å finne alle bastardene til kong Robert? Hva vil han oppnå i denne delen av historien? Vil han få Ned til å skjønne sammenhengen med Roberts barn uten å fortelle ham den direkte? I så fall... hvorfor?

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Littlefinger hjelper Ned pga Cat. Littlefinger var "ward" hos Tullyene i barndommen sin og vokste opp sammens med Cat og søsteren hennes.

Nei, det er i alle fall ikke grunnen.

Noe av grunnen, men han har garantert egne planer og ambisjoner i tillegg.

Lenke til kommentar

Serien heter ikke "Game of Thrones" uten grunn. Noen spiller spillet bra, andre spiller spillet dårlig. Ned kan ikke spillet, så han greier til og med å få kongen forbanna. Petyr er vel den som spiller det best av alle. Og han har nok en baktanke med å hjelpe Ned, men hva vil han oppnå?

Ville unngå spoilere, men... siden du kom med Catelyn som grunn... Når det gjelder hans vennskap til Cat fra barndommen...

...så tviler jeg på han vil hjelpe mannen som giftet seg med kvinnen han elsker, og som er broren til mannen som tok henne fra ham ved å latterliggjøre ham i tvekamp og som var nær ved å drepe ham.

Spørsmålet er heller hva Petyr håper å oppnå ved å avsløre Roberts uekte barn. Tror Littlefinger at den nye kunnskapen vil gjøre at Ned sår tvil ved tronens arving? I så fall, hva håper han Ned vil gjøre med denne kunnskapen? Jeg vet jo hva som skjer, men tviler på at Littlefinger kunne forutse det allerede nå. Eller?

Lenke til kommentar

En ide kan jo være en tråd for de som har lest boken. Tør knapt lese denne tråden, og når jeg gjør blir det som regel bare scrolling forbi det meste uansett. Ting skrives, med spoilere mellom linjene - gjerne ubevisst. Samt at det tydeligvis er "marked" for mengder med diskusjon mellom de som har lest bøkene - må jo være enklere å ha det i en tråd hvor man slipper spoilertags og slipper å hisse på seg prinsessen og halve forumet. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Stemmer for en spoilertråd.

Asoiaf-tråden i litteraturforumet er vel ikke egnet som spoilertråd, mener jeg, da det kan hende det er mange som enda ikke har lest bøkene eller bare kommet halvveis og gjerne kikker innom tråden for å dele synspunkter med andre.

Jeg har egentlig ingenting imot spoilere, jeg vet allerede nå hva som skjer med hvem uten å ha lest bøkene engang. Så spoilere er ingen sterk side for meg.

Lenke til kommentar

En ide kan jo være en tråd for de som har lest boken. Tør knapt lese denne tråden, og når jeg gjør blir det som regel bare scrolling forbi det meste uansett. Ting skrives, med spoilere mellom linjene - gjerne ubevisst. Samt at det tydeligvis er "marked" for mengder med diskusjon mellom de som har lest bøkene - må jo være enklere å ha det i en tråd hvor man slipper spoilertags og slipper å hisse på seg prinsessen og halve forumet. :)

Helt enig. Virker ikke som om dere som har lest bøkene bruker litteraturforumet heller siden dere må poste her hele tiden. Og det er vel kanskje ikke så interessant å skrive om en tv-serie der heller?

Samme hva: lesehestene bør holde seg helt unna denne diskusjonen, syns jeg!

Lenke til kommentar

Siden brorparten av de som følger med på serien faktisk har lest boken, så kan jo dere som ikke har det opprette en ny tråd? :p

Neida. Samme for meg. Men 2 tråder høres lurt ut. Da er det lettere for folk å tenke på det med spoilers og ei.

Uansett så var siste episode konge! Selv om noen ting tok meg litt på senga vs boken:

Jeg hadde ikke fått med meg Loras og Renly sitt "forhold", var dette helt på minimumsnivå i boken, eller er det rett og slett meg som ikke får med meg noe?

Lenke til kommentar

Lag en spoilertråd, folk her er jo helt tilbakestående når det gjelder hva som er spoiler og hva som ikke er spoiler.

Å si at Petyr er en playa er en spoiler da han blir vist frem som en morsom kar men ikke spesielt viktig kar

edit: Alastor;

Det kommer tydelig fram om du følger med. "Praying together", "rainbow guard" og en masse vitser om at konen hans kom til å dø jomfru etc

Endret av ☭ FTW ☭
Lenke til kommentar

Siden brorparten av de som følger med på serien faktisk har lest boken, så kan jo dere som ikke har det opprette en ny tråd? :p

Neida. Samme for meg. Men 2 tråder høres lurt ut. Da er det lettere for folk å tenke på det med spoilers og ei.

Uansett så var siste episode konge! Selv om noen ting tok meg litt på senga vs boken:

Jeg hadde ikke fått med meg Loras og Renly sitt "forhold", var dette helt på minimumsnivå i boken, eller er det rett og slett meg som ikke får med meg noe?

Vil ikke si at det kommer spesielt godt fram i boka, ene som jeg kommer på i farta er at det står at Loars elsket Renly høyt- Men det kan jo også tolkes som at de var gode venner.

Endret av Runarbs
Lenke til kommentar

Har tenkt på dette selv, heilt enig.

Lenke til kommentar

Det jeg har lest rundt i etterkant av episoden er at Loras og Renly sitt forhold ikke ble avslørt i boken, men heller hintet til, skal vi tro Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wolf_and_the_Lion

edit: Men hør heller på de som har lest boken. Jeg leste meg opp på dette etter at jeg så episoden på nett. Har ikke kommet så langt i boken enda.

Endret av Friksjon
Lenke til kommentar

Alastor: Loras og Renly er i høyeste grad "special friends" i boken, men framstillingen noe mer subtil. Barberingsscenen er f.eks. ny, og levner ikke akkurat mye rom for tvil.

Kan godt lage en søstertråd til denne, hvor det er fritt fram for bokspoilere i forhold til å diskutere serien - men det blir i morgen. Hvis noen tar på seg ansvaret med å lage tråd før jeg får gjort det, er det bare å sette i gang.

Lenke til kommentar

Alastor: Loras og Renly er i høyeste grad "special friends" i boken, men framstillingen noe mer subtil. Barberingsscenen er f.eks. ny, og levner ikke akkurat mye rom for tvil.

Kan godt lage en søstertråd til denne, hvor det er fritt fram for bokspoilere i forhold til å diskutere serien - men det blir i morgen. Hvis noen tar på seg ansvaret med å lage tråd før jeg får gjort det, er det bare å sette i gang.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1344461

Snekret sammen en kjapp tråd. Kan bearbeide den imorgen, ellers kan noen moderatorer redigere inn den informasjonen de vil eller slette tråden og opprette sin egen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...