Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Etter landets regler og normer er det høyst uklart hvem som har rett på Jerntronen. Enten godtar mann at tronen bytter hender ved makt, noe som betyr at Joffrey har alt ved sine fulle fem, eller at Danny har rett på tronen siden Robert tok den med makt.

 

Du kan ikke både si at Robert (og dermed Stannis) har noe som helst "claim" på tronen, bare fordi han tok den (eh, Ned tok den vel egentlig) og så si at Joffrey ikke har samme rett, når han (eh, Tywin, strengt tatt) tok den. Forøvrig, Robert var bare Konge i 16-17 år, den første i hans familie, mens disse drageelskerne satt på makten i laaaang tid.

 

Det er egentlig ganske åpenbart hvem som har rett på tronen. I førsteomgang er det arvingene til Baratheon fordi han tok makten i et forholdsvis legitimt opprør. Videre har fortsatt Daenerys claim på tronen fordi dynastiet hennes faktisk styrte før Baratheon tok over.

 

Å ta over makten gjennom politisk spill (og hvis man skulle bli avslørt at man ikke er den riktige arvingen), så vil man selvfølgelig i øynene på eliten og folket miste retten til tronen.

 

Han har uansett beholdt tronen med makt, i kamp med hele kontinentet. Og den hemmeligheten er for lengs ute, men småfolket gir da faen.

 

Rykter er noe annet enn bekreftelser, småfolket gir faen ja (det er vel en god del sitater om at "the people only care for their well being, the crops and their own lives, let the other people play their game of thrones", men det er da vitterlig en grunn til at det er full krise med masse selverklærte konger, og da også Stannis og Renly som mente at de var de ekte arvingene.

Endret av Rampage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stannis er den naturlige etterfølgeren til Robert, ihvertfall om vi ekskluderer alle bastardene til Robert, men imo så har Danny mest claim til tronen, noe en hel masse Lords er enige i (bare ikke småfolket, for de gir faen, så lenge de har mat på bordet).

 

Så, joda, Joffrey har ingen rett på tronen gjennom blod-relasjoner, men han har ved åpen krig bevist at den er hans nå, og han har de største familiene på hans side. Så på en måte har han folket på sin side. Highgarden, Dorne, Casterly Rock osv, Joffrey er nesten en ubstridt konge. Joffrey har absolutt alt Robb og Stannis ikke har: mat, rikdom, attraktivt land og ikke minst, en helt enorm hær. Så ko0migjen Danny, dette er ditt land, så fremt du kan ta det tilbake, for det kan ikke Stannis...

Lenke til kommentar

Kan ikke huske å ha sett Emilia CLarke naken i sesong 2, men det kan godt være hukommelsen min som svikter bare. Helt greit for min del uansett. Har ikke noe imot å se på fine pupper, men det er ikke noe jeg må ha :p

 

Sikkert en katastrofe for per17 da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Synes også det var merkelig at Melisandre kunne vite hvem Gendry var (og hvor han var). Han visste det jo ikke selv engang. Trodde det var bare Ned Stark og Jon Arryn som visste det, og begge tok med seg hemmeligheten i graven.

 

Var nok betydelig mange fler som visste om det. Husker du ikke fra starten av sesong 2 hvor Lannisters (litt uklart om det var på ordre fra Joffrey eller Cersei) dreper alle Roberts bastarder? De sendte jo også ut en patrulje fra Kings Landing for å hente (slakte?) Gendry. Men Yoren gav dem motstand slik at det aldri ble noe av. Ettersom Stannis var Roberts bror visste nok han like mye om Roberts bastarder som det Lannisters visste. Men hvordan fant Melisandre Gendry? Der kan jeg ikke gjette på noe annet enn at Melisandres evner hadde en finger med i spillet. Det er visst ikke så rent lite hun klarer å lese ut av de flammene sine.

 

Det hadde jeg glemt. Trodde patruljen var etter Arya da gruppen ble angrepet.

Lenke til kommentar

Tro hvem dette kan være? :)

http://www.kjendis.n...rones/27277012/

Er enten Daenerys, Margaery, Melisandre eller Osha.

 

Fryktelig mange feil i den artikkelen fra Dagbladet. Det er ikke snakk om forrige sesong, men de to første sesongene (hvis man leser kilden). Jeg kan heller ikke huske at Daenerys var naken i forrige episode, slik Dagbladet skriver (men Melisandre). Og så heter hun Talisa Maegyr ikke Talisa Maegy.

Lenke til kommentar

Så klart drit i å ta med kniven. Han feitingen er så irriterende n00b.

 

Haha, jeg irriterte meg akkurat over det samme!

 

Han har jo ikke bare et supervåpen som kan drepe White Walkers. Bare forlate det. Jada, ja.

 

Ødela nesten hele episoden for meg. Hvor dum går det ann å være?

 

 

Blir forklart i bøkene hvorfor, men enig i at de burde brukt ett par sekunder på å forklare det. Er kun det som hadde trengs. Kanskje det kommer neste episode?

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Er enten Daenerys, Margaery, Melisandre eller Osha.

Jeg kan heller ikke huske at Daenerys var naken i forrige episode, slik Dagbladet skriver (men Melisandre). Og så heter hun Talisa Maegyr ikke Talisa Maegy.

 

Når hun gikk ut av badekaret? Daeny har jo vært mye naken i breakast at tiffany's, men det blir nok vel mye oppmerksomhet rundt sånn - hvertfall nå som hun er rimelig godt kjent.

 

Det kan vel også være Cersei? Mener også å huske at Catelyn har i kontrakten at hun ikke skal være naken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...