Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vis man er utdannet politi betjent, kan man utøve mer autoritet uten ansettelse?

turak

Anbefalte innlegg

Vis du et utdannet politi betjent - med eller uten jobb erfaring - kan man utøve mer autoritet en Ola nordmann uten og være ansatt som betjent ?

Feks vis du er utdannet betjent, vil en "borgerlig arrestasjon" fremdeles være borgerlig? Hvor du blant annet må være 100% sikker og strafferammen må være høyere en 6 måneder.

Kommer ikke på noen flere eksempel sånn i forbi farten, men jeg antar at dere tar poenget :thumbup:

Bare så jeg ikke trenger og lage en til tråd samt at dette spørsmålet er ganske likt, spør jeg dette samtidig:

Vis ditt politi distrikt har for lite betjenter, jeg vet at noen små plasser kan ha så lite som 1 betjent på vakt til tider, kan en utdannet betjent uten jobb tilby seg og assistere frivilig?

Men dette mener jeg at vis det oppstår bråk, kan den ANSATTE betjenten som er på vakt ringe deg(utdannet men uten jobb) å be om assistanse fordi han ikke ønsker og sette seg i en risikabel situasjon uten "Backup"?

Jeg vil understreke at denne teoretiske betjenten ikke har jobb enten fordi han ikke ønsker eller det ikke er noen jobber i distriktet. Han oppfyller alle krav til og kunne jobb som betjent, inkludert utdannelsen nødvendig. Ingen kompensjon kreves, dette er ganske enkelt fordi han vil hjelpe til og gjøre lokal samfunnet tryggere.

Jeg takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle kan utføre en borgerarrest uavhengig av hvilken utdanning eller jobb man tidligere har hatt. En person som er utdannet som politibetjent men som ikke har jobb, har heller ingen politimyndighet (ettersom stillingen avgjør myndigheten).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Det følger av politiloven § 20 første ledd at "[...] embetsmenn og tjenestemenn med politigrader har politimyndighet i hele riket i kraft av sin stilling".

Man kan få tildelt begrenset politimyndighet, men dette er normalt ikke særlig aktuelt og er basert på saklig behov, ikke interesse.

En ansatt politibetjent kan ikke tildele noen andre politimyndighet, ei heller benytte seg av "privat backup".

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...