frank_jarle Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 JEg tenkte jeg skulle installere Win2k Pro engelsk idag. Dette gikk ikke helt som planlagt. Etter at filene var kopiert inn på HD`en så fikk jeg følgende feil melding. "Setup did not find any hard disk drivers installed on your computer Make sure any hard disk drivers are powered on and properly connected to your computer, and that any disk-related hardware configuration is correct. This may involve running a manufacturer-supplied diagnostic or setup program" Av hardware så har jeg følgende Asus A7V (ikke 133A) ADM Duron 800MhZ Orginale 256MB RAM IBM 60GB HD ATA100 SB live 1024 Accton nettverks kort 100Mbit Det jeg kan tenke meg er "feilen" er at jeg kjører ATA100 HD, denne vil ikke bli vist som en vanlig HD, og derfor vil Windows 2000 Pro tro at jeg ikke har noe HD. Men det som er litt rart er jo at den kopierer filene inn på HD`en, men klarer ikke å videre-føre installasjonen. Det nytter heller ikke å fikse installasjonen siden den stopper opp. Jepp, jeg har husket å slå av Virus detection i BIOS`en. og jeg kjører ikke noe antivurs program i minne eller noe slikt.. hjeeeeeeelp Frankey kr.sand Lenke til kommentar
robinei Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Har det kortet RAID-kontroller? I så fall, er disken koblet til den? Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Muligens ble partisjonstabellen korrupt.Prøv å formattere på nytt. Opplevde noe sånt en gang med 60gxp disk og det ble bra etter formattering. Lenke til kommentar
NorLord Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Robinei har ett godt poeng W2K spør under instalasjon (med disketter iaf) om du har ,på godt norsk, ett RAID (eller kontroller kort om du vil) i så fall press F6 Kjenner ikke til Asus men hvis det finns en raid kontroller så er det problemet Glemmer alltid å trykke F6 under instalasjon av W2K...har ett MSI k7T raid kort (lærer nok en dag:D) Regner med at w2k spør om det samme uansett om du kjører bootable cd eller oppstarts disketter Lykke til /jan Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Robinei har ikke noe poeng der siden filene er kopiert til hardisken.Uten RAID driver kan installasjon program aksessere disken enngang. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 4. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2002 ...Asus A7V har ikke noe Raid kontroller nei, og som mojne_tisra nevner så er filene kopier til HD`ene. Dette gikk fint både med oppstarts diskett og bootcd, filene blir kopiert inn, men etter at maskinen booter på nytt for å kjøre igang installasjons prosessen, så får jeg beskjed om at den ikke finner noe HD. Har det noe med at Win2k Pro ikke støtter ATA100? Jeg går utifra at jeg kan koble HD`en over på Primary HD controller og installere Win2k, og deretter flytte den tilbake på ATA100. Men jeg ser ikke grunn til å stresse så mye med det hvis det kan løses på en annen måte :smile: Frankey kr.sand Lenke til kommentar
tmbakken Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 hvis du har harddisken koblet til ata-100 kontrolleren må du som NorLord skriver trykke F6 for å legge inn drivere til harddisken. til dette HK må du ha drivere fra Promise!! Lenke til kommentar
robinei Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Det går fint å kopiere filene til disken under de første stegene av installasjonen som foregår i DOS eller Windows, uten å laste RAID drivere, men når man starter på nytt igjen og Win2k skal boote selv sliter man uten dem. Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Tviler på at det er ATA-100 som bremser.Det skal jo være bakoverkompatibelt og i tillegg gikk det greit hos meg som har samme disken.Hovedkortet ditt er ikke så gammelt heller.Som sagt jeg ville prøvd å slakte disken, det funket hos meg. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 4. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2002 jeg har prøvd å finne drivere til ATA100 driveren finne rikke noe hos Promise.com jeg noe som kan hjelpe? OEM Solution "PDC20265" Jeg går til Device Manageren så ligger ATA100 kontrolleren under Scsi Så hvilken ATA100 driver skal jeg bruke, jeg går utifra at jeg må bruke en driver som tilsvarer en av de andre ATA100 kontrollerne, slik som FastTrak100, FastTrak100 LP, FastTrak100 TX2 osv osv. Frankey kr.sand Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 He,he Frankey du har jo ikke noe Promise RAID kontroller på hovedkortet ditt.Glem Promise Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 4. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2002 ..nie jeg har ikke det, men det er så merkelig at Win2k inne funker.... "let me try to connect my HD to 220V, do you think that will help?" hehe Win2k er noe tull, linux er bedre, det funker som bare det >:-P Frankey kr.sand Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Det er ikke w2k.Denne gangen er IBM som vikarer for Bill.Diskene fra de to seriene har oppført seg merkelig hos meg og det er SVÆRT mange som klager på de rundtforbi. Lenke til kommentar
NorLord Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 mojna har svarene skjønner jeg Har instalert w2k noen ganger nå På mitt msi følger det med drivere til RAID Ja ja..jeg vet..du har ikke raid men en ata100 "kontroller/port" Burde jo følge med en driver diskett og/eller ligge drivere på CD'n som fulgte med ?? Jo..en ting til...ikke no prob og kjøre alle 4 oppstarts diskettene til w2k uten raid/ata drivere inne...problemet , som flere sier her , kommer etter reboot Kjenner ikke til hovedkortet ditt...så jeg beveger meg kanskje på tynn is her :wink: Men du MÅ trykke F6 hvis du har en raid/ata kontroller eller så finner w2k aldri diskene dine PS: ibm gxp60 diskene er ok de...gxp75 derimot :/ /jan Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 4. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2002 ..hehe godt sagt. Men jeg har ikke hatt problemer tidligere når disken(e) har vært koblet til vanlig IDE-kontroller, kun på ATA100. Frankey Kr.sand skal si ifra når jeg finner ut av dette problemet :smile: Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 4. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2002 til NorLord, Jeg prøver som du sier, siden jeg allerrede har prøvd uten diskene og det ble bare rot. Så jeg har ingenting å tape, jepp det fulgte med noe drivere på CD til Asus kortet mitt. jeg la dem inn på diskett, så ser jeg hva som skjer :smile: Frankey Kr.sand Lenke til kommentar
NorLord Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Frankie :smile: Er det separate ata100 porter på det kortet ?? På mitt MSI er det 2 ide porter ide1 = ata100 Separat RAID kontroller (2 porter) (promise) Sjekke litt på asus.com /jan Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Oppdater SystemBIOS med promise ATA100 bios - lases ned ifra hjemmesiden til asus... det bude løse denna floka her! Lenke til kommentar
jimi Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Quote: On 2002-02-04 20:26, frank_jarle skrev:jeg har prøvd å finne drivere til ATA100 driveren finne rikke noe hos Promise.com jegnoe som kan hjelpe?OEM Solution "PDC20265"Jeg går til Device Manageren så ligger ATA100 kontrolleren under ScsiSå hvilken ATA100 driver skal jeg bruke, jeg går utifra at jeg må bruke en driver som tilsvarer en av de andre ATA100 kontrollerne, slik som FastTrak100, FastTrak100 LP, FastTrak100 TX2 osv osv.Frankeykr.sand Jeg har opplevd det samme som deg, men i XP. Installeringsprogrammet så ikke noen HD (trøblet i 2 dager før jeg løste problemet). Jeg overførte harddisken til en annen maskin, og insallerte derfra. Problemmet skyldes driveren til ATA100 som enkelte har nemnt. Du har ikke RAID, men derimot en integrert ATA100-kontroller, uten driver vil ikke nyere OS(Windows) kommunisere med kontrolleren og derfor heller ikke se harddisken. Det enkleste er som du tidligere har antydet; kopl harddisken utenenom ATA100 under installering. Promis drivere finner du under http://www.promise.com/support/download_eng.asp. (Ultra100 sannsynligvis, jeg kjenner ikke kortet, og skal ikke garantere noe) Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Nei jeg har ikke svarene, men snakker om mine og andres erfaringer.Det er jo derfor vi er her, ikke sant(ihvertfall de fleste) ? Min erfaring er at det går fint å installere w2k på IBM ATA-100 uten noe som helst drivere eller problemer.Det er også min erfaring at jeg ikke kunne installere 2wk på MSI-TURBO i RAID oppsettet fordi inst.prog ikke kunne finne noe disker.Jeg har også opplevd at 60GXP disker oppfører seg rart i denne sammenhengen. Spekulering om noe annet enn rene fakta skader bare den som startet tråden og latterligjør hele diskusjonen . Have fun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå