Gå til innhold

Hjelp med cubase

tsogb

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt opp et helt band i cubase, lagt på effekter og mikset ferdig. alle signaler er dratt maks opp uten å klippe, utsignalet også. går på export og audio mixdown å får en windows media fil som låter bra men veldig lavt. så hvis jeg brenner den ut på cd så må volumet stå dobbelt så høyt som med andre cder. Hvorfor er det sånn? hva gjør jeg eventuelt feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes mystisk ut. Er kanskje en mulighet for at det er et instrument som klipper mye lettere enn de andre, men det virker jo som du har ganske grei kontroll på det. Vet ikke om det kan ha noe å si, men kanskje det er noen instillinger i exportvinduet som er feil. Er det første gang dette skjer?

Lenke til kommentar

Opplever dette ofte i Cubase selv. Tror det har med at det er flere volumkontrollere som kan være årsaken. Masteren i Cubase i seg selv (for alle spor) er satt litt lavere som default. Bortsett fra det har hvert spor volumkontroll og vst-spor har en egen kontroller i vst-kontrolleren. Bortsett fra dette kan eventuelt lydkortets egen volumstyring skylda, noe du finner ut av via Windows sin egen mikser.

Lenke til kommentar

noen versjoner av cubase har 0 db som referansepunkt, mens cd har +6db i forhold til dette. dvs at cubase klipper 6db før volumet har nådd cd.

HELT feil...

Er nok lavere i cubase pga lite dynamikk-komprimering. Cdene du sammenligner med har et godt komprimert dynamikkområde slik at det blir høyere uten at det klipper.

Prøv deg frem med en limiter

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Tusen takk for gode tips. Har kommet et langt skritt nærmere målet nå :new_woot:

Hei. I export vinduet i cubase så har du noe som heter "realtime export". det kan hjelpe.

Når det gjelder å få mixen til å låte høyt ville jeg lagt på en L2 på master out. (waves L2)

Du kan også prøve en Sonnox Oxford Inflator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...