Adrian* Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 (endret) Heisann, samler du på mynter ? jeg drev å rotet litt i skuffer og skap en dag. Jeg fant diverse frimerker og mynter. Men det mest verdifulle jeg fant var vel denne Frigjørings Mynten, har hørt det kun ble laget 50,000stk av den! jeg har nr. 9820. Jeg har hørt med folk fra et samlerforum, de sier den er verdt fra 1110kr-1700kr. Jeg har planer om å selge den for ca. 800kr, noen som vet om jeg vil få solgt den ? Her er et bilde av hvordan den ser ut: Vil mene min er endel finere. Har akkurat samme embalasje. Mvh, Adrian. Endret 15. april 2011 av L4r5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Tror nok dette er en minnemynt mer enn noe som har spesielt stor verdi. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Og jeg ville anta at det er større sjanse for å få solgt den på det nevnte samlerforumet. Lenke til kommentar
Adrian* Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 Må nok ut med 300kr om jeg skal selge den der. Vet det koster 300kr+ for å bli medlem av Salg/kjøp delen av forumet. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Og kjøp og salg er helt forbudt her inne Lenke til kommentar
Adrian* Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 Er klar over det, men det jeg ønsker å finne ut er hva den er verdt. Om det er verdt å selge den for 800kr eller ikke.. Har planer om å legge den ut på qxl Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Les dette om en som hadde kjøpt "verdifulle" mynter som investering før du betaler noe for å selge: http://www.oblad.no/oppegard/far-trodde-myntsamlingen-ville-stige-i-verdi-1.6170194 http://www.oblad.no/oppegard/samlerhusets-eier-mange-prover-a-utnytte-arvinger-1.6170206 http://www.oblad.no/oppegard/reklamen-har-vert-for-droy-1.6170200 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Du kan ta en titt på www.auction.no hvor flere eksemplarer ligger ute (fra 550,- og opptil 1.100,-). Lenke til kommentar
Adrian* Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 Takk for svar! Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Som sikkert mange så på TV her om dagen så er slike minnemynter produsert i store opplag knapt nok verdt det de kostet som nye. De som kjøper dem som investering blir stort slett skuffet. Lenke til kommentar
EirikHelgesen Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Viktigeste råd om man skal samle mynter er å holde seg unna samlerhuset. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Dette har ikke så mye med Samlerhuset å gjøre. Mynten er ofisiell og i teorien gyldig betalingsmiddel i Norge (om noen skulle være så dumme å benytte den på den måten). Sølvverrdien er også langt lavere enn opprinnelig salgsverdi. Opplag svært astort i fohold til antall samlere. Ettersom alle mynter blir tatt vare på er det svært få som forsvinner ut i intet. Dermed vil verdien holde seg lav. Verdi finner du her (utsalgsverdi fra butikk): http://www.myntbok.no/images/stories/Oversikt_over_norske_mynter_JKLarsen_v110.pdf Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Myntene er ikke i massivt sølv engang? Lenke til kommentar
KS Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Altså; med 50000 stk er ikke det ikke veldig sjeldent... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Myntene er ikke i massivt sølv engang? Den er massivt 925 sølv. Norske minnemynter (med høyere nominell verdi enn 20 kr er i sølv eller gull (NOK 1500 pålydende)). EDIT: Metallinnholdet er angitt i linken i innlegg høyere opp. Endret 5. juni 2011 av PerB Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Har en slik selv, og jeg beholder den for det den er. En minnemynt. Har ikke fått intrykk av at mynter er noe særlig å investere i med mindre det er snakk om virkelig skjeldene mynter. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Hvis du ikke har solgt mynten så legg den ut på Qxl. Minnemynter har en viss verdi siden de er mynter med pålydende beløp. Denne 50,- kr får du sikkert ikke langt fra 800,- kr for muligens. Noe annet er det med Medaljer og Minnemedaljer solgt av samlerhuset. De fleste av disse har ikke større verdi. Samlerhuset har også tidvis salg av mynter. Men her skal en passe på... Mange ganger selger de "Svenske" mynter som Norske... Selv om disse mynter var gangbar mynt i Norge ansses de som Svenske. Dette gjelder gjerne mynter før 1905, og mynter under Oscar II Mynter der det står Oscar II Sveriges og Norges konge på er nesten alltid mindre ettertraktet enn mynter der benevnelse er Oscar II Norges konge. Dette gjelder Gullmynter som 10 og 20kr - Sølvmynter som 2-1,- kr og øre valører. Kjøp heftet Norges mynter som gir mye info om dette. Endret 15. juni 2011 av Vårbris Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Mynter der det står Oscar II Sveriges og Norges konge på er nesten alltid mindre ettertraktet enn mynter der benevnelse er Oscar II Norges konge. Følgende benevning ble benyttet: Sverige: Oscar II Sveriges o. Norges konung Norge: Oscar II Norges o. Sveriges konge [sverige kan være forkortet til Sver på lavere verdier] I tillegg har norske mynter korslagte hammere (symbolet for utmyntingsstedet Kongsberg). Kobbemynter benyttet også norsk riksvåpen (Oscar II perioden). EDIT: fremhevet forskjell i skrivemåte. Endret 15. juni 2011 av PerB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå