Gå til innhold

Den perfekte maskinen for virtuelle maskiner?

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt VM litt, kjører bl.a. et par stk i produksjon.

Men så tenkte jeg; hva er den ideelle virtuelle maskinen, hardwaremessig?

Altså, når man tar litt hensyn til pris også. Det er selvsagt null stress å svi av en årslønn på en server.

Dette er ikke et prosjekt jeg har planer om å gjennomføre (har andre ting å bli ferdig med først), men det hadde vært litt moro å få i gang en liten diskusjon om dette.

Jeg tenker, som en start at det hadde vært veldig nice å kjøre en haug med f. eks 32gb SSD-disker, hvor hver virtuelle maskin bruker hver sin disk til OS. Da får man jo løst en del av IO-flaskehalsen...

Eller er det smartere å kjøre en form for raid-oppsett?

Ellers ville jeg jo brukt f. eks en zfs-pool raidz2 e.l. til fillagring.

Alt kommer seff an på hva slags oppgaver den forskjellige VMene skal ha..

Noe som hadde vært rått, hadde vært å testet å ha 7-8 skjermer koblet til samme pcen, og kjørt 1 virtuell maskin pr skjerm... Windows 7, OpenSuse, FreeBSD osv.

Hvis man trenger mange maskiner, men har begrenset plass, kunne jo det vært gjennomførbart med så mange disker?

Hva tenker dere?

Prøver bare å få i gang en diskusjon om et emne jeg syntes er ganske interessant :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal f.eks kjøre VMware slik som jeg gjør, så viser det seg gang etter gang at den ideelle maskin ofte er enten en Dell, IBM eller en annen ferdigmaskin som jeg finner supportert under ESXi dokumentasjonen.

Det spørs hva som er tanken med denne "ideelle" maskinen din. Skal den kjøre windows eller linux i bunnen, eller skal det være en ren installasjon av en virtuell server i bunn (a-la ESXi eller Xenserver)

Lenke til kommentar

Hva skal være hensikten med å vise alle serverne du kjører på den virtuelle hosten på hver sin skjerm?

Er helt enig med forrige innlegg i at det er helt håpløst å svare hva det "ideelle" oppsette skal være.

Pris ved innkjøp er nødvendigvis ikke den sanne og fulle prisen, om f.eks. billigst mulig er tingen.

Du sier heller noe om hva du skal virtualisere på denne maskinen. det er helt andre krav til en printserver enn en databaseserver. Igjen er det andre krav basert på last.

Hjemme virtualiserer jeg tjenester på en "server" med 1 quad core og 8GB ram og det fyller mitt behov for AD, Anti Virus Management, SQL, SharePoint.

På jobben benytter vi flere clustere av denne typen 6stk servere med hver 4 x 4 kjerner og 120GB RAM koblet via fiber mot SAN.

Så hardware er helt avhengig av oppetid, last, ytelseskrav osv.

Veldig vanskelig å si hva en ideell løsning er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...