Gå til innhold

Macro objektiv til Nikon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tamrons 90mm er den jeg har. :)

 

andre alternativer er Nikons 105mm, evt Sigma 105mm. Om du vil ha noe kortere er Nikon 70mm, Sigma 60mm og om Tamron har en i det område noen alternativer.

 

Mange anbefaler rundt 100mm, for da får du litt avstand fra motivet, og man har et ''allround-macro''-objektiv. :) Rundt 100mm utgjør også et flott portrettobjektiv.

 

Om autofokus er viktig vil jeg anbefale original Nikon i dette tilfellet, Tamron og Sigma sin er ca likeverdige hverandre - med Nikon som sin overmann. :yes:

Endret av GENTorly
Lenke til kommentar

Jeg har Sigma 105mm og 150mm, og begge er meget bra. Tamron sin er sikkert også bra, og billigere enn Sigma 105mm. Nikon sin blir en del dyrere.

 

Sigma 105mm har ikke fokusmotor, så dersom du ikke har fokusmotor i huset vil du ikke få AF. Sigma 150mm har vel det, tror jeg (tenker ikke noe over det siden jeg har fokusmotor i mitt..)

 

Sigma 150mm og Nikon 105mm har internfokusering, mens de to andre ikke har det. Det betyr at de endrer lengde under fokusering. Sigma 105mm blir nesten dobbelt så lang når den er fokusert på nærgrensen. Bakdelen med internfokusering er at utsnittet endrer seg når man fokuserer, så det kan være litt utfordrende å komponere bildet.

 

Husk også at det kan være lurt med stativ!

Lenke til kommentar

For bilder av maur vil du ha mer enn 1:1, så gå for noe som jobber bra med mellomringer.

Siden maur ikke er særlig skye trenger du ikke 150/180mm, og vil få mer igjen for en 60/70/90mm hvor effekten av en mellomring er større jo lengre ned i brenneviddene du kommer.

 

Nedturen er når du skal prøve deg på fluer (Du vil komme til å prøve deg på fluer) da vil du merke at du gjerne skulle hatt en 150mm.

 

Se om du finner mine bilder om du vil se hvordan en Sigma 150mm er, noen av bildene er med mellomringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...