Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Mtp. på hvordan serien har vinkla Starks som hovedpersonene gjennom tre sesonger nå, med de andre som oppbygging, så døde GoT for meg nå. For meg, som serien var vinkla, så var Starks hovedpersonene, og de er nå borte, bortsett fra tre unger og en lausunge.

 

Anbefaler deg strekt å se videre.

 

Uansett, jeg er ikke enig i at Starks er hovedpersonene. Kanskje i sesong 1 der "alt" startet i Winterfell, men det er ingen hovedpersoner i GoT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til og med Ned Stark var jo en yngre sønn av Rickard. Egentlig var det jo Storebroren til Ned, altså Brandon, som skulle bli Herre i Winterfell og Warden of the North, men han rakk aldri å få noen egen familie før Aerys Targaryen tok livet av ham. Så at man nå igjen må hoppe videre til nestemann i arverekken er ikke helt uvanlig. Stark slekta lever videre, selv om Lannisters nå tror at Sansa er det eneste som er igjen av den.

 

Og dessuten: Stark barna vokser underveis, og er allerede nå store nok til å forstå og huske hva som blir gjort mot dem, hvilket betyr at ønsket om revansj er der hos dem alle.

Lenke til kommentar

Hvorfor er folk så begeistret for Starks? Ned var så naiv at det fikk ham drept, Catelyn oppfører seg helt irrasjonelt og urimelig ift. Jon, som sammen med Robb er det nærmeste Martin har kommet til å gjøre seg skyldig i å lage klisjepregede helteskikkelser. Bran er lam og må bæres rundt, Arya er en snusfornuftig viktigper, Sansa er en erketypisk bortskjemt pappajente og Rickon ser man knapt noe til.

 

Nei, takke meg til Tyrion.

Endret av Spartapus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Robb er det nærmeste Martin har kommet til å gjøre seg skyldig i å lage klisjepregede helteskikkelser.

 

Er ikke helt enig angående Robb, han har sine svakheter som menneske (Og da tenker jeg ikke bare på det at han giftet seg med feil dame), men heller arroganse. Jon derimot er veldig erketypisk good guy (som også Ned var).

 

Og jeg er enig i konklusjonen din. Tyrion er konge! :)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg strekt å se videre.

 

Uansett, jeg er ikke enig i at Starks er hovedpersonene. Kanskje i sesong 1 der "alt" startet i Winterfell, men det er ingen hovedpersoner i GoT.

Quote fra en på YouTube:

The fact that in this series, books and show, that no-one is ultimately the good guys or the bad guys, is one of the reasons that I love it so much. It all depends on the viewpoints of the viewer/reader, because every single character in this series has flaws, and that is what makes them all so perfect in their own little way.

Mitt punkt er helt fra Starks side. Hvorfor? I starten var det bare Ned og familien. Så ble det egne arcs til Sansa, Arya, Bran, Catelyn, Robb og Jon når Ned ble drept.

 

I de tre første sesongene har de hatt noe å gjøre med alt, selvom noe har vært i det tarvelige og det små. Vil kalle det hovedpersoner. Nå ser jo listen litt annerledes ut, og med en episode igjen, så blir det vel cliffhanger.

 

Sansa, Arya, Bran, Catelyn, Robb og Jon

Lenke til kommentar

Føler meg ikke trist - gliste litt når det begynte, absolutt denne sesongens beste scene til nå for min del, liker ikke Starks de fleste av dem virker som "honorable fools" - en gjeng ærefulle idioter som setter "riktige" handlinger foran rasjonelle handlinger.

 

Jeg tenkte meg at Robbs ukloke valg ville få alvorlige konsekvenser, men må innrømme at jeg ble litt overrasket pga. at resten av bryllupet før blodbadet på slutten virket som en normal begivenhet. Robb skulle nok ha hørt på hva mora hans sa. :wee:

 

Tydelig at Catelyn var litt naiv når hun satte kniven på strupen til Freys kone - han virket ikke på meg som noen white knight akkurat - selvfølgelig ga han faen i 15-åringens liv.

 

Boltons forræderi kom heller ikke som en bombe - uansett hva som skjedde med Vinterfall ser jeg det som tvilsomt at hans forklaring til Robb om nedbrenningen osv. nødvendivis var sann - og når han lot Jaime gå var det på tvers av hva Robb ønsket.

 

Det eneste som var uklart for meg på slutten var om Edmure og Blackfish Tully også led døden - blodbadet virker jo primært å ha vært rettet mot Starks, Edmure Tully hadde forlatt bryllupet i forbindelse med "bedding"-seremonien og jeg vet ikke om Blackfish kom tilbake fra pissingen - ingenting av dette betyr jo selvfølgelig at de ikke er døde og i og med at de var nære slektninger av Catelyn og Robb er det meget mulig at Frey og Bolton tok en "clean sweep" med tanke på dem også - ellers er de fanger nå tror jeg. Om de er døde eller ikke er vel Frey nå det nye ledende huset i regionen.

 

Med Starks bortgang som maktfaktor står vel nå maktkampen på øverste nivå i Westeros mellom: Stannis Baratheon, Joffrey Baratheon (Lannister), Daenerys Targaryen og Balon Greyjoy - mer i periferien kommer vel Mance Rayder.

 

Lurer på hva som kommer til å skje i nord med Starks fall - vil Lannister og Bolton ta over eller vil Greyjoy og/eller wildlingsene få grepet om makten?

 

Lurer på hva ho tar seg til nå, stikke til Jaquen for å lære seg å bli som han kanskje ?

 

Tja - si det, det virker merkelig på meg at Hunden skal la henne unnslippe uten at han får betalt, men med Robb og Catelyn døde er det mulig at det kun er Lannisters som ville betalt han for henne og siden han misliker Lannisters og mulig (og klokelig) også er redd for at han skal gå på en "Rains of Castamere" selv om han møter opp der (med tanke på sitt forræderi) - vil han kanskje la henne vandre sin egen vei etter hvert. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...