Konnis Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Har nettopp bygd ny pc, og lastet ned HW Monitor for å sjekke litt temperaturer. Fant ut at CPU (Intel 2500K) ligger på rundt 31 grader med stock kjøler (greit nok), mens skjermkort (HD 6870) ligger på rundt 50 grader idle (ikke så greit?) Uansett, så sjekket jeg viftene, og ser at CPU-vifta snurrer med 60-80 RPM, mens de andre 120mm-viftene (2 stykk) ligger rundt 220RPM. Er dette normale verdier? PC'en er ihvertfall veldig lydløs (og det med åpne sidedører, noe som kanskje hjelper på temperatur og da også vifterotasjon) Andre spørsmål: - Finnes det gratis software som kan justere viftehastigheten, eller må jeg montere opp en viftekontroller i kabinettet? Jeg vurderer også å erstatte CPU-kjøler med en litt bedre da jeg kanskje skal overklokke senere, og fordi at jeg tenker jo kjøligere jo bedre Sokkelen er LGA 1155 som dere sikkert vet. Noen anbefalinger til CPU-kjøler rundt 3-400 kr? Tenker også å kjøpe inn en 120mm og en 140mm-vifte av samme typen jeg har nå (Fractal sine egne, kabinettet mitt er et Fractal Define R3) Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Til gpu vifte, så kan du bruke f.eks msi afterburner til å stille viftehastigheten. Vet ikke hvordan amd programmene er, men en venn kunne stille viftehastighet i medfølgende program.. cpu viften kan du stille i bios. Andre vifter i kabinettet har jeg selv aldri kunnet styrt etter temperaturen. Det er en vifte jeg kan stille i bios, om jeg kobler den til, men det er en 4pins plugg. For å stille alle andre vifter i kabinettet som ikke er tilkoblet hovedkortet, må du nok kjøpe deg en viftestyring. cpu kjølere, alle kjølere som passer på 1156 passer også på 1155. Jeg har ingen ambefalninger her. Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 60-80 rpm? Det er jo ingenting? Det vil si at den snurrer 1 gang i sekundet (60 rotations per minute) Vil da tro at de snurrer litt fortere enn det Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Selvfølgelig sant det. Tenkte ikke over det da jeg postet tråden, haha. Her er det som står i HW Monitor: SYSFANIN: 203 RPM CPUFANIN: 68 RPM Kan jo ikke stemme. Jeg ser jo at de roterer mer enn det Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Tror ikke du skal tro på alt som kommer fra HW Monitor. Testet det nettopp og jeg får beskjed om at FANIN1 kjører på 13000 rpm.. Hva i svarte er dette for program? Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Prøv å se med open hardware monitor. Jeg får forskjellige avlesninger i det enn med hwmonitor.. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Skal du bytte vifter osv så er det kun 1 vifte som gjelder: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kjøling/Kjøling,-Vifter/120x120mm/Scythe-vifte,-Gentle-Typhoon-500-RPM-120x120x25mm,-31-m-time,-5-dBA-36588.aspx Det er også samme vifter med litt større hastighet som også ikke lager lyd. Har testet hauger av vifter, og kommer aldri til å bruke noen andre enn disse mer. De fleste hevder de lager lite lyd, men dette er den eneste som faktsik gjør det. Når det gjelder CPU-kjøler, så ta en titt på hovedkortet ditt først, hvordan er det lagt opp rundt selve sokkelen. Er det mye kompoinenter der som har kjølere som opplagt trenger kjøling? (Små kjølebrikker trenger mer luft enn store. Spesielt ved overklokking så trenger også disse komponentene luft, og personlig så liker jeg da kjølere som blåser ned på selve kortet, og ikke kun rett forbi. Denne kan fungere bra: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kjøling/Kjøling,-luft/CPU/Scythe-CPU-kjøler-Shuriken-RevB-775-1156-1366--754-939-940-AM2-AM2-AM3-37888.aspx Men skal man overklokke, så burte man kanskje gå for noe kraftigere, selv om dette nok koster mer: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kjøling/Kjøling,-luft/CPU/Noctua-NH-C14-CPU-Kjøler-140mm140mm-Fan,-1200RPM,-19,6-dBA-46161.aspx Lenke til kommentar
j-- Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Kan varmt anbefale vifta AndersT2 linker til. Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Ikke rart den er stille når den snurrer på 500 RPM da, mot CM SickleFlows 2000 Endret 19. april 2011 av Audun0505 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Hadde 3 stk av 1150 utgaven på vannkjølingen min, som stod rett ved siden av skjermen min, og med alle i gang, og på nesten full hastighet, så var også de stille. Det har noe med formen på selve bladene å gjøre, og ikke hastigheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå