Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble til kondensator, har jeg gjort det riktig?


Stubba

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

 

Jeg kobla til en kondensator idag. Jeg koblet den på strømledningen forsterkeren i utgangspunktet brukte, og en ny videre fra kondensatoren til forsterkeren. Men denne kondensatoren har kun + / - og en inngang/utgang. Har jeg da koblet riktig? Eller vil det bli tappet strøm hele tiden nå? Jeg har en remote på forsterkeren slik at den ikke skal tappe strøm, men om jeg kobler denne til kondensatoren, vil vel forsterkeren stå på hele tiden?

Jeg koblet dem på samme skrue/mutter da det var eneste alternativ (skilte dem med en skive)

 

 

Legger ved ett bilde for å vise hva jeg gjorde.

 

La til farger for å forklare hva slags kabler som er hva.

Rød: + fra batteri

Svart: + fra kondensator til forsterker

Lilla: - fra jording

Gul: - fra kondensator til forsterker

Hvit: Remote

 

0975aaffccab210af9333fd5a6d58e19.JPG

 

- Stubba :w00t:

Endret av Stubba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra et elektroteknisk synspunkt skal en kondensator i denne applikasjonen kobles parallelt med lasten (forterker) slik du nå har gjort.

 

Men jeg ser at "kondensatoren" inneholder flere komponenter, altså er dette ikke en ren kondensator i ordets betydning som et passivt kretselement. Har du datablad på "kondensatoren"?

 

Du trenger ikke skille + koblinger og - koblinger med en skive slik du har gjort, strømmen ledes jo gjennom den skiven uansett. Dog skiven kan bidra til å gi en større kontaktflate, så det er ikke noe galt i at den er der ;)

 

Du har rett i at slik du har koblet, vil forsterkeren ha strøm selv om du "slår av" kondensatoren.

 

Edit: Ser på bildet: Det ser ut som om rød merket ledning lett kan vris mot - terminalen. Dette kan enkelt gi kortslutning med tilhørende ulykke. Vurder om du vil sikre deg for dette ved å legge opp kablene litt anderledes, eller isolere med elektrikerteip eller liknende.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Takk for svar, Thorsen!

Jeg har brukt skiver for å få ledningene til å sitte (da de er formet som en hestesko og ikke en sirkel).Jeg har brukt elektrotape for å gjøre så ingenting kan komme nær hverandre :)

Går det ann å "splitte" remote, så jeg får 2 på 1? så jeg skrur av både forsterker OG kondensator?

 

Hva er et "datablad"? Vil det si en instruksjonsbok? Isåfall har jeg ikke det, da jeg kjøpte den brukt av en kompis :whistle:

Det er også ett display som viser Volt på batterier. Den vet jeg ikke hvordan fungerer :hmm:

 

- Stubba :w00t:

Lenke til kommentar

Datablad er det samme som instruksjonsbok, brukermanual, eller et ark som forklarer litt om enheten.

 

Jeg vet rett og slett ikke om det går an å splitte denne remoten da jeg ikke har kjennskap til hvordan denne enheten virker. Hvis du har et navn, eller produktnummer kan en eventuelt sjekke det opp. Det samme gjelder for voltmetret. Hvor mange ledninger skal forresten kobles til voltmeteret?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er den generelle koblingsmetoden slik: Pluss fra batteri til positiv terminal kondensator, så en ledning videre fra der til forsterkerene. Slik du har gjort. Jord derimot skal være for seg selv, forsterkerene skal være jordet direkte i chassie, ikke igjennom kondensatoren. Kondensatoren skal selvsagt ha en ledning fra negativ terminal til chassie. Dobbelsjekk med bruksanvisning som burde ha følgt med.

car_audio_capacitor_installation.gif

 

Som nevnt over, så er kondensatoren egentlig bortkastet penger. Teorien bak den er vel hovedsaklig at noen batteri er "trege" på å levere strøm, så den skal fungere som en "boost" i det forsterkeren trenger mye strøm, fort. Et godt batteri vil klare å levere strømmen fort nok i utgangspunktet, så kondensatoren blir bare overflødig.

Lenke til kommentar

Låner tråden din litt jeg. hehe

 

Vi har kjøpt russebil, og det fulgte da med anlegg i den. Vi har to subber på 12", og 4 elementer ved siden av det. Plassert i dørene osv.. Forsterkere har vi så klart også.

 

Det jeg lurte på er; Det fulgte med en kondensator til bilen, som er koblet til og fungerer. Men jeg lurer på hva i huleste den gjør? og om det er noe grunn til å ha den der?

Lenke til kommentar

Den filterer strømmen som går mellom batteriet og forsterkeren. Små spikes med veldig mye strøm vil kondensatoren jevne ut til å trekkes over lengre tid over den lengre strekningen til batteriet. En kondensator kan levere enorme mengder med strøm over en veldig kort tidsperiode, som den kan lade opp fra batteriet over lengre tid. For at det skal fungere kreves det at kondensatoren er korrekt dimmensjonert i forhold til belastning, men det er verdt å merke seg at en kondensator i seg selv tilkoblet, uansett størrelse, kan aldri redusere ytelsen (fra det tidspunktet den har ladet seg opp), bare øke den.

Lenke til kommentar

Den filterer strømmen som går mellom batteriet og forsterkeren. Små spikes med veldig mye strøm vil kondensatoren jevne ut til å trekkes over lengre tid over den lengre strekningen til batteriet. En kondensator kan levere enorme mengder med strøm over en veldig kort tidsperiode, som den kan lade opp fra batteriet over lengre tid. For at det skal fungere kreves det at kondensatoren er korrekt dimmensjonert i forhold til belastning, men det er verdt å merke seg at en kondensator i seg selv tilkoblet, uansett størrelse, kan aldri redusere ytelsen (fra det tidspunktet den har ladet seg opp), bare øke den.

 

Ok. I og med at vi har russebil vil man jo da bruke anlegget en del når bilen står. Vil man da si at en kondensator øker levetiden? Altså at vi kan få mer "levetid" ut av batteriet som kjører hele anlegget?

Lenke til kommentar

Ok. I og med at vi har russebil vil man jo da bruke anlegget en del når bilen står. Vil man da si at en kondensator øker levetiden? Altså at vi kan få mer "levetid" ut av batteriet som kjører hele anlegget?

 

Nei, en kondensator vil ikke øke levetiden på batteriet, men den vil sørge for at du får en mer konstant spenning, altså passe på at volten ikke dropper. Den vil utlades på ganske kort tid

Lenke til kommentar

Ok. I og med at vi har russebil vil man jo da bruke anlegget en del når bilen står. Vil man da si at en kondensator øker levetiden? Altså at vi kan få mer "levetid" ut av batteriet som kjører hele anlegget?

 

Nei, en kondensator vil ikke øke levetiden på batteriet, men den vil sørge for at du får en mer konstant spenning, altså passe på at volten ikke dropper. Den vil utlades på ganske kort tid

 

Skjønner. Takk for hjelpen begge to :)

Lenke til kommentar

I teorien kan "levetiden" dersom det ikke lades økes litt som følge av redusert tap som følge av spenningsfall. Kondensatoren vil ta unna for noen høye strømpulser som ellers ville gitt stort spenningsfall i ledningene. Å øke kabeldimmensjonen vil forøvrig gi samme resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...