millaen Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Etter mange år sammen med mitt trofaste kamera D40, har jeg funnet ut at det er på tide å oppgradere. Og det jeg da er på jakt etter er rett og slett bedre bildekvalitet! Hvilken av disse er da det beste kjøpet? Har mange objektiv til mitt D40, men er kun Tamron 17-55 jeg trives med å bruke. I samme åndedrag som nytt kamera tenkte jeg å kjøpe et Nikon 50mm f 1.4 Vil jeg merke stor forskjell på bildekvaliteten mellom disse tre kamerane? Ser jo at prisforskjellen er stor f.eks mellom D90 og D7000, det er vel en av de tinga som gjør at jeg heller mot D90. Noen kloke ord? Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Etter mange år sammen med mitt trofaste kamera D40, har jeg funnet ut at det er på tide å oppgradere. Og det jeg da er på jakt etter er rett og slett bedre bildekvalitet! Hvilken av disse er da det beste kjøpet? Har mange objektiv til mitt D40, men er kun Tamron 17-55 jeg trives med å bruke. I samme åndedrag som nytt kamera tenkte jeg å kjøpe et Nikon 50mm f 1.4 Vil jeg merke stor forskjell på bildekvaliteten mellom disse tre kamerane? Ser jo at prisforskjellen er stor f.eks mellom D90 og D7000, det er vel en av de tinga som gjør at jeg heller mot D90. Noen kloke ord? Med mange års D40-bruk ville jeg slått på stortrommen og slått til på D7000. Men det er nå bare meg. Om du vil ha litt mere hus å holde i, samt bedre kontroll er D7000 best. Samtidig som D90 gir noen av de samme mulighetene. Bare ikke like godt hus og sensor i mine øyne. Lenke til kommentar
nie Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Etter mange år sammen med mitt trofaste kamera D40, har jeg funnet ut at det er på tide å oppgradere. Og det jeg da er på jakt etter er rett og slett bedre bildekvalitet! Hvilken av disse er da det beste kjøpet? Har mange objektiv til mitt D40, men er kun Tamron 17-55 jeg trives med å bruke. I samme åndedrag som nytt kamera tenkte jeg å kjøpe et Nikon 50mm f 1.4 Vil jeg merke stor forskjell på bildekvaliteten mellom disse tre kamerane? Ser jo at prisforskjellen er stor f.eks mellom D90 og D7000, det er vel en av de tinga som gjør at jeg heller mot D90. Noen kloke ord? Med dette tilbudet http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Systemkamera/Nikon/Nikon-D90-kamerahus-Inkl-CHECK--and--CLEAN-i-3-%C3%A5r-Verdi-3200-kr-117217.aspx på Nikon D90 inkl 3 års check and clean ville jeg ha valgt D90. Jeg har hatt D90 men byttet det ut i D7000. Det byttet hadde jeg ikke gjort om igjen. For all del, D7000 er et godt kamera, men hvis du ikke er veldig opptatt av video så er D90 så og si like bra, også på bilde-kvalitet, etter mitt skjønn. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Har du råd, kjøp D7000. Fantastiske RAW-filer... Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 D90 gir mest for pengene, men har du råd så kan du like godt gå for d7000. Hvis video er viktig så velger du ikke D90. Hvis du søker litt på forumet så finner du flere diskusjoner som går på det samme. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Det er ikke tvil om at D90 er mye for pengene, men da jeg nylig oppgraderte fra mitt aldrende D70s, valgte jeg D7000. Jeg jobber hos en større kameraforhandler, og har god kjennskap til D90 og kan med hånden på hjertet si at for meg så er prisforskjellen opp til D7000 så absolutt verdt det. D7000 har flere fokuspunkter (39 mot 11), har mindre ISO støy, merkbart bedre fargedybde og kontrastgjengivelse, raskere seriebildeopptak (6,5 mot 4), søkeren viser 100% mot D90 sine 96%, bedre batterilevetid, bedre værtetning, 2 SD-slots (mer nyttig enn jeg først trodde), kan skyte i max 1/8000 i stedet for 1/4000, bedre oppløsning (16 mot 12) osv... Når det gjelder video så har D7000 høyere oppløsning, følgefokus under video-opptak (D90 har kun manuell fokusering under video-opptak), og har ekstern mikrofoninngang. Har ikke utforsket videokvaliteten så mye enda, men den skal være en del bedre enn D90, selv om vi ser bort fra oppløsningen. Men det er som sagt opp til hver enkelt om det er verdt prisforskjellen 1 Lenke til kommentar
millaen Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 Ser at D5100 ikke er nevnt her av noen, er det fordi det fortsatt er så ferskt? Jeg er ikke interessert i video-delen ved et kamera i det store og hele, men bildekvaliteten der i mot! Er det stor forskjell i bildekvaliteten mellom D90 og D7000? Og på hvilke områder vil jeg merke forskjell? Og er det verdt nesten 4000 kr i prisforskjell, om man ser bort i fra video-funksjonen som jeg har skjønt er bedre i allefall? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Ser at D5100 ikke er nevnt her av noen, er det fordi det fortsatt er så ferskt? Jeg er ikke interessert i video-delen ved et kamera i det store og hele, men bildekvaliteten der i mot! Er det stor forskjell i bildekvaliteten mellom D90 og D7000? Og på hvilke områder vil jeg merke forskjell? Og er det verdt nesten 4000 kr i prisforskjell, om man ser bort i fra video-funksjonen som jeg har skjønt er bedre i allefall? Når det gjelder bildekvaliteten alene, er ikke den verdt 4000 kroner mer. Det er helheten som gjør at jeg synes D7000 er verdt prisforskjellen, men hvis de andre faktorene er av mindre betydning for deg, vil nok D90 være mest for pengene. D5100 har jeg ikke nevnt, da det ikke er kommet ut i butikkene enda, og da har jeg ikke fått prøvd den. Men jeg kan tenke meg at støynivå, fargedybde, kontrast og detaljnivå er forbedret fra D90. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå