Gjest Slettet+987123 Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Hei, først av alt vil jeg si beklager om dette er feilpostet, men det virket mest logisk da det er mer "hardware" enn "bærbar PC", uten at det er en spesiell kategori innenfor hardware. Jeg beklager også at jeg ikke kan mye om dette, så dere får prøve å overleve dumme/dårlig spørsmål. Den siste tiden har det blitt snakket mye om SSD, og dette er noe jeg godt kunne tenkt meg, da gode skrive/lese hastigheter samt rask oppstart er et savn.v I tillegg er jeg generelt ute etter alt som kan forbedre PCen. Jeg har en ASUS N71Jv, og lurer på hvilke oppgraderinger som det er mulig å gjøre. Ut i fra PC-informasjonen, har jeg kun mulighet for utvidelse gjennom å bruke ekspansjonsporet "Expresscard". Men PCen har også en ledig plass ved siden av harddisken, men uten at jeg ser noe å koble til der. (Bilde kan skaffes). I tillegg har jeg en e-sata kontakt, og en "optisk lagring" (DVD-brenner) som kan fjernes (har sett at det er mulig å bruke denne plassen til noe, om man har en omformer av et slag). Så, hvilke gode oppgraderinger kan jeg gjøre? Jeg vil helst ha en SSD, men samtidig har de ikke god nok lagringskapasitet til de 250 GB jeg har av data (flere tusen vil ikke bli brukt). Er det derfor mulighet til å koble harddisk til e-sata, og la en SSD kjøre OS'et? Kan jeg evt. bruke e-sata eller expresscard portene til noe annet som vil kunne gi økt ytringsevne, raskere lese/skrive hastigheter, raskere oppstart eller noe lignende? (Helst ikke noe som koster mer enn 2-3k...) Skjermkort, lydkort, prosessor og hovedkort blir sannsynligvis ikke byttet ut, med mindre det er gode grunner for det. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Nå kjenner jeg ikke laptopen din, men hvis du f.eks kjøper: Seagate Momentus XT 7200.1 500GB Hybrid (4GB SSD) ST95005620AS (Denne klarer 100 MB/s med CrystalDiskMark som ikke er så dårlig med AHCI aktivert. Så burde den passe på laptop. Nå har jeg lite erfaringer på størrelsen på harddisken din, men merket at de fleste SSD jeg har prøvd fra OCZ er litt større en Seagate Momentus XT slik SSD disken ikke får plass i et floppydisk drev. Ellers så vet jeg ikke så mye mere en hva asus sier på sine sider. Ser ut som du kan øke til 8 GB ram, men aner ikke hva slag ram du kan bruke. Ellers tror jeg du bør vurdere en annen maskin, da resten blir vanskelig å få deler til. Jeg har en ASUS V1V maskin og usb 3 kort fungerte bra, så da burde din også klare dette. Men har kun testet den med USB2. Edit: Serial ATA-150 er ganske så gammelt, altså tviler jeg på du klarer mere en 130 MB/s både på lese og skrive hastighet. Altså kjøp den billigste SSD i så fall med høy lagringplass og responstid. Endret 26. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Takker for svaret! Jeg fant også ut av SATA-150 var ganske gammelt, så jeg dropper SSD. RAM'en skal jeg nok oppgradere, da jeg tenker å benytte meg av Viritual Machine. Det sto forøvrig på siden hvor jeg kjøpte PC'en min at det var en 1x Superspeed USB (USB 3.0), men det viser seg å ikke stemme Btw, så vil denne siden/programmet si deg akkurat hva slags RAM du kan bruke: http://www.crucial.com/systemscanner/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå