Joggibear Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Hei! Jeg har ikke så stor erfaring med stereo, hi-fi, forsterkere osv. så jeg lurer på noe når det gjelder watt og høytalere. Jeg har denne forsterkeren/reciveren: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597448#reviews Og disse høyttalerne: http://www.surround.no/product/458576/Dynavoice-Dynamite-8-sort-pianolakk.html Reciveren sier den yter 120 watt ved 4ohm ved 1khz. Utifra jeg veit så blir ant. watt den yter pr. kanal, lavere ved høyere ohm, f.eks ved 8 ohm. Høyttalerne yter 250 watt på max effekt og har impedans fra 4-8 ohm. Det er som jeg har forstått ikke mye kraft i reciveren min, så hvis jeg spiller høy musikk med de nevnte høyttalerne, vil de da bli ødelagt, sprengt eller brent innvendig? Bør jeg være forsiktig med denne reciveren når den spiller høy musikk? Vil den vrenge altfor mye lyd? Og med dette, er store høytalere + laveffekts forsterker = ødelagte høytalere? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 For å si det sånn, så blir ikke en stor høyttaler lettere ødelagt enn en mindre. Det er antagelig mulig å ødelegge ennhver høyttaler med en slik forsterker hvis du går inn for det. Bruk ørene, sålenge lyden er ren så vil det gå bra. Men hvis du spiller så høyt at lyden blir forvrengt så er høyttaleren i faresonen. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) For å si det sånn, så blir ikke en stor høyttaler lettere ødelagt enn en mindre. Det er ikke direkte sant. En liten forsterker må presses mye mere en en stor for å oppnå samme lydnivå. Det gjør det lettere for en liten forsterker å clippe. Endret 16. april 2011 av Mr. A Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Du siterer hele innlegget mitt, så er usikkert hva du mener er "ikke direkte sant'. At en liten forsterker ikke kan oppnå samme lydnivå som en stor er jo en selvfølge. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Ser ikke helt sammenhengen i hva som ikke er sant. Men nok om det, vi er helt enige at en liten forsterker kan klippe og dermed ødelegge høyttalere. Og da er det først og fremst diskanten det går ut over. Om høyttaleren så er stor eller liten spiller liten rolle. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Så først nå at det var snakk om høyttalere, trodde det var snakk om stor eller liten forsterker. Beklager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå