Gå til innhold

[Løst] Montering av LCD i kasse/koffert - endre til 12v eller bruke inverter?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eg skal til med et lite prosjekt hvor eg vil montere en 17-19" skjerm i en koffert eller transportabel kasse. Eg har tilgang til en god del overskuddsskjermer i aktuell størrelse, men alle har integrert strømforsyning og skal ha 220v inn. Noe som er en ulempe, siden eg har tenkt å ha 12v strømanlegg.

 

Eg har da to alternativer:

a) Er det mulig å fjerne 220v strømforsyningskretsen i skjermen og bytte den ut med en egen laget eller kjøpt regulator som gir ønsket spenning(12-18v tipper eg). Det er jo naturligvis mulig, men spørsmålet går mer på om skjermene har en separat PSU innebygget som kan byttes ut, eller er det trolig at den er integrert i andre kretser i skjermen? (nei, har ikke åpnet en enda)

b) Montere en 12v->220v inverter. Her snakker vi om maks 40-60 watt. Vil en normal inverter bli veldig varm(av typen som selges på Biltema, Clas Ohlson osv)? Skjermen vil monteres i lokket og vil ha luftehull på toppen, men dette er nok kun tilstrekkelig for varme generert av panelet.

 

Et siste alternativ blir å kjøpe en LCD skjerm som har ekstern strømforsyning. Men siden eg har tilgang på gratis skjermer så vil eg prøve å unngå dette(noe som også koster kr 1500-2500).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

b) Montere en 12v->220v inverter. Her snakker vi om maks 40-60 watt. Vil en normal inverter bli veldig varm(av typen som selges på Biltema, Clas Ohlson osv)? Skjermen vil monteres i lokket og vil ha luftehull på toppen, men dette er nok kun tilstrekkelig for varme generert av panelet.

Hei, en inverter som bare skal drive en skjerm går helt fint, jeg kjøpte min på biltema og den har innebygd finte. Har faktisk greid å drive to laptopper og en skjerm med denne. (Husker ikke watten på den, men tror det var 300w)

Lenke til kommentar

Bare glem spørsmålet. Etter mye søking, prissjekking og undersøkelser kom eg frem til at det vil være en bedre løsning å kjøpe en ny, men mindre, skjerm.

 

Fant da en Deltaco 7" LCD med både inngang for VGA og video, som går direkte på 12v. Bonusen her at det følger med ei ramme for fastmontering. Mao eg slipper å ødelegge skjermen :)

Pris eks frakt blir kr 819,-: http://www.dustinhome.no/pd_5010374093.aspx

 

Skulle eg ha fulgt opprinnelig plan måtte eg ha kjøpt følgende:

- Inverter: ca kr 300-500,-

- Video til VGA konverter: ca 550,-

- Pluss en del kabling: ca 100,-

 

Mao tett opp mot eller dyrere, og i tillegg må skjermen ødelegges. Gratis skjerm blir derfor dyrt allikevel :)

Et annet alternativ eg fant var en 19" skjerm fra Elfa, som går på 12v. Dessverre blir denne sannsynligvis akkurat for stor :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...