rillto Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Når jeg starter maskinen og vil innstallere et operativsystem kommer det melding om at NTLDR manlger fra den orginale Windows CDen. Det skjer neste det samme hvis jeg bruker en Linux CD. Da er meldingen: Boot failed. Bruker jeg DOS som for eks Killdisk starter det fint og alt viser i programmet. Aldi opplevd dette før så jeg er helt blank på hva det skulle være... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 I began swapping things and rebooting until it finally booted to the cd-rom. It turns out the keyboard was the (first) culprit. I was using a usb keyboard that worked great in the bios, but somehow really ticked off the bootloader. I plugged a PS2 keyboard in and off it went. http://www.motherboardpoint.com/boot-problem-ntldr-missing-t33996p2.html Har du prøvd med et PS2 tastatur. Avhengig av hovedkort og usb enhets enumerering kan det i enkelte tilfeller bli bootloader/boot krøll med tilkoplede enheter som USB-tastatur. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Jepp, jeg bruker ikke USB tastatur eller mus. Bruker det samme tastaturet og musen som jeg har brukt på alle reperasjoner av pcer. Har koblet fra alt utenom en harddisk og CD rommen, men likevel vil det ikke boote fra disker med operativsystemer på.... Både Killdisk og Memtest kjører fint fra samme CD rom... Endret 16. april 2011 av rillto Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Hvis du vil "installere" et windows OS kan du gjøre dette Boot med windows cd til recovery console Bruk diskpart til list disk select disk (sett fokus til disk # ) clean create partition primary select partition (sett fokus partisjon # ) active (sett partisjon med fokus som aktiv / bootbar) Installer Win OS fra CD/DVD Evt last ned og brenn GParted.ISO og preparer disk med denne (husk active) Endret 16. april 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Hvis du vil "installere" et windows OS kan du gjøre dette Boot med windows cd til recovery console Bruk diskpart til list disk select disk (sett fokus til disk # ) clean create partition primary select partition (sett fokus partisjon # ) active (sett partisjon med fokus som aktiv / bootbar) Installer Win OS fra CD/DVD Evt last ned og brenn GParted.ISO og preparer disk med denne (husk active) Problemet er jo at jeg ikke får lest noe fra cd/dvd. Som igjen gjør at jeg ikke kan boote fra cd/dvd. Harddisken er helt blank etter å ha kjørt Killdisk så det har ingenting med partisjoner å gjøre. Endret 16. april 2011 av rillto Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Du sier jo du får bootet fra både killdisk og memtest fra cdrom ? Har du "prøvd" å boote med gparted cd. http://gparted.sourceforge.net/livecd.php Link til Vista recovery disk boot ISO (CD) http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/ Edit: Kanskje det er hw problemer med maskinen du bruker. Begge overstående boot ISO skal boote på maskinen din uansett om du har disk tilkoplet eller ikke. Funker det ikke er det noe galt med hovedkort , cd/dvd rom drev , eller bios/cmos instillinger. Endret 16. april 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Det er jo akkurat det som er det morsomme her. DOS leses helt fint men ikke Vista, XP, Windows 7, eller Linux cder..... Det er ikke softwarebasert problem da maskinen er totalt blank.... Hardwaren fungerer jo med DOS programmer så det skulle jo være ok. Det har ingenting med harddisken å gjøre for en Linux Live cd booter uten harddisk i maskinen. Men hos meg lastes ingenting inn fra cd rommen og etter en stund kommer det bootfailure. Endret 16. april 2011 av rillto Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Kan anbefale deg å installer OS fra minnepenn lag en boot minnepenn. kopier alt som er inni windows platen over på minnepenn, å boot fra den Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Vet ikke hva du har gjort med killdisk. NTLDR missing kommer fra at din disk aksesseres (ikke fra cd) Du må få disken din clean (old mbr helt bort) skrive ny mbr + lage primær partisjon og få denne primær partisjonen satt aktiv. Dette ville du kunne gjort med mitt forslag med diskpart Les forøvrig detaljer om problemet med tiltak her : http://mbrwizard.com/mbrprobs.php#ntldr Lenke til kommentar
rillto Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Tror ikke du forstår problemet. Det har ingenting med harddisken å gjøre fordi feilen oppstår før noe som helst blir lest inn fra cd rommen. Harddisken er helt blank. Den består bare av 0er og har ingen partisjoner eller MBR. Normalt når du laster fra en cd så leses det inn en del informasjon og så bees du om å velge noe. Hos meg er skjermen sort i 5 min så kommer disse feilmeldingene. Alt fungerer i DOS og vises i BIOS som det skal og innstillingene er korrekte. PS! Nå har pcen begynt å pipe når dette skjer. Så det er helt klart noe galt med hardware... Jeg har byttet kabler, disker ol med det skjer likevel, så jeg antar at det er noe galt med utgangen på cd rommen. Endret 16. april 2011 av rillto Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 OS setup installere (win)har OG en sjekk om det eksisterer et HD medium å installere til. Hvor i setup prosedyren denne eventuelt ligger er jeg ikke sikker på. Hvordan booter du "DOS" / Killdisk / Memtest da ? Med floppy stasjon ? Eller CD med floppy emulator ? Eller cd med el-torito ? Vista/win7 DVD benytter wim UDF boot ? XP benytter el-torito Du vet - manglende informasjon kan kun gi deg generelle svar fra forum lesere . Har du i det hele tatt forsøkt å boote med f.eks gparted ? Lenke til kommentar
rillto Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Har bootet fra samme cd rom med killdisk, gparted og memtest. Vil ikke boote med XP,Vista W7 eller Linux på samme cd rom. Har også prøvd med flere forskjellige harddisker. Det er ingen forbindelse fra cd rommen og til resten av maskinen utenom DOS av en eller annen grunn. Antar det er brudd i en av pinnene på cd rommen som ikke brukes av DOS. Endret 16. april 2011 av rillto Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Prøv å boot med gparted ISO brent til cd. Om denne kan preparere (og se) diskne din og å lage mbr partisjoner/set active osv - skal et OS kunne installeres. Hvis gparted feiler har du en hw feil som må adresseres som du er inne på. Har du IDE basert cd/dvdrom er det best å jumpre denne til csel og plassere den på enden av en 80 leders ide kabel. Noen dvd spillere jeg har vært borte i funker bare med master setting. Ikke kople IDE disker på samme ide bus/port som cd/dvd ha disse på egen kabel. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 Prøv å boot med gparted ISO brent til cd. Om denne kan preparere (og se) diskne din og å lage mbr partisjoner/set active osv - skal et OS kunne installeres. Hvis gparted feiler har du en hw feil som må adresseres som du er inne på. Har du IDE basert cd/dvdrom er det best å jumpre denne til csel og plassere den på enden av en 80 leders ide kabel. Noen dvd spillere jeg har vært borte i funker bare med master setting. Ikke kople IDE disker på samme ide bus/port som cd/dvd ha disse på egen kabel. cd rommen er på ide kabel og står på csel. Harddisken er på SATA og kan behandles i både killdisk og gparted men det er fremdeles ikke mulig å innstallere noe opereativsystem. Skal prøve en gang på master innstilling men så går dritten i søppla Lenke til kommentar
rillto Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Problemet er løst. Byttet dvd rom og vips så funker det igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå