oslo91 Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 (endret) Mener du det er avgjørende at man deler felles livssyn i et forhold? Selv tror jeg det er viktig, både med tanke på tradisjoner men også valg som går på dåp, bryllup ol. Jeg er selv en kristen person, og har vært sammen med flere ikke kristen mennesker. Synes det ofte kan være vanskelig å treffe "likesinnede", men heldigvis går verden fremover. Blir spennede å høre hva andre mener om denne saken. Dersom du er kristen, kunne du vært sammen med en som ikke er det? Eller visa versa? Endret 15. april 2011 av Runar Reklamelink fjernet. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Det jeg synes er morsomt med kristendate er at de samme menneskene står bak skeiv.no som er nettdating for homofile og nettdating.no som er nettdating for "vanlige mennesker". Dog synes jeg dette virker veldig som reklame... Jeg er ikke-kristen og tror at jeg ville hatt mer problemer med å være sammen med noen som er troende nå som jeg har fått barn enn før. For mange år siden så var jeg sammen med ei katolikk, det var helt uproblematisk, men da var ikke barn med i bildet... Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Så lenge det ikke fører til konflikter i hverdagen så bryr jeg meg svært lite om hvilket livssyn en eventuell partner måtte ha, må jeg si. Lenke til kommentar
Nyskjerrigperen Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Jeg tror det har mye å si jeg! Jeg tror ikke jeg kunne vært sammen med en sterkt troende. En som er litt troende eller som ikke hadde latt noe stå i veien for meg fordi vi var sammen, så hadde det sikkert vært greit. Men jeg kan si med en gang at det spørs veldig hvilke religion denne personen er tilhenger av. Jehovas eller Islam kunne for eksempel ikke funket for meg i det hele tatt. og SPESIELT ikke om vi skulle få barn sammen. Jeg tror egentlig det er det som er/kan være dilemmaet. Det med å oppdra barn sammen. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Hvordan forklare hvor bestemor er etter at hun har død kan være en utfordring. Jeg har noen venner med den problemstillingen... Lenke til kommentar
Dopamine Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Jeg tror en religiøs partner ville blitt ganske provosert av måten jeg ser verden på ganske raskt. Ikke tror jeg på mening, altruisme, verdi, objektiv moral osv. I tillegg kan jeg være ganske kynisk og likegyldig. En venn kunne sikkert respektert det, men en partner ville nok latt seg affisere mer. I tillegg hadde det ikke komt på tale å oppdra barn (dersom jeg skulle hatt noen) i religiøs tro. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Jeg er sammen med en katolikk, og jeg er selv ateist. Det er ikke noe mer problematisk enn hvis jeg skulle vært sammen med en annen ateist synes i alle fall jeg. Det kommer nok mer an på personen enn på selve livssynet. Vi skal ha dåp om to uker, og det er av alle ting i statskirken. Altså en protestantisk kirke. Nå er hun ikke akkurat fanatisk katolikk, men hun tror i alle fall på de vanlige tingene. Likevel fungerer det helt utmerket :-) Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 kimaasen, det er vel også fordi du bryr deg relativt lite? Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 spørsmålet er vel mer hvor viktig religion eller ikke religion er for deg og en evt partner. Vet jo om humanetikere som er mindre kompromiss villige enn kristne. I et forhold er det ikke mangelen på konflikter/uenigheter som kjennetegner et godt forhold i min mening, men hvordan man takler dem. Det er flere utfordringer om begge er sterk i sitt separate livssyn, men det er ikke avgjørende i min menighet for at et forhold skal fungere eller ikke. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Anser meg selv for å ligge mer i retning av deisme, men jeg er fortsatt å anse som en kristen. Absolutt alle jeg kjenner har et annet livssyn enn meg, og det samme har i stor grad gjeldt de jentene jeg har hatt forhold/flørting osv. med. Det har faktisk aldri vært noe særlig diskusjonstema i det hele tatt, så lenge begge respekterer hverandres meninger. Men jeg må si meg enig med en del av de andre her. Problemene oppstår når det gjelder skikker og normer osv. som kan gå utover hvordan jeg er vant til å leve livet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå