Gå til innhold

DAK-Operatør/Teknisk Tegning

Anbefalte innlegg

Jeg jobber for tiden i en ustabil bransje og har derfor vært på utkikk etter en alternativ jobb jeg kan leve på dersom ting går skeis. Ettersom jeg allerede jobber med 3D-basert software som feks. 3d studio så har jeg vurdert teknisk tegning/dak-operatør som muligens alternativ. Har derfor en del spørsmål angående dette;

1. Er det noen her som har erfaring med denne jobben og kan fortelle hvordan de fikk kompetansen? Høyere utdannelse eller kurs? Hvor mye er nødvendig? Jeg regner med å kunne lære en god del på egenhånd og deretter ta et kurs/utdannelse som bekrefter det og setter det på papir.

2. Hvor vanskelig er det å få slike jobber? Etter hva jeg har hørt så virker det som det er mangel på slike roller fordi folk ikke kan/gidder lære seg programvaren selv. Stemmer det? Dette virker som et slikt tilfelle.

3. Hvordan fungerer det med lisens? Behøver jeg en personlig lisens eller vil arbeidsplassen stå for dette? Hvilke kostnader vil jeg få?

4. Er det andre kunnskaper jeg burde besitte? Behøver jeg å kunne tegne for hånd? Matte?

Endret av cs_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel heller lite undervisning rundt om kring i DAK, hadde selv et kurs som var innbakt i studiet mitt(5sp), og jeg vet av en person som fikk jobb med å tegne båter utelukkende pga av det kurset. Jeg ser også veldig mye etterspørsel etter tegnere i samtlige tekniske fag, så ta deg et kurs så skal det absolutt være oppnåelig :)

Lenke til kommentar

Jeg er ingeniør i en av de store entreprenørfirmaene og kan med trygghet si at det er et godt marked for den kompetansen innenfor blant annet byggenæringen. Bruken av BIM (bygningsinformasjonsmodell) er på vei inn og kommer utelukkende til å bli mer utbredt fremover i tid

Lenke til kommentar

4. Er det andre kunnskaper jeg burde besitte? Behøver jeg å kunne tegne for hånd? Matte?

kan være greit å ha en høyere utdanning som f.eks ingeniør eller arkitekt.

DAK er jo tross alt et verktøy, og for å tegne noe, må du være i stand til å forstå hva du tegner. typisk kan slike tegninger være hustegninger, detaljerte konstruksjonstegninger, kartdata, cnc-maskinerings tegninger osv. felles for ingeniøryrker er mye matte, men hvis dette er et problem kan du jo alltids bli arkitekt.

Lenke til kommentar

Har jobbet 5 år som DAK\DAP ansvarlig ved ett mekanisk verksted og har nå tatt en bachelor i mekatronikk ved UiA. (så min vinkling her blir meget mekanisk... hakke noe særlig erfraing fra bygg ol.)

Kan ikke si at min høyere utdanning har tilført meg noe som helst mtp. teknisk tegning. Grunnlaget for dette ble lagt på grunnkurs mekanisk for mange år siden, den tiden kunne man gå egne linjer for å utdanne seg som teknisk tegner, vet ikke hvordan dette tilbudet er nå i dag, men vet i alle fall at linjen i kr. sand er lagt ned. Regner med det vil være en del rundt dette emnet om du velger en høyere utdanning på en ren maskin tekninsk linje.

I dag legger alt for mange ingeniører for stor lit til DAK programmet sitt, de tror at dette genererer perfekte tegninger, noe det på langt nær gjør. Det å lære seg ett DAK pgm kan de fleste få til, normalt vil arbeidsgiver kurse deg i aktuell programvare. Lisenser holdes normalt av arbeidsgiver, da det ofte er snakk om 5-sifra bleøp pr lisens...

Det å lage en pen, lett leselig og fornuftig tegning som er ihht gitte standarder kan være en real utfordring. Spesiellt når det kommer til målsetting, her bør man ha litt grunnlegende kunnskap om produksjonsteknikk (avhenger av hva man tegner), om en detalj som skal freses har en tegning som er laget med tanke på en cnc-fres så vil dette lette arbeidet for den stakkaren som skal programmere dette, samt opperatøren som skal lage delen...

En annen ting hvor det syndes mye, i alle fall i den mekaniske industrien er feil bruk av geometriske toleranser, toleranser som beskriver form, beliggenhet osv... Detaljenes toleranser er selfølgelig avhengig av detaljens funksjon, men om toleransene på tegningen er unødvenig små, eller idiotisk satt, så kan dette øke produksjonskostnadene veldig, eller i verste fall få enkelte leverandører til å si at de ikke kan lage detaljen.

Riktig nok så ligger ikke alt dette på skuldrene til en som har en stilling som teknisk tegner, kommer veldig ann på hvordan firmaet er. Normalt vil du vel ha en gruppe ingeniører som beregner toleranser ol., men de stoler på den tekniske tegneren til å kunne formiddle dette ned på en tegning...

Endret av SolidFloyd
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Prøver å gi liv i denne tråden igjen :)

Gikk du for DAK-operatør/Teknisk Tegning, cs_?

Har selv jobbet med 3D-program (Cinema 4D) og vurderer å ta nettstudiet "Teknisk design med DAK 2D/3D" på Noroff. Det er et fulltidsstudie på 1 år, så jeg håper en lærer alt som kan trenges for å ha sjangs på fulltidsjobber som DAK-operatør.

Noen som kjenner til dette studiet?

Jeg ser at på utlyste stillinger til DAK-operatør skrives ofte "Formell teknisk utdannelse er et krav (maskiningeniør/ tekn. fagskole)". Vil dette Noroff-studiet kvalifisere som teknisk fagskole?

Vet at noen utlyste stillinger krever fagbrev eller ingeniør-utdanning. Er det ok sjangs å få jobb som DAK-operatør etter dette nettstudiet selv om man ikke har fagbrev eller ingeniør-bakgrunn?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg jobber for tiden i en ustabil bransje og har derfor vært på utkikk etter en alternativ jobb jeg kan leve på dersom ting går skeis. Ettersom jeg allerede jobber med 3D-basert software som feks. 3d studio så har jeg vurdert teknisk tegning/dak-operatør som muligens alternativ. Har derfor en del spørsmål angående dette;

1. Er det noen her som har erfaring med denne jobben og kan fortelle hvordan de fikk kompetansen? Høyere utdannelse eller kurs? Hvor mye er nødvendig? Jeg regner med å kunne lære en god del på egenhånd og deretter ta et kurs/utdannelse som bekrefter det og setter det på papir.

2. Hvor vanskelig er det å få slike jobber? Etter hva jeg har hørt så virker det som det er mangel på slike roller fordi folk ikke kan/gidder lære seg programvaren selv. Stemmer det? Dette virker som et slikt tilfelle.

3. Hvordan fungerer det med lisens? Behøver jeg en personlig lisens eller vil arbeidsplassen stå for dette? Hvilke kostnader vil jeg få?

I am mechanical Engineer in 20 years experience. Worked with many different CAD system. In most of the course they teach you how to use the tool. If you practice a project you might be gaining better skills. Choosing career all depends on the personal passion and interest to particular field. If you speak English I can help you to make some suggestions. send me an email about your current qualifications & skills.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...