Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av skjermkort fra HD 4850 til HD 6850

hjahre

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en pc som jeg har planer om å oppgradere skjermkortet på. Og dermed lurer jeg på hvilke(t) skjermkort som kan være aktuelle/-t? For tida har jeg dette kabinettet, Thermaltake DH 101, på grunn av dette kan jeg ikke ha så stort skjermkort. Nå har jeg et Sapphire Radeon HD 4850, jeg har ikke lyst til å gå ned i ytelse, men heller finne et kort som yter ca det samme og som er stillegående (trenger ikke være lydløst). Jeg har mulighet til å flytte noen av harddiskene ned i de to 5.25"-brønnene jeg har ledige, hvis det ser ut til å være nødvendig. Har dere forslag til skjermkort? Jeg bryr meg ikke så mye om produsent, verken på kortet eller grafikkprosessoren.

Det skal også sies at jeg har prøvd å bytte kjøleløsning på kortet, men grunnet spesiell layout på PCB har jeg ikke funnet noen som passer både kortet og kabinettet.

På forhånd takk :)

Endret av hjahre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innser at jeg har uttrykt meg litt uklart nå på morgenkvisen. Ettersom jeg spiller noen ganger ser jeg etter et skjermkort som er stillegående, og som har bedre ytelse enn kortet jeg har nå. Jeg har sett litt på HD 6850, men jeg lurer på om det blir litt langt.. Også har jeg sett på MSI GTX 560 Twin Frozr II og MSI GTX 550 Cyclone (dette har jeg slått fra meg ettersom det er for høyt), men jeg vil tro AMD/ATI-kortene er et bedre valg fordi de bruker mindre strøm, produserer mindre varme og dermed ikke trenger så sterke vifter? Hovedsaklig brukes pc-en som mediacenter. De gangene jeg spiller vil jeg helst ha bra detaljer og kjøre "native"-oppløsning på TV-en (1920x1080) samtidig som det skal ha god flyt. Også har jeg lyst på et DX11 kort for å få testa ut mulighetene der.

Må finne meg no' kaffe, funker ikke om morgenen...

Lenke til kommentar

Hmm, lengden ser fin ut. Tror det har ca samme lengde som det jeg har nå. Det jeg lurer på er høyden... Enten går det akkurat, eller så går det akkurat ikke.. Kabinettet er 15cm høyt, og skjermkort med vanlig høyde (rundt 11cm) går greit vet jeg. Men lurer litt ettersom det kortet der er 12 cm høyt. Jeg får måle når jeg kommer hjem, men jeg vil tro det er 1-1.5cm klaring fra skjermkortet jeg har nå og opp til chassiset. Altså har jeg ikke mye å gå på, men jeg får sjekke for å være sikker. Uansett, kortet er helt klart interessant

EDIT: Angående MSI Radeon HD 6850; Noen som vet om de 12 cm er med eller uten kjøler? Jeg innbiller meg at det er med

Endret av hjahre
Lenke til kommentar

Da har jeg sjekka høyden i kabinettet mitt, og det ser ut til at skjermkortet vil passe akkurat. Så lenge det ikke er 12 cm og litt til. For jeg har målt mitt nåværende grafikkort, det er 10cm i høyde og 21cm i lengde. Det ser ut som jeg fint får pressa inn noen cm til, så opp til 24cm i lengde er jeg villig til å gå. Når jeg målte fra skjermkortet og opp til kabinettkanten var det 2.5cm, altså har jeg plass til noe som er 12.5cm (uten PCI-E-fliken). Men det er helt klart snaut med 12cm også, men det skal gå.

Har noen et bedre forslag enn det skjermkortet som allerede er foreslått? Hvis ikke tror jeg at jeg kjøper det

Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt på utkikk etter stillegående skjermkort. I det siste har jeg kommet fram til at jeg egentlig ikke trenger det nyeste av det nye. Tenker å bruke ca 1000 kr på skjermkort, og har kommet over Sapphire HD 5770 Vapor-X, i følge tester er dette skjermkortet stillegående pluss at det er akkurat i grenseland for hva jeg har lyst til å legge i et nytt skjermkort. Så da er egentlig spørsmålet, skal jeg gå for dette eller HD 6850 (som er linka til for noen innlegg siden, men som det ikke er sikkert passer i høyden)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...