Gå til innhold

ADSL - Er det mulig å benytte frekvensen for downstream til upstream?

Anbefalte innlegg

Noen stusser kanskje litt på spørsmålet, men grunnen til at jeg spør, er at en bekjent med 10/1 mbit fikk beskjed fra Ventelo om at de kunne øke upstreamen hans, men at det da ville gå på bekostning av downstream.

Type 6/5 mbit f.eks.

Leste derfor litt om ADSL på Wikipedia og fant ut at up og down går på egne frekvenser.

Det burde derfor kanskje være mulig å benytte fekvensen som egentlig er reservert for downstream til upstream og at det var det de snakket om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette lar seg ikke gjøre med ADSL. ADSL har max output på 2mbit upstream uansett hvor mye en tukler, og da må du bokstavligtalt bo inne i sentralen. De kan kansje presse ut et par kbit mer på upstream. Men ikke mye.

AnnexM er ikke støttet av noen ISP-er i norge, da det blir for høyere støy. Iallefall ut i fra det jeg hører. Jeg vet ikke hvordan støyforholdene er rundt AnnexJ, men tenker at de ikke er noe mye bedre.

Er det mulig å benytte frekvensen for downstream til upstream?

Nei. Det er ganske enkelt ikke mulig.

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Tja, du har annex j eller All digital mode som det også heter. Det den gjør er å bruke frekvensbåndet som ISDN ligger på (>120kHz) til upstream. I Norge ligger skillet mellom up- og downstream på 276kHz (både for alle ADSL-flavors og VDSL2 på US0 og DS1). Dersom man begynner å "snu" dette er det for det første ikke lov ihht Telenors krav og det vil skape masse støy for alle andre brukere.

Det var nok en misforståelse her, men jeg tror ikke Ventelo støtter Annex J.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...