Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har forstått hvordan denne skyggeleiemorderen til Melisandre fungerer? Den hun fikk i forrige sesong med Stannis. Hvorfor kan hun ikke bli befruktet av hvem som helst eller samme person to ganger?

 

Kan vel være noe i det hun sa om at Stannis' flamme brenner svakt og at hun derfor trenger friskt blod? Men jeg tror også det er noe med det at hun har flere måter å bedrive magi på, og Stannis er for verdifull og kan ikke ofres. En "bastard" fra flea bottom derimot,..

 

Er det noe spesielt med Baratheon-slekten, siden hun nå har kidnappet Gendry, som er sønn av Robert Baratheon?

 

Det er jo blitt forklart. Det ligger stor makt i blodet deres (kongeblod). Uten å vite noe sikkert så vil jeg anta at det samme ville gjelde f.eks. Joffrey eller Daenerys.

 

Synes også det var merkelig at Melisandre kunne vite hvem Gendry var (og hvor han var). Han visste det jo ikke selv engang. Trodde det var bare Ned Stark og Jon Arryn som visste det, og begge tok med seg hemmeligheten i graven.

 

Var nok betydelig mange fler som visste om det. Husker du ikke fra starten av sesong 2 hvor Lannisters (litt uklart om det var på ordre fra Joffrey eller Cersei) dreper alle Roberts bastarder? De sendte jo også ut en patrulje fra Kings Landing for å hente (slakte?) Gendry. Men Yoren gav dem motstand slik at det aldri ble noe av. Ettersom Stannis var Roberts bror visste nok han like mye om Roberts bastarder som det Lannisters visste. Men hvordan fant Melisandre Gendry? Der kan jeg ikke gjette på noe annet enn at Melisandres evner hadde en finger med i spillet. Det er visst ikke så rent lite hun klarer å lese ut av de flammene sine.

Lenke til kommentar

Uten å vite noe sikkert så vil jeg anta at det samme ville gjelde f.eks. Joffrey eller Daenerys.

 

Joffrey er jo egentlig bare en Lannister. Så han har det vel egentlig ikke i blodet. Han er jo ikke en Baratheon, hadde alle vist hva Joffrey egentlig er så hadde Stannis vært kongen atm. Så jeg tviler på at Joffrey har noe "kongeblod" i seg og derav kreftene det gir. Dany derimot :)

Lenke til kommentar

Var det ikke spekulasjoner i sesong 1 om Joffrey var sønnen til Cersei og Jaime? Det var vel det Ned kikket litt inn i. I så fall, har Joffrey "kongeblod"?

 

Han er sønnen til Cersei og Jamie. Spørs jo litt på definisjonen på "kongeblod". Joffrey er jo konge selv nå og dermed burde ha det, men han har ikke arvet noe kongelig blod.

Lenke til kommentar

På "uærlige grunner" er jo også et definisjonsspørsmål. Robert tok tronen med makt fra The Mad King, og Dany mener at hun er den riktige herskeren.

 

Hvis jeg skulle tolke "kongeblod" så ville det vært blodet til en etterkommer av en som var konge når barnet kom, eller en som er konge nå.

Lenke til kommentar

Joda, men Robert gjorde noe for det liksom. Men det er nå sånn jeg ser på det :) Joffrey ble på en måte "smuglet" inn som konge :p

 

Men igjen, nå kan det vel hende Melisandre bare bruker "kraften i kongeblodet" for å få bedre kontroll på Stannis og gjengen. Er det kraft i kongeblodet burde ikke Renley da "tålt" det som ble laget av eget blod..? Hu er ei heks og er nok noe slags Black Magic / Blood Magic til stedet med det hu gjør..

Lenke til kommentar

Definer "uærlige". Robert Baratheon var også en "uærlig" Konge som tok tronen med opprør, vold og drap, men hans slekt har nå "kongeblod" likevel, uærlig eller ei.

 

Jeg tror kanskje ikke man skal tolke for mye inn i dette med kongeblod. Kanskje The Lord of Light ganske enkelt vil ha blodet fra samme slekten som den som skal "bruke" det. Det hadde jo ikke vært særlig til ofring om man bare kunne tatt en random person inn fra gata, snitte opp strupen og nytt uendelig smileys fra Gud. Jeg tipper derfor at dette med blodsbånd bare er en slags regel denne guden har for å sikre at det faktisk er ofring inne i bildet, og ikke bare slakting av ukjente mennesker.

Lenke til kommentar

Definer "uærlige". Robert Baratheon var også en "uærlig" Konge som tok tronen med opprør, vold og drap, men hans slekt har nå "kongeblod" likevel, uærlig eller ei.

 

Se sist innlegg, i den forstand at han ikke har erobret tronen, eller født inn i det. Slik som han som egentlig tilhører ett annet hus har ikke "rett" på tronen med mindre han hadde erobret den fra den forrige. Ihvertfall slik jeg ser på det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var det ikke spekulasjoner i sesong 1 om Joffrey var sønnen til Cersei og Jaime? Det var vel det Ned kikket litt inn i. I så fall, har Joffrey "kongeblod"?

Ned fant "bevis" for at Joffrey, Tommen og Myrcella var incest-barn av Jaime Lannister og Cersei Lannister - samt at John Arryn hadde funnet ut det samme og det var grunnen til at han ble drept. Han sendte et brev til Stannis Baratheon (som da i Neds øyne var Roberts arving) om hva han hadde funnet ut - Stannis bekrefter i sesong 2 at han fikk brevet og sender så ut et hopetall ravner med brev som sier at Joffrey ikke er Roberts sønn.

 

Stannis vil egentlig ikke være konge, men fordi Robert ikke etterlot noen arvinger ser han på det som sin plikt å ta tronen.

 

Jeg tror man kan se på Robert som en "ekte" konge, fordi han tok tronen fra en som ikke var skikket til å styre riket. På mange måter så reddet Robert's Rebellion Westeros. Ja, han var en "usurper", men Aegon Targaryan tok også tronen selv en gang for bare 300 år siden.

 

EDIT: Jeg tror også muligens arverekkefølgen er litt usikker mellom Bastard-barn av kongen og brødrene hans, både i "Westeros-skikk" og Europeiske kongehus under middelalderen...

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Etter landets regler og normer er det høyst uklart hvem som har rett på Jerntronen. Enten godtar mann at tronen bytter hender ved makt, noe som betyr at Joffrey har alt ved sine fulle fem, eller at Danny har rett på tronen siden Robert tok den med makt.

 

Du kan ikke både si at Robert (og dermed Stannis) har noe som helst "claim" på tronen, bare fordi han tok den (eh, Ned tok den vel egentlig) og så si at Joffrey ikke har samme rett, når han (eh, Tywin, strengt tatt) tok den. Forøvrig, Robert var bare Konge i 16-17 år, den første i hans familie, mens disse drageelskerne satt på makten i laaaang tid.

Lenke til kommentar

Etter landets regler og normer er det høyst uklart hvem som har rett på Jerntronen. Enten godtar mann at tronen bytter hender ved makt, noe som betyr at Joffrey har alt ved sine fulle fem....

 

Ehh nei. Joffrey har ikke fått tronen gjennom makt, men gjennom at folk tror han er tronearving. Ned Stark døde jo når han prøvde å fortelle dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...