Gå til innhold

Å glemme noe i arvemeldingen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hva som skjer om man glemmer å ta med noe i arvemeldingen.

La oss si det har gått 2-3 år siden man arvet et beløp. Alle papirer er levert inn og arveavgiften er betalt. Så plutselig etter et år eller to finner man noen gjenstander, samleobjekter eller lignende som avdøde tidligere eide. Arvingene har ingen interesse av disse objektene og ønsker derfor å selge disse. Hvordan går man frem her..??? Er det mulig å betale vanlig arveavgift av dette i ettertid, eller vil man få en form for straffeskatt??

Ha en god påske!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anta uten å være jurist at et viktig poeng her er om arvingene viste om disse verdiene.

Finner man f.eks noen gamle verdifulle mynter i en kasse på loftet som man trodde bare inneholdt skrot tviler jeg sterkt på at dette skal kunne fordre noe straffeskatt.

Men kanskje det er bedre å flytte tråden over til forumdelen for juss?.

Lenke til kommentar

Jeg ville tro det bare var å sende en ny arvemedlding og så betale evt. arveavgift.

Grunnen til at man vil melde i fra, Rayline TWB, er at man er pliktig til å melde fra om mottatt arv på grunn av skattehensyn. Dersom man ikke melder i fra vil man kunne få straffeskatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Man kan ikke få straffeskatt på et Munch- maleri eller en boks med gamle mynter i - som bare jeg vet om.

Dersom dette omsettes, slik at du har en økning i formue som overstiger inntekt - forventet forbruk, vil dette være naturlig nok gjenstand for oppmerksomhet fra skatteetaten.

Jeg kan ikke tenke meg at det er noe problem å korrigere dette i etterkant, men det bør gjøres før skatteetaten reagerer. Med mindre det er snakk om "småpenger".

Lenke til kommentar

Man kan ikke få straffeskatt på et Munch- maleri eller en boks med gamle mynter i - som bare jeg vet om.

Problemet er som zanta sier først når din formue øker i selvangivelsen som følge av dette. Si at du selger for 10 millioner. Plutselig har du 10 millioner mer i formue som skatteetaten ikke vet hvor kommer fra. Når skattetaten begynner å luske i buskene kan det være for sent å si at dette var noe du arvet, fordi det ikke stemmer med hva du har oppgitt. Og hvis du plutselig fant det på loftet hvorfor endret du ikke arvemeldingen ?

Lenke til kommentar

Det du snakker er om er hvor mye av svarte penger du kan inkludere i din privatøkonomi. En klassisk måte å hvitvaske penger på er å betale litt penger for brukte vinnerkuponger på travbanen. La oss si at en person vant en gevinst på 50.000 kr. Det er sikkert et beløp som er mulig å ta inn i økonomien for en hvilken som helst privatperson uten at det reiser noen spørsmål. Sett at du tilbyr denne vinneren å kjøpe kvitteringen hans for 1000 kr.

Og du kjøper kvitteringen til andre spillere, slik at du etterhvert sitter på kvitteringer som tilsvarer en gevinst på 1 million. Hvis noen stiller spørsmål med hvordan du har tjent penger, kan du bare trekke frem kvitteringene og si at du har tjent de på travbanen.

Så; hvis du ikke tjener et for høyt beløp fra dine skjulte inntekter, og klarer å få de over til del hvite delen av din økonomi uten at noen har grunn til å reagere, nei da blir det det neppe straffeskatt. Men spør deg selv om du syns det høres lovlig ut eller om det er moralskt å gjøre det på den måten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar.

I mitt tilfelle er vi 3 arvinger. Ingen av oss har noen peiling på verdien av myntene, men vi antar at det totalt er blitt kjøpt for 200 000kr. Det var også snakk om at Samlerhuset av og til kjøper tilbake mynter fra arvingene til prisen avdøde kjøpte for. Hvordan burde vi gå frem her? Burde vi få en oversikt hos Samlerhuset over hvilket beløp det er handlet for og oppgi denne verdien i en "ny arvemelding"? Eller burde vi si ifra til skattemyndighetene først for siden å få en takst på dem?

Takk!

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke sitte på samlingen selv et år eller to - deretter selg dem for en pris som dere avtaler med et eller annet samlerhus eller lignende. Hvorfor skal du oppgi dette til skatteetaten? Du kan jo like godt ha hatt samlingen selv i årevis. De har vel ingen peiling på at det er han dere arver som har hatt samlingen. For alt de vet så kan jo du ha vært en ihuga samler i mange år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takker for svar.

I mitt tilfelle er vi 3 arvinger. Ingen av oss har noen peiling på verdien av myntene, men vi antar at det totalt er blitt kjøpt for 200 000kr. Det var også snakk om at Samlerhuset av og til kjøper tilbake mynter fra arvingene til prisen avdøde kjøpte for. Hvordan burde vi gå frem her? Burde vi få en oversikt hos Samlerhuset over hvilket beløp det er handlet for og oppgi denne verdien i en "ny arvemelding"? Eller burde vi si ifra til skattemyndighetene først for siden å få en takst på dem?

Takk!

Det vanlige er at man bare oppnår en pris på slike samlinger fra samlerhuset på ca 1/5 av hva som er betalt. Samlerhuset har sinnsyke overpriser. Samlerhuset (ofte kalt svindlerhuset) kjøpte nylig tilbake to samlinger for kjøpsprisen. Det var KUN fordi TV2 hjelper deg troppet opp med kameraet. http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/gert-trodde-han-kjoepte-verdifulle-mynter-og-medaljer-3467019.html Dere bør prøve å selge tilbake til dem, det er bedre enn å få de rundt 40.000 samlingen er verdt. Si at dere kontakter FBI eller TV2 hjelper deg om de ikke kjøper det tilbake.

Dere trenger ikke diskutere med skattemyndighetene, myntsamlingen går under innbo, hvis innboet er verdt mindre enn 1 mill er det ikke noe dere må skatte av. (men har dere mye annet verdifult innbo så må dere kanskje...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...