Gå til innhold

får ikke installert Win2k Pro (hjeeeeelp pls)

Anbefalte innlegg

JEg tenkte jeg skulle installere Win2k Pro engelsk idag. Dette gikk ikke helt som planlagt.

Etter at filene var kopiert inn på HD`en så fikk jeg følgende feil melding.

"Setup did not find any hard disk drivers installed on your computer

Make sure any hard disk drivers are powered on and properly connected to your computer, and that any disk-related hardware configuration is correct. This may involve running a manufacturer-supplied diagnostic or setup program"

Av hardware så har jeg følgende

Asus A7V (ikke 133A)

ADM Duron 800MhZ

Orginale 256MB RAM

IBM 60GB HD ATA100

SB live 1024

Accton nettverks kort 100Mbit

Det jeg kan tenke meg er "feilen" er at jeg kjører ATA100 HD, denne vil ikke bli vist som en vanlig HD, og derfor vil Windows 2000 Pro tro at jeg ikke har noe HD. Men det som er litt rart er jo at den kopierer filene inn på HD`en, men klarer ikke å videre-føre installasjonen. Det nytter heller ikke å fikse installasjonen siden den stopper opp.

Jepp, jeg har husket å slå av Virus detection i BIOS`en. og jeg kjører ikke noe antivurs program i minne eller noe slikt..

hjeeeeeeelp

Frankey

kr.sand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Robinei har ett godt poeng

W2K spør under instalasjon (med disketter iaf) om du har ,på godt norsk, ett RAID (eller kontroller kort om du vil) i så fall press F6

Kjenner ikke til Asus men hvis det finns en raid kontroller så er det problemet

Glemmer alltid å trykke F6 under instalasjon av W2K...har ett MSI k7T raid kort (lærer nok en dag:D)

Regner med at w2k spør om det samme uansett om du kjører bootable cd eller oppstarts disketter

Lykke til

/jan

Lenke til kommentar

...Asus A7V har ikke noe Raid kontroller nei, og som mojne_tisra nevner så er filene kopier til HD`ene. Dette gikk fint både med oppstarts diskett og bootcd, filene blir kopiert inn, men etter at maskinen booter på nytt for å kjøre igang installasjons prosessen, så får jeg beskjed om at den ikke finner noe HD. Har det noe med at Win2k Pro ikke støtter ATA100?

Jeg går utifra at jeg kan koble HD`en over på Primary HD controller og installere Win2k, og deretter flytte den tilbake på ATA100. Men jeg ser ikke grunn til å stresse så mye med det hvis det kan løses på en annen måte :smile:

Frankey

kr.sand

Lenke til kommentar

jeg har prøvd å finne drivere til ATA100 driveren finne rikke noe hos Promise.com jeg

noe som kan hjelpe?

OEM Solution "PDC20265"

Jeg går til Device Manageren så ligger ATA100 kontrolleren under Scsi

Så hvilken ATA100 driver skal jeg bruke, jeg går utifra at jeg må bruke en driver som tilsvarer en av de andre ATA100 kontrollerne, slik som FastTrak100, FastTrak100 LP, FastTrak100 TX2 osv osv.

Frankey

kr.sand

Lenke til kommentar

mojna har svarene skjønner jeg :grin:

Har instalert w2k noen ganger nå

På mitt msi følger det med drivere til RAID

Ja ja..jeg vet..du har ikke raid men en ata100 "kontroller/port"

Burde jo følge med en driver diskett og/eller ligge drivere på CD'n som fulgte med ??

Jo..en ting til...ikke no prob og kjøre alle 4 oppstarts diskettene til w2k uten raid/ata drivere inne...problemet , som flere sier her , kommer etter reboot

Kjenner ikke til hovedkortet ditt...så jeg beveger meg kanskje på tynn is her :wink:

Men du MÅ trykke F6 hvis du har en raid/ata kontroller eller så finner w2k aldri diskene dine

PS: ibm gxp60 diskene er ok de...gxp75 derimot :/

/jan

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-04 20:26, frank_jarle skrev:

jeg har prøvd å finne drivere til ATA100 driveren finne rikke noe hos Promise.com jeg

noe som kan hjelpe?

OEM Solution "PDC20265"

Jeg går til Device Manageren så ligger ATA100 kontrolleren under Scsi

Så hvilken ATA100 driver skal jeg bruke, jeg går utifra at jeg må bruke en driver som tilsvarer en av de andre ATA100 kontrollerne, slik som FastTrak100, FastTrak100 LP, FastTrak100 TX2 osv osv.

Frankey

kr.sand

Jeg har opplevd det samme som deg, men i XP.

Installeringsprogrammet så ikke noen HD (trøblet i 2 dager før jeg løste problemet).

Jeg overførte harddisken til en annen maskin, og insallerte derfra.

Problemmet skyldes driveren til ATA100 som enkelte har nemnt.

Du har ikke RAID, men derimot en integrert ATA100-kontroller, uten driver vil ikke nyere OS(Windows) kommunisere med kontrolleren og derfor heller ikke se harddisken.

Det enkleste er som du tidligere har antydet; kopl harddisken utenenom ATA100 under installering.

Promis drivere finner du under http://www.promise.com/support/download_eng.asp.

(Ultra100 sannsynligvis, jeg kjenner ikke kortet, og skal ikke garantere noe)

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke svarene, men snakker om mine og andres erfaringer.Det er jo derfor vi er her, ikke sant(ihvertfall de fleste) ?

Min erfaring er at det går fint å installere w2k på IBM ATA-100 uten noe som helst drivere eller problemer.Det er også min erfaring at jeg ikke kunne installere 2wk på MSI-TURBO i RAID oppsettet fordi inst.prog ikke kunne finne noe disker.Jeg har også opplevd at 60GXP disker oppfører seg rart i denne sammenhengen.

Spekulering om noe annet enn rene fakta skader bare den som startet tråden og latterligjør hele diskusjonen .

Have fun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...