Gå til innhold

Vifter på 100-200 RPM...

Konnis

Anbefalte innlegg

Har nettopp bygd ny pc, og lastet ned HW Monitor for å sjekke litt temperaturer. Fant ut at CPU (Intel 2500K) ligger på rundt 31 grader med stock kjøler (greit nok), mens skjermkort (HD 6870) ligger på rundt 50 grader idle (ikke så greit?)

Uansett, så sjekket jeg viftene, og ser at CPU-vifta snurrer med 60-80 RPM, mens de andre 120mm-viftene (2 stykk) ligger rundt 220RPM.

Er dette normale verdier? PC'en er ihvertfall veldig lydløs (og det med åpne sidedører, noe som kanskje hjelper på temperatur og da også vifterotasjon)

Andre spørsmål:

- Finnes det gratis software som kan justere viftehastigheten, eller må jeg montere opp en viftekontroller i kabinettet?

Jeg vurderer også å erstatte CPU-kjøler med en litt bedre da jeg kanskje skal overklokke senere, og fordi at jeg tenker jo kjøligere jo bedre :p Sokkelen er LGA 1155 som dere sikkert vet. Noen anbefalinger til CPU-kjøler rundt 3-400 kr?

Tenker også å kjøpe inn en 120mm og en 140mm-vifte av samme typen jeg har nå (Fractal sine egne, kabinettet mitt er et Fractal Define R3)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til gpu vifte, så kan du bruke f.eks msi afterburner til å stille viftehastigheten. Vet ikke hvordan amd programmene er, men en venn kunne stille viftehastighet i medfølgende program..

cpu viften kan du stille i bios.

Andre vifter i kabinettet har jeg selv aldri kunnet styrt etter temperaturen. Det er en vifte jeg kan stille i bios, om jeg kobler den til, men det er en 4pins plugg.

For å stille alle andre vifter i kabinettet som ikke er tilkoblet hovedkortet, må du nok kjøpe deg en viftestyring.

cpu kjølere, alle kjølere som passer på 1156 passer også på 1155. Jeg har ingen ambefalninger her.

Lenke til kommentar

Skal du bytte vifter osv så er det kun 1 vifte som gjelder: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kjøling/Kjøling,-Vifter/120x120mm/Scythe-vifte,-Gentle-Typhoon-500-RPM-120x120x25mm,-31-m-time,-5-dBA-36588.aspx

Det er også samme vifter med litt større hastighet som også ikke lager lyd.

Har testet hauger av vifter, og kommer aldri til å bruke noen andre enn disse mer. De fleste hevder de lager lite lyd, men dette er den eneste som faktsik gjør det.

Når det gjelder CPU-kjøler, så ta en titt på hovedkortet ditt først, hvordan er det lagt opp rundt selve sokkelen. Er det mye kompoinenter der som har kjølere som opplagt trenger kjøling? (Små kjølebrikker trenger mer luft enn store. Spesielt ved overklokking så trenger også disse komponentene luft, og personlig så liker jeg da kjølere som blåser ned på selve kortet, og ikke kun rett forbi.

Denne kan fungere bra: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kjøling/Kjøling,-luft/CPU/Scythe-CPU-kjøler-Shuriken-RevB-775-1156-1366--754-939-940-AM2-AM2-AM3-37888.aspx

Men skal man overklokke, så burte man kanskje gå for noe kraftigere, selv om dette nok koster mer: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kjøling/Kjøling,-luft/CPU/Noctua-NH-C14-CPU-Kjøler-140mm140mm-Fan,-1200RPM,-19,6-dBA-46161.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...