Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dårlig ytelse i spill

Anbefalte innlegg

Har "problemer" med dårlig ytelse i enkelte spill, hovudsaklig Starcraft 2.

*Loading av games tar ca dobbelt så lang tid som 98% av de jeg spiller med/mot, noe som tyder på svakhet i minne/harddisk.

*Når jeg spiller med mange spillere og det er mange units i sving (costum games som f.eks marine arena er verst) hakker det noe villt, og jeg dropper ned i et par fps. Dette tyder på svakhet i grafikkort/cpu.

Har kjørt cpu stresstest i 6 timer - ingen feil. Kjørte gjennom windows 7 memory diagnostics (utenfor windows) - ingen feil. Byttet PSU for et par mnd. siden da den gamle var defekt. Hadde windows og starcraft på en harddisk lenge. Formaterte en annen harddisk, og la windows og starcraft inn på denne - fortsatt nøyaktig samme symptoner. Har overvåket temperaturer under spilling og stresstest, både CPU og skjermkort stiger med et par grader, men ikke noe unormalt, og langt under kritisk.

Er et par ting jeg har sett rundt om i windows som jeg lurer på om kan vere noen hint.

* Skjermkortet står oppført med ca 1.3GB shared memory (500MB dedicated er det vel).

* Hovudkort og CPU blir ikke gjenkjent i Everest (systeminfo)

* Når jeg hakker i Starcraft 2, ligger GPU load fortsatt på 0% i GPU-Z, mens jeg spiller hopper den av og til opp i kanskje 20%, men stort sett under 5%.

* Både i Bios og dxdiag står det at jeg har 3.2GB RAM, mens under windows properties står det 4GB.

Kjører andre spill greit, kanskje noe treg loading og tegn i til hakking der også, men har ikke så mye å sammenligne med der som jeg har i starcraft 2. Har kompiser som kjører starcraft 2 på eldre pc`er en meg, som har langt bedre loading og ingen tegn til hakking.

Mitt oppsett:

OS: Windows 7 Ultimate Media Center Edition 6.1.7600 64bit

HK: Asus P5Q

CPU: Core 2 4300 @ 1800mhz

GFX: ATI Radeon 4800 HD

RAM: G.Skill F2-6400 CL5D 4GBPQ CL5-5-5-15 1.8v-1.9v (Dual)

PSU: Corsair 1000W

HDD: 3x Sata

Finnest det kanskje noen benchmarkprogram som kan finne ut hvor flaskehalsen i pc`n min er?

Setter stor pris på svar som kan lede meg videre i denne etterforskningen! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Starcraft 2 setter setting automatisk til ultra (high) men får samme symptoner når jeg setter at på det laveste.

Har nyeste versjon av drivere til skjermkortet.

Skal se om jeg finner riktig navn på skjermkort når jeg kommer hjem.

Er det noen gode program for å teste ytelsen til CPU? Har som sagt kjørt stresstest uten å finne feil, temperatur virker stabil og fin.

Lenke til kommentar

Det er et ATI Radeon 4850 kort, bruker denne driveren.

Har ikke fått installert noen drivere til hovudkortet, kan dette ha noe å si?

Har ikke CD`en, og driverene jeg laster ned får jeg ikke installert (feilmelding som sier det er feil 32/64bit versjon, selv om det er den samme filen for både 32bit og 64bit Win7)

Er ikke noen uinstallerte enheter i enhetsbehandling/device manager, så jeg antar Win7 har lagt inn noen greier automatisk.

Er det vanligvis viktig med oppdaterte bios og/eller chipset drivere til hovudkortet?

Endret av andnet
Lenke til kommentar

Er standard 7200 rpm disker. For å vere mer nøyaktig:

Samsung SpinPoint F1 HD252HJ 7200RPM 250GB 16MB CACHE

Seagate Barracuda 7200.9 SATA 160GB 8MB CACHE

Seagate Barracuda 7200.12 SATA 3Gb/s 500GB 16MB CACHE

Takk for svar om CPU! da vet jeg hva jeg må bytte ut i første omgang, og det hjelper stort!

Ser at Core 2 E4300 lett kan klokkes til 3GHZ+, kommer til å prøve dette først.

Lenke til kommentar

Ser ut som 160GB disken bare er Sata1 og 8MB cache kontra Sata2 og 16MB på de andre. Kan denne "sinke ned" systemet, er det bedre å ta den vekk eller har ikke det noe å si så lenge OS/programmer ligger på de andre diskene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...