Stubba Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 (endret) Hei og hopp! Jeg kobla til en kondensator idag. Jeg koblet den på strømledningen forsterkeren i utgangspunktet brukte, og en ny videre fra kondensatoren til forsterkeren. Men denne kondensatoren har kun + / - og en inngang/utgang. Har jeg da koblet riktig? Eller vil det bli tappet strøm hele tiden nå? Jeg har en remote på forsterkeren slik at den ikke skal tappe strøm, men om jeg kobler denne til kondensatoren, vil vel forsterkeren stå på hele tiden? Jeg koblet dem på samme skrue/mutter da det var eneste alternativ (skilte dem med en skive) Legger ved ett bilde for å vise hva jeg gjorde. La til farger for å forklare hva slags kabler som er hva. Rød: + fra batteri Svart: + fra kondensator til forsterker Lilla: - fra jording Gul: - fra kondensator til forsterker Hvit: Remote - Stubba Endret 15. april 2011 av Stubba Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 (endret) Fra et elektroteknisk synspunkt skal en kondensator i denne applikasjonen kobles parallelt med lasten (forterker) slik du nå har gjort. Men jeg ser at "kondensatoren" inneholder flere komponenter, altså er dette ikke en ren kondensator i ordets betydning som et passivt kretselement. Har du datablad på "kondensatoren"? Du trenger ikke skille + koblinger og - koblinger med en skive slik du har gjort, strømmen ledes jo gjennom den skiven uansett. Dog skiven kan bidra til å gi en større kontaktflate, så det er ikke noe galt i at den er der Du har rett i at slik du har koblet, vil forsterkeren ha strøm selv om du "slår av" kondensatoren. Edit: Ser på bildet: Det ser ut som om rød merket ledning lett kan vris mot - terminalen. Dette kan enkelt gi kortslutning med tilhørende ulykke. Vurder om du vil sikre deg for dette ved å legge opp kablene litt anderledes, eller isolere med elektrikerteip eller liknende. Endret 15. april 2011 av Thorsen Lenke til kommentar
Stubba Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 Takk for svar, Thorsen! Jeg har brukt skiver for å få ledningene til å sitte (da de er formet som en hestesko og ikke en sirkel).Jeg har brukt elektrotape for å gjøre så ingenting kan komme nær hverandre Går det ann å "splitte" remote, så jeg får 2 på 1? så jeg skrur av både forsterker OG kondensator? Hva er et "datablad"? Vil det si en instruksjonsbok? Isåfall har jeg ikke det, da jeg kjøpte den brukt av en kompis Det er også ett display som viser Volt på batterier. Den vet jeg ikke hvordan fungerer - Stubba Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Datablad er det samme som instruksjonsbok, brukermanual, eller et ark som forklarer litt om enheten. Jeg vet rett og slett ikke om det går an å splitte denne remoten da jeg ikke har kjennskap til hvordan denne enheten virker. Hvis du har et navn, eller produktnummer kan en eventuelt sjekke det opp. Det samme gjelder for voltmetret. Hvor mange ledninger skal forresten kobles til voltmeteret? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Jeg reagerer på at den blå ledningen ligger for tett motsatt pol. Den kan lett komme borti. Gjør den det, håper jeg kondensatoren har sikring. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Den største feilen du har gjort, er å kjøpe kondensatoren, for den har du absolutt ingen bruk for.... Tipper kompisen din gnir seg godt i henda nå, hehe Lenke til kommentar
Stubba Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 1 tilkobling til remote. Og jeg har brukt elektrikker tape så ingenting kommer intill hverandre :-) Lenke til kommentar
samaron Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Slik jeg har forstått det så er den generelle koblingsmetoden slik: Pluss fra batteri til positiv terminal kondensator, så en ledning videre fra der til forsterkerene. Slik du har gjort. Jord derimot skal være for seg selv, forsterkerene skal være jordet direkte i chassie, ikke igjennom kondensatoren. Kondensatoren skal selvsagt ha en ledning fra negativ terminal til chassie. Dobbelsjekk med bruksanvisning som burde ha følgt med. Som nevnt over, så er kondensatoren egentlig bortkastet penger. Teorien bak den er vel hovedsaklig at noen batteri er "trege" på å levere strøm, så den skal fungere som en "boost" i det forsterkeren trenger mye strøm, fort. Et godt batteri vil klare å levere strømmen fort nok i utgangspunktet, så kondensatoren blir bare overflødig. Lenke til kommentar
Real-Madrid Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Låner tråden din litt jeg. hehe Vi har kjøpt russebil, og det fulgte da med anlegg i den. Vi har to subber på 12", og 4 elementer ved siden av det. Plassert i dørene osv.. Forsterkere har vi så klart også. Det jeg lurte på er; Det fulgte med en kondensator til bilen, som er koblet til og fungerer. Men jeg lurer på hva i huleste den gjør? og om det er noe grunn til å ha den der? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Den filterer strømmen som går mellom batteriet og forsterkeren. Små spikes med veldig mye strøm vil kondensatoren jevne ut til å trekkes over lengre tid over den lengre strekningen til batteriet. En kondensator kan levere enorme mengder med strøm over en veldig kort tidsperiode, som den kan lade opp fra batteriet over lengre tid. For at det skal fungere kreves det at kondensatoren er korrekt dimmensjonert i forhold til belastning, men det er verdt å merke seg at en kondensator i seg selv tilkoblet, uansett størrelse, kan aldri redusere ytelsen (fra det tidspunktet den har ladet seg opp), bare øke den. Lenke til kommentar
Real-Madrid Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Den filterer strømmen som går mellom batteriet og forsterkeren. Små spikes med veldig mye strøm vil kondensatoren jevne ut til å trekkes over lengre tid over den lengre strekningen til batteriet. En kondensator kan levere enorme mengder med strøm over en veldig kort tidsperiode, som den kan lade opp fra batteriet over lengre tid. For at det skal fungere kreves det at kondensatoren er korrekt dimmensjonert i forhold til belastning, men det er verdt å merke seg at en kondensator i seg selv tilkoblet, uansett størrelse, kan aldri redusere ytelsen (fra det tidspunktet den har ladet seg opp), bare øke den. Ok. I og med at vi har russebil vil man jo da bruke anlegget en del når bilen står. Vil man da si at en kondensator øker levetiden? Altså at vi kan få mer "levetid" ut av batteriet som kjører hele anlegget? Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Ok. I og med at vi har russebil vil man jo da bruke anlegget en del når bilen står. Vil man da si at en kondensator øker levetiden? Altså at vi kan få mer "levetid" ut av batteriet som kjører hele anlegget? Nei, en kondensator vil ikke øke levetiden på batteriet, men den vil sørge for at du får en mer konstant spenning, altså passe på at volten ikke dropper. Den vil utlades på ganske kort tid Lenke til kommentar
Real-Madrid Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Ok. I og med at vi har russebil vil man jo da bruke anlegget en del når bilen står. Vil man da si at en kondensator øker levetiden? Altså at vi kan få mer "levetid" ut av batteriet som kjører hele anlegget? Nei, en kondensator vil ikke øke levetiden på batteriet, men den vil sørge for at du får en mer konstant spenning, altså passe på at volten ikke dropper. Den vil utlades på ganske kort tid Skjønner. Takk for hjelpen begge to Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 I teorien kan "levetiden" dersom det ikke lades økes litt som følge av redusert tap som følge av spenningsfall. Kondensatoren vil ta unna for noen høye strømpulser som ellers ville gitt stort spenningsfall i ledningene. Å øke kabeldimmensjonen vil forøvrig gi samme resultat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå